Neurobótica: tool for accelerated learning in educational settings
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.1041Keywords:
accelerated learning, hemisphere, gymnasticsAbstract
Many innovators have recognized the difference between data acquisition and creative transformation, so recent findings in brain function are beginning to elucidate this dual process; Keep in mind that understanding both sides of the brain are important to unlocking creative potential. The purpose of this article is to analyze the importance of neuróbotica as a tool to stimulate accelerated learning, based theoretically on the postulates. This article is based on a qualitative approach, based on document analysis. In the same way, a descriptive analytical type of research was used. Regarding the units of analysis, the documents related to Neurobotics are used; cerebral hemisphere and accelerated learning, which will be analyzed through an analysis matrix. Among the results, each of the variables can be related since to stimulate the hemispheres it is necessary to have movements that help accelerate the learning of the students, allowing them to create mental maps of the environment they are studying. Considering the above, it is concluded that a person who has an indicator or develops creativity is a person who is capable of processing information from their environment and context in a different and new way than usual.
Downloads
References
P. Dennison. Gimnasia cerebral en mi: Recuperar el placer de aprender. Edición ilustrada y reimpresa. Edu-Kinesthetics Incorporated editorial, 2003
P. Dennison, Aprende Mejor con Gimnasia para el Cerebro, 1ra. Ed. México: Editorial Pax, Librería Carlos Cesarman, S. A., 2003
C. Drapeau, Aprendizaje Acelerado: Aprender a Aprender, 1ra Ed. México: Editorial Océano, 1996
H. Gardner. Estructuras de la mente. La Teoría de las Inteligencias Múltiples. 2da. Ed. México: Fondo de Cultura Económica, 1995
D. Geffner. “El Cerebro Organización y Función”. Revista neurociencia, no. 12, 2009
J. Palacio, Hemisferios y corteza cerebral. Depto. de Anatomía, Escuela de Medicina Pontificia Universidad Católica de Chile, Curso de Neuroanatomía, 2011
R. Snell, Neuroanatomía clínica. Educación Médica Panamericana editorial, 2007
R. Sperry. Circuitos cerebrales y Funciones de la Mente. Edición ilustrada. Cambridge University Press, 1990
M. Vos Savant. Gimnasia cerebral Psicología y autoayuda. EDAF editorial, 2004
K. E. Córdova, Evaluación del aprendizaje: retos y mejores prácticas. Monterrey: Editorial Digital del Tecnológico de Monterrey, 2018
L. F. Johnson, Challenge-based learning: An approach for our time. The new Media consortium, 01-38, 2009. https://bit.ly/3SRBCAk
Z. Bauman, Los retos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona: Gedisa S.A., 2015. https://bit.ly/3QHTOKQ
J. Delors, La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana/UNESCO, 1996
Fundación Comillas. Metodología pasiva vs. activa. 2018. [En línea]. Disponible en: https://bit.ly/3bWer7f
MinTic. Colombia le apuesta a la innovación y la tecnología para elevar la calidad en la educación. 2016. [En línea]. Disponible en: https://bit.ly/3JUEQ1Q
Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). METAS EDUCATIVAS 2021 La educación que queremos para la generación de los Bicentenarios. El Salvador: OEI. 2008. [En línea]. Disponible en: https://bit.ly/3zQzKPC
M. Velasco, Las TAC y los recursos para generar aprendizaje. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 771-777, 2017. https://bit.ly/3zRfjlq
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.