The academic diversity in perspective to teaching and learning styles at university level

Authors

  • Olga Marina Vega-Angarita Universidad Francisco de Paula Santander
  • Dianne Sofia González-Escobar Universidad Francisco de Paula Santander

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1044

Keywords:

Teaching styles, learning styles, Nursing, higher education

Abstract

Project background. He teaching and learning processes constitute an essential axis in the educational field by recognizing the differences of the actors involved and the exchanges that occur between them. Objective. To determine teaching and learning styles in the academic community of professors and students in the Nursing program at the Universidad Francisco de Paula Santander, Cúcuta, Colombia. Methods. Descriptive, cross-sectional study with a quantitative approach. Sample made up of 11 teachers and 35 students with whom two instruments were applied: Questionnaire for the analysis of the University Teachers’ Teaching Orientation (CODPU) and Learning Styles Questionnaire (CHAEA) during the second semester of 2019. Results: It was determined that 63.6% of teachers have a self-centered style, while 36.4% have a student-centered teaching style. The most frequent learning style in the group of students is reflective with 60%, followed by the theoretical style with 20%, while in 8.6% an active style prevails and in 2.9% the pragmatic style predominates. Conclusions. The study found the predominance of teachers who adopt the teacher-centered and teaching style in their teaching, while the preferred learning styles of the students are the reflective and theoretical.

Downloads

Download data is not yet available.

References

M. C. Gamboa Mora, Y. García Sandoval y V. del R. Ahumada De La Rosa, “Estilos de aprendizaje”, Diseños de Ambientes de Enseñanza-Aprendizaje, pp. 66-91, 2017

E. A. Ruiz Ospino, “Significados y sentidos que atribuyen los docentes universitarios a los estilos de aprendizaje de sus estudiantes desde la perspectiva de la educación inclusiva”, Tesis doctoral, Universidad del Magdalena, Santa Marta, Colombia, 2018

J. Celis, M. Duque y B. Díaz, “La enseñanza como profesión: un factor fundamental para promover el tránsito entre la educación media y la superior”, Revista Internacional del Magisterio, vol.64, pp. 28-33, 2013

E. A. Ruiz Ospino, I. M. Sánchez Fntalvo, “Qué piensan los profesores universitarios de los estilos de aprendizaje”, Santa Marta: Unimagdalena, 2019. doi: 10.21676/9789587461879

P. Renés Arellano, P. Martínez Geijo, “Una mirada a los estilos de enseñanza en función de los estilos de aprendizaje”, Revista de Estilos de Aprendizaje, vol. 9, no.18, pp. 224-243, 2016

M. A. Pantoja Ospina, L. I. Duque Salazar, J. S. Correa Meneses, “Modelos de estilos de aprendizaje: una actualización para su revisión y análisis”, Revista colombiana de educacón, vol. 64, pp. 79-105, 2013

M. J. Laudadío, E. Da Dalt, “Estudio de los estilos de enseñanza y estilos de aprendizaje en la universidad”, Educación y educadores, vol. 17, no. 3, pp. 483-498, 2014. doi: 10.5294/edu.2014.17.3.5

E. R. Arizmendi Jaime, M.T. Tapia Domínguez, C. I. Hernández Márquez, “Estilos de aprendizaje en alumnos de la licenciatura en enfermería” Enfermería Docente, vol. 1, no. 105, pp. 22-27, 2016

M. A. Fuentealba Torres, H. Nervi Haltenhoff, “Implicaciones de los estilos de aprendizaje en el uso de didácticas en la práctica docente”, Avances en Enfermeria, vol. 37, no 2, pp. 189-197, may 2019

E. M. Gómez Bustamante, J. C. Jaimes Morales, C. A. Ceveriche Sierra, “Estilos de aprendizaje en universitarios, modalidad de educación a distancia” Revista Virtual Universidad Católica del Norte, no. 50, pp. 383-393, 2017

M. Gutiérrez Tapias, “Estilos de aprendizaje, estrategias para enseñar. Su relación con el desarrollo emocional y “aprender a aprender"”, Tendencias pedagógicas, vol. 31, pp. 83-96, 2018. doi: 10.15366/tp2018.31.004

A. Vera Sagredo, S. Poblete Correa, C. Dias Larenas, “Percepción de estrategias y estilos de aprendizaje en estudiantes universitarios de primer año” Revista Cubana Educación Superior, vol. 38 no. 1, 1-6, 2019

J. E. Altamirano Droguett, S. P. Araya, M. P. Contreras, “Estilos de aprendizaje y rendimiento académico de estudiantes de la carrera de obstetricia” Revista Ciencias de la Salud, vol. 17, no. 2, 276-292, 2019

C. M. Alonso, D. J. Gallego, P. Honey, Los estilos de aprendizaje: Procedimientos de diagnóstico y mejora. Bilbao: Mensajero, 2007

M. Feixas, “Cuestionario para el análisis de la orientación docente del profesor universitario” Revista de Investigación Educativa, vol. 24, no. 1, pp. 97-118, 2006

V. Durán, E. Serna y L. Rodríguez, Estilos de enseñanza de docentes vinculados a la licenciatura en deporte y su relación con el logro académico de los estudiantes. Lúdica Pedagógica, 26, 71-82, 2017

J. Laudadío, “Evaluación de estilos de enseñanza en la universidad: estudio preliminar de las propiedades psicométricas del cuestionario sobre la orientación docente del profesor universitario (CODPU)” Interdisciplinaria, vol. 29 no. 1, pp. 79-93, 2012

Resolución 8430 de 1993, Por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud, Bogotá: Diario oficial

Ley 911 de 2004. Responsabilidad deontológica para el ejercicio de la profesión de enfermería en Colombia, Bogotá: Diario oficial

C. J. Agudelo Gómez, “Caracterización de los estilos de enseñanza en la educación superior” Revista Principio Iuris, vol. 12, no. 23, pp. 85- 103, 2015

A. E. Pinilla, “Modelos pedagógicos y formación de profesionales en el área de la salud” Acta Médica Colombiana, vol. 36, no. 4, pp. 204-218, 2011

L. González Duque, P. A. Duque, “Prácticas pedagógicas: una mirada a la formación profesional de enfermería” Revista de Investigaciones UCM, vol. 19, no. 33, pp. 90-101, 2019

G. Matagira Rondón, M. C. Torres Panesso y N. Berrio osorio, "Estilos de aprendizaje: un reto curricular para la educación en enfermería.: Learning styles: a curricular challenge for nursing education", Revista Ciencia Y Cuidado, vol. 16, no. 2, pp. 31–45, 2019. doi: 10.22463/17949831.1606

A. M. Chambi Choque, J. M. Cienfuegos, T. M. Espinoza Moreno, “Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en internos de enfermería de una universidad pública peruana” Revista de la Facultad de Medicina Humana, vol. 20, no. 1, pp. 43-50. doi: 10.25176/RFMH.v20i1.2546

V. G. Jiménez Barraza, L. A. González García, J. R. Garay Núñez, “Estilos de aprendizaje y su vinculación con el rendimiento académico en estudiantes de enfermería modalidad blended learning”, Revista de Investigación en Tecnologías de la Información: RITI, vol. 6 no. 12, pp. 57-61, 2018

M. R. Rodríguez Garza, M. F. Sanmiguel Salazar, R. I. Esparza Olague, “Análisis de los estilos de aprendizaje en estudiantes universitarios del área de la salud”, Revista de Estilos de Aprendizaje, vol. 9 no. 17, pp. 54-74, 2016

B. González Garza, M. A. Hernández Castañón, V. Castrejón Reyez, “Estilos de aprendizaje para el desarrollo de competencias en estudiantes de la Licenciatura en Enfermería”, Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, vol. 8, no. 16, pp. 351-369, 2018. doi: 10.23913/ride.v8i16.345

C. Alonso, Análisis y Diagnóstico de los Estilos de Aprendizaje en Estudiantes Universitarios. Colección Tesis Doctorales. Tomo I. Madrid: Universidad Complutense, 1992

L. M. Yancen Tinoco, D. Consuegra Cabally, K. Herrera González, B. Pacheco Siado, D. Díaz Mass, “Estrategias educativas utilizadas por los docentes del Programa de Enfermería de una universidad de la ciudad de Barranquilla (Colombia) frente a los estilos de aprendizaje de los estudiantes de este Programa”, Salud Uninorte, vol. 29, no. 3, pp. 405-416, 2013

S. Kanadli, “A meta-analysis on the effect of instructional designs based on the learning styles models on academic achievement, attitude and retention”, Educational Sciences: Theory & Practice, vol. 16, pp. 2057–2086

J. R. Sánchez Rodríguez, “Preparación pedagógica, docentes clínicos de enfermería y su relación con el proceso-enseñanza aprendizaje práctico”, Revista Cubana de Enfermería, vol. 33, no. 4, pp. 1-12, 2017

Published

2021-07-01

How to Cite

Vega-Angarita, O. M. ., & González-Escobar, D. S. (2021). The academic diversity in perspective to teaching and learning styles at university level. Mundo FESC Journal, 11(22), 122–135. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1044

Issue

Section

Artículo Originales