Inclusive education in the Catatumbo region, Universidad Francisco De Paula Santander Ocaña a challenge for access to higher education

Authors

  • José Manuel Alba-Maldonado Universidad Francisco de Paula Santander
  • Christian Nolasco-Serna Universidad Francisco de Paula Santander
  • Javier Alonso Santiago-Velásquez Universidad Francisco de Paula Santander

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1017

Keywords:

Catatumbo, inclusion, youth, university

Abstract

The Catatumbo region is one of the most conflictive areas in Colombia, the presence of multiple conflicts is part of the region, one of the problems is access to higher education. This article aims to present the results of the inclusive education proposal developed by the Francisco de Paula Santander University that has had an impact on access to higher education for young people in the Catatumbo region. The collection of information and its analysis is based on a non-experimental descriptive quantitative method; The phases were divided into three parts: a diagnosis that consisted of a tracking of information on access to higher education in the Catatumbo region for the first semester of 2019, as a second part, the design and formalization of the inclusive education proposal for young people from the Catatumbo region; Finally, the impact of this proposal was evaluated during the first semester of 2021. As a result, it was determined that 6.4% of the students who graduated from high school in 2018 in the Catatumbo region entered the Francisco de Paul Santander de Ocaña University. the first half of 2019; the implementation of the inclusive education project was evidenced in the creation of resolution 0479 of August 13, 2019; Finally, it was possible to identify an increase of 65% of students from the Catatumbo region at the Francisco de Paula Santander Ocaña University, going from 36 admitted for the first semester of 2019 to 55 for the first semester of 2021. As the main conclusion it is determined that There is a positive and significant impact of the inclusive education proposal on access to higher education in the Catatumbo region.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Comisión Nacional de Reparación y Reconciliación, La tierra en disputa. Memorias de despojo y resistencia campesina en la costa caribe 1960-2010. Bogotá: Taurus, 2010

Centro Nacional de Memoria Histórica. CATATUMBO: Memorias de vida y Dignidad. Bogotá: CNMH, 2018

Instituto de Desarrollo de la Comunidad. La Colonización del Catatumbo. Bogotá: INDEC, 1971

Asociación de Autoridades Tradicionales del Pueblo Barí Ñatubaiyibari, “Plan de Vida Así somos los Barí”, 2016. [Online]. Disponible en: https://www.yumpu.com/es/document/view/55509898/web-manual-de-vida-bari

L. Pérez González, “Comunidades del Catatumbo: entre el conflicto armado y la imposición de modelos de desarrollo regional”, Revista Población CIVIL, pp13-26, febrero 2006

Departamento Administrativo Nacional de Estadística DANE, “Censo Nacional Población y Vivienda”, 2018

Gobernación Norte de Santander. Plan de Desarrollo del departamento de Norte de Santander 2020 – 2023, “Más Oportunidades para Todos”, Julio 2020. [Online]. Disponible en http://www.nortedesantander.gov.co/Transparencia-y-Acceso-a-la-Informaci%C3%B3n-P%C3%BAblica/Plan-de-Acci%C3%B3n-anual

Oficina de la Naciones Unidas Contra la Droga y el Delito –UNDOC, “Colombia Monitoreo de territorios afectados por cultivos ilícitos 2016”, 2017. [Online]. Disponible https://www.unodc.org/documents/crop-monitoring/Colombia/Colombia_Monitoreo_territorios_afectados_cultivos_ilicitos_2017_Resumen.pdf

UNESCO. Temario Abierto sobre Educación Inclusiva. Materiales de Apoyo para Responsables de Políticas Educativas. Santiago, Chile, 2004

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura Conferencia Internacional de Educación. La Educación Inclusiva: El Camino Hacia el Futuro”. Ginebra 2008

UNESCO. Orientaciones para la inclusión. Asegurar el acceso a la Educación para Todos. Paris: UNESCO, 145 Mundo Fesc 11 (s5) 2021, pp. 135-148, ISSN 2216-0353, 2216-0388José Manuel Alba-Maldonado, Christian Nolasco-Serna, Javier Alonso Santiago-Velásquez. 2005

UFPS. Acuerdo 003 de 1974 Por el cual se crea el área de tecnología de la Universidad Francisco de Paula Santander – Seccional Ocaña – y se establece si estructura académico- administrativa. Universidad Francisco de Paula Santander. Cúcuta: 1974

Constitución política colombiana. Bogotá: 1991

Ley N° 1448 de 2011 “Por la cual se dictan medidas de atención, asistencia y reparación integral a las víctimas del conflicto armado interno y se dictan otras disposiciones”, Junio, 2011. [Online]. Disponible en: https://www.unidadvictimas.gov.co/es/ley-1448-de-2011/13653

UFPSO. Acuerdo 066 de 2017. Política Marco de Educación Inclusiva. Universidad Francisco de Paula Santander. Cúcuta: 2017

República de Colombia. Decreto 0893 de 2017. Municipios para el Programa de Desarrollo con Enfoque Territorial. Ministerio de agricultura y desarrollo rural. Bogotá. 2017

A. Castilla. Unidad de Trabajo Legislativo-UTL. Documento de Trabajo interno. Noviembre, 2018[18]A. Castilla. Unidad de Trabajo Legislativo-UTL., “Respuesta Proposición No 01 de 2018 Región del Catatumbo”. Ministerio de Educación Nacional. Bogotá, 2018[19]C. Braslavsky. La discriminación educativa en Argentina. Buenos Aires, 2019

Published

2022-06-29

How to Cite

Alba-Maldonado, J. M., Nolasco-Serna, C., & Santiago-Velásquez, J. A. (2022). Inclusive education in the Catatumbo region, Universidad Francisco De Paula Santander Ocaña a challenge for access to higher education. Mundo FESC Journal, 11(S5), 135–148. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1017

Issue

Section

Artículo Originales