Business students’ perceptions of entrepreneurship

Authors

  • Henry de Jesús Gallardo-Pérez Universidad Francisco de Paula Santander
  • Mawency Vergel-Ortega Universidad Francisco de Paula Santander
  • Daniel Villamizar Jaimes Universidad Francisco de Paula Santander https://orcid.org/0000-0003-3374-5159

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1034

Keywords:

factors, perception, multivariate analysis, theoretical models, entrepreneurship

Abstract

Introduction: The research aims to identify the perception that business science students of the department of Norte de Santander - Colombia have about entrepreneurship and its associated factors in the business sector of the region. Materials and methods: The research follows a descriptive quantitative approach with field design in multivariate analysis methodology. The sample was composed of four hundred students from academic programs related to business sciences from public and private universities. Conclusion: Five categories of perception of entrepreneurship are identified: innovation, creativity, competitiveness, commerce and business, and seven aspects that characterize a good entrepreneur: self-esteem, shrewdness, talent, leadership, vision, creativity and responsibility.

Downloads

Download data is not yet available.

References

M. Uribe, “El emprendimiento: algunas reflexiones desde un enfoque de revisión”, Revista Clío América, vol.11, no. 22, pp. 219-239, 2017

B. Madrigal, Habilidades directivas, México: McGraw Hill, 2009

S. Tobón, Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Bogotá: ECOE, 2013

T. Duarte y M. Ruiz, “Emprendimiento, una opción para el desarrollo”, Scientia Et Technica, vol. 15, no. 43, pp. 326-331, 2009

A. Rodríguez, “Nuevas perspectivas para entender el emprendimiento empresarial”, Pensamiento y Gestión, no. 26, pp. 94-119, 2009

U. Segura, H. Novoa y M. Burbano, “Hacia un modelo educativo para el emprendimiento”, Revista EAN, no. 87, pp. 173-191, 2019

A. Lockward y X. Valle, Emprendimiento, Santo Domingo: Ministerio de Educación, 2019

E. Herruzo, B. Hernández, G. Cardella y J. Sánchez, Emprendimiento e innovación: Oportunidades para todos, Madrid: DYKINSON, 2019

R. Alcaraz, El emprendedor de éxito, México: McGraw Hill, 2011

S. Sánchez, C. Hernández y M. Jiménez, “Análisis de la percepción sobre iniciativa empresarial y el espíritu emprendedor en estudiantes de un tecnológico federal”, Acta Universitaria, vol. 26, no. 6, pp. 70-82, 201

L. Ovalles, Z. Moreno, M. Olivares y H. Silva, “Habilidades y capacidades del emprendimiento: un estudio bibliométrico”, Revista Venezolana de Gerencia, vol. 23, no. 81, pp. 217-234, 2018

R. Barrios, D. Gómez, M. Balderas y S. Balderas, “Evaluación del posicionamiento mediante mapas perceptuales de los gimnasios de Rioverde S.L.P., “Revista Académica de Investigación TLATEMOANI”, no. 38, pp. 27-54, 2021

J. Maya, Innovación basada en el usuario: mapas perceptuales, Medellín: Universidad EAFIT, 2010

H. Gallardo, M. Vergel, y F. Villamizar, “Investigación intervención y enfoque multimétodo en ciencias humanas y educación matemática”, Logos, Ciencia y Tecnología, vol. 9, no. 2, pp. 85-96, 2017

M. López-Aguado y L. Gutiérrez-Provecho, “Cómo realizar e interpretar un análisis factorial exploratorio usando SPSS”, REIRE, vol. 12, no. 2, pp. 1-14, 2019

D. Peña, Análisis de datos multivariados. Madrid: Mac Graw Hill, 2002

C. Méndez C y M. Rondón, “Introducción al análisis factorial exploratorio”, Revista Colombiana de Psiquiatría, vol. 14, no. 1, pp. 197-207, 2012

N. Trendafilov, S. Unkel, y W. Krzanowski, “Exploratory factor and principal component analyses: Some new aspects”, Statistics and Computing, vol. 23, no. 2, pp. 209-220, 2013

A. Closas, E. Arriola, C. Kuc, M. Amarilla y E. Jovanovich, “Análisis multivariante, conceptos y aplicaciones en Psicología Educativa y Psicometría”, Enfoques, vol. 25, no. 1, pp. 65-92, 2013

C. Pardo y C. Del Campo C, “Combinación de métodos factoriales y de análisis de conglomerados”, Revista Colombiana de Estadística, vol. 30, no. 2, pp. 231-245, 2007

Published

2021-12-01

How to Cite

Gallardo-Pérez, H. de J., Vergel-Ortega, M. ., & Villamizar Jaimes, D. (2021). Business students’ perceptions of entrepreneurship. Mundo FESC Journal, 11(S5), 320–327. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1034

Issue

Section

Artículo Originales

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>