Transformations in an urban settlement in commune 8 of Cúcuta as a response to the health crisis generated COVID-19

Authors

  • Laura Nataly Galvis Velandia Universidad Francisco de Paula Santander
  • Maritza Carolina Jaimes Márquez Universidad Francisco de Paula Santander
  • Milton Alier Montero Ferreira Universidad Francisco de Paula Santander

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1009

Keywords:

community, health crisis, family, social networks, TIC, social work

Abstract

The sanitary crisis generated at a global level by COVID-19 has impacted different social and cultural spheres; generating diverse ways of coping with it; the objective of the article is to recognize the transformations in an urban settlement of commune 8 of Cúcuta as a response to the sanitary crisis generated by COVID-19; the research results are part of the processes carried out by the Social Work Research Group in the research entitled “collateral effects of COVID-19 in the families of the Colombian-Venezuelan border” which corresponds to the macro-project of the Faculty of Education, Arts and Humanities of the Francisco de Paula Santander University called “Imaginaries, representations, stories and narratives on the city, border and migration”. The research was developed from the qualitative paradigm with a methodological approach; the information was collected with 20 families’ members of the neighboring community, who were selected by convenience. Three
main categories stand out in the results: family transformations, communication transformations and the community radio station as a tool for social support, from which the importance of the relationship between family and community, the community as a scenario of response to social problems, the need to mobilize support networks and the value of the radio station for the community are concluded.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Organización Mundial de la Salud. “Información básica sobre la COVID-19”. Organización Mundial de la Salud. https://www.who.int/es/news-room/questions-and-answers/item/coronavirus-disease-covid-19 (Accedido Nov. 10, 2021).

M. C. Jaimes y L. N. Galvis. “En tiempos de COVID -19, volver a la esencia, una mirada desde el Trabajo Social”. El Covid-19 y la reinvención: Perspectivas mutantes de existir y habitar en pandemia, Cúcuta, NDS, COL. Nueva Jurídica, 2020, pp. 122-148.

OCHDA, “Informe Final MIRA: Municipio de Cúcuta (Norte de Santander), Colombia,” 2017 (Accedido Dic. 15, 2021). [Online]. Disponible en: https://www.humanitarianresponse.info/sites/www.humanitarianresponse.info/files/assessm

ents/informe_final_mira_asentamientos_humanos_cucuta_situacion_de_frontera_elc_vf.pdf.

M. R. Téllez, “Desarrollo humano y expansión de capacidades: elementos para su comprensión e implementación.” Rev. CIFE: Lecturas de Economía Social, vol. 21, nº 34, pp. 21-45, junio, 2019.

R. Hernández, C. Fernández y M. Baptista. Metodología de la Investigación, Naucalpan de Juárez, MEX: McGraw-Hill, 2010. pp. 1-497.

F. Trejo. “Fenomenología como método de investigación: Una opción para el profesional de enfermería,” Enf Neurol, vol. 11, no 2, pp. 98-101, Agosto 2012.

G. Figueroa, “La psicología fenomenológica de Husserl y la psicopatología.” Rev. chilena de neuro-psiquiatría, vol. 46, nº 3, pp. 224-237, septiembre 2008.

Torrecilla, “La entrevista a f. Javier Murillo torrecilla”. Rev. De la Asociación de inspectores de educación de España. No 5, pp. 1-5, enero 2007.

H. Edmunds, Los grupos focales, Chicago: American Marketing Association, 1999.

C. Gómina “Revisión Documental”, Comunicación e Investigación 3 [Online]. https://comunicacioneinvest3.wordpress.com/2012/08/09/revision-documental/ (consultado feb. 11, 2021).

S. Taylor y R. Bogdan, “Introducción a los métodos cualitativos de investigación,” 2 ed. Barcelona, ESP: Paidós, 1994. pp. 1-329.

C. A. García y N. M. Rincón. “Cartografiando la realidad comunitaria: un acercamiento a las voces de la comunidad La Fortaleza,” Ciudad Paz-Ando, vol. 12, nº 2, pp. 45-59, noviembre 2019.

G. M. Restrepo, A. C. Velasco y J. C. Preciado, “Cartografía social,” Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 1999.

“Manual para la intervención en caso-familia,” 1er ed., Mi trabajo es social., Santiago, CL: 2012, p.p 2-182.

Á. M. Quintero, “Trabajo social y procesos familiares,” Lumen, ARG: Editorial Lumen-Humanitas, 2003, pp. 1-190.

J. Pino, A. Gallego y J. López, “Dinámica interna familiar como espacio educativo para la construcción de ciudadanía,” Educación y Educadores, vol. 22, nº3, pp. 377-394, 2019.

A. Torres, A. Cardona, A, Garizado, K, Zusse, M, Niño y S, Figueroa. “Dinámica familiar y las prácticas de crianza como elemento clave en la educación parental,” psicol. Universidad Nacional Abierta y a Distancia (UNAD), Bogotá D.C, COL,2014. [Online]. Disponible: https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/2684/41946256.pdf?sequence=4&isAllowed=y

E. Cifuentes, D. Rivera, C. Vera, R. Murad, S. Sánchez, L. Castaño, M. Royo y J. Rivillas “Informe 3. Ansiedad, depresión y miedo: impulsores de la mala salud mental durante el distanciamiento físico en Colombia,” Bogotá, D.C, COL Profamilia, 2020. [En Línea] Disponible en: https://profamilia.org.co/wp-content/uploads/2020/05/Informe-3-Ansiedad-depresion-y-miedo-impulsores-mala-salud-mental-durante-pandemia-Estudio-Solidaridad-Profamilia.pdf

Alcaldía de Medellín, “Cartilla Modulo Familiar”. https://www.medellin.gov.co/irj/go/km/docs/wpccontent/Sites/Subportal%20del%20Ciudadano/Medell%C3%ADn%20solidaria/Secciones/Publicaciones/Documentos/2011/Cartilla%20Modulo%20Familiar.pdf. (Accedido dic. 10, 2021).

M. J. Naranjo, I. A. Morales y R. E. Ron, “Efectos de la pandemia en la familia y en la sociedad,” Res Non Verba, vol. 10, nº2, pp. 115-135, 2020.

Departamento Nacional de Planeación, “Observaciones de familias: La familia y los efectos del COVID-19”, Bogotá, D.C, COL: Departamento Nacional de Planeación, 2021.

P. Herrera, N. Ramírez y A. Tribín. “Informe sobre desempleo e informalidad. ¿Podría la actual crisis aumentar la brecha de género en desempleo e informalidad?,” DANE-Universidad Javeriana, Bogotá, D.C, Colombia, 2020. [En Línea] Disponible en: https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/genero/informes/Informe-participacion-mujer-mercado-laboral-2.pdf

Banco Mundial. “COVID-19: Impacto en pobreza y desigualdad en Colombia.”, Bogotá, D.C. COL: Banco Mundial, 2020.

V. Jeff, “Consideraciones sobre la salud mental en la pandemia de COVID-19,” Perú Med, vol. 37, nº 2, junio 2020.

UNICEF, “Plan de Respuesta para contener los efectos del coronavirus (COVID-19) en niños, niñas y adolescentes”. Nueva York, N.Y, EE.UU: UNICEF, 2020.

M. Luévano, “La naturalización de la violencia en el entorno familiar y su reproducción en el noviazgo,” Rev. Latinoamericana de Estudios de Familia, vol. 13, nº1, pp. 117-136, junio 2021.

M. Elkaim, “Las prácticas de las terapias de red,” Barcelona, ESP: Gedisa, 1998. [En línea] Disponible en: https://es.scribd.com/document/456656426/Libro-Elkaim-M-Las-practicas-de-la-terapia-de-red.

M. Terán, “Cuaderno 3. Test para la identificación de la red social egocéntrica de apoyo social,” Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, 2014. pp.1-51.

M. Roca y M. Pérez, “Apoyo Social: Su significación para la Salud Humana,” La Habana, CUB: Félix Varela, 1999.

M. Causse. “El concepto de comunidad desde el punto de vista socio - histórico-cultural y lingüístico,” Ciencia en su PC, nº3, pp. 12-21, 2009.

S. Mancinas, M. Zúñiga, C. Arroyo, L. Rodríguez y B. Tamez. “Teoría y Modelos de Intervención en Trabajo Social. Fundamentos básicos y crítica,” Monterrey, MEX: Res Pública, 2017. [En Línea] Disponible en: http://www.respublica.com.mx/publicaciones/trabajo-social/teoria-y-modelos-de-intervencion-en-trabajo-social-i-fundamentos-basicos-y-critica/

M. Villela “La investigación en Servicio Social en el contexto latinoamericano: La experiencia brasileña,” Rev. Cátedra paralela, no. 2, pp. 1-12, 2005.

R. López y L. Herrera. “Apoyo comunitario percibido en jóvenes y voluntariado'', Revista INFAD de Psicología, vol. 4, nº 1, pp. 117-126, 2019.

S. Librada, P. Huarte y A. Fernández, “La importancia de la comunidad y el voluntariado en un estado,” Med paliat, vol. 20, nº3, pp. 265-266, 2020.

E. Rodero, “Educar a través de la radio,” Signo y pensamiento. no. 27, pp. 97 - 109, 2008.

D. Zúñiga y S. Grattan, “Papel de las radios comunitarias en el proceso de consolidación de la paz en Colombia. Cátedra Unesco de comunicación,” [Online]. Disponible en: https://www.javeriana.edu.co/unesco/humanidadesDigitales/ponencias/pdf/IV_24.pdf. (Accedido ene. 18, 2021).

F. López. “Los medios de comunicación en la educación social: el uso de la radio,” Comunicar, vol. 16, no 8, pp. 142-145, 2001.

F. Martínez y M. González, “Medios de comunicación y medios sociales en tiempos de COVID-19,” Comunicación, vol. 45, nº3, pp. 14-29, 2021.

D. Torres, A. Medina, M. Lugones y A. Badia, “Aproximación a la comunicación social en tiempos de COVID-19,” Alcance, vol. 9, nº24, pp. 1-5, 2021.

FLACSO, “Informe Técnico para el Diseño de Plan de Trabajo para reorientación de Programas de Salud Pública”, Chile: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales., 2015.

D. Olson, “Modelo Circunflejo de Estado civil y de la familia de sistemas,” Minnesota: Universidad de Minnesota, 1976.

A. Bebbington, Organizaciones comunitarias que resuelven problemas comunitarios. 2030 – Alimentación, agricultura y desarrollo rural en América Latina y el Caribe, No. 28., Santiago de Chile: FAO, 2019. [En Línea] Disponible en: https://www.fao.org/documents/card/es/c/ca5104es/

E. Téllez, “El sentido del Tejido Social en la construcción de comunidad,” Polisemia No. 10, pp. 9-23, 2010.

L. Galvis, M. Montero y M. Jaimes, “La educación, un eje de respuesta a la transformación de la frontera colombo-venezolana, una lectura desde el Trabajo Social,” Revista Espacios Vol. 41 (26), vol. 41, nº26, pp. 161-167, 2020.

M. A. Montero Ferreira, G. Z. Chacón Leal y L. V. Fuentes Gómez, “Educar en la identidad y sentido de pertenencia; el reto de responder al reasentamiento, el caso de Gramalote (Colombia),” Revista Espacios, vol. 41, nº48, pp. 208-217, 2020.

A. León, “Qué es la educación,” Educere, vol,11, no. 39, pp. 595 - 604, diciembre 2007.

Published

2022-09-09

How to Cite

Galvis Velandia, L. N. ., Jaimes Márquez, M. C. ., & Montero Ferreira, M. A. . (2022). Transformations in an urban settlement in commune 8 of Cúcuta as a response to the health crisis generated COVID-19. Mundo FESC Journal, 12(23), 96–107. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1009

Issue

Section

Articulos

Most read articles by the same author(s)