The digital portfolio as a didactic tool to promote citizenship competencies
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.1106Keywords:
Autonomous Learning, Theoretical Coding, Design, Technological Tools, Digital Portfolio., autonomous learning, theoretical coding, technological tools, digital portfolioAbstract
The present article has the purpose of elaborating a digital portfolio as a learning tool in citizen competences aligned to the assertions that different authors express in the literature regarding the existence of different means for the creation of digital portfolios, some of which are free. and easily accessible, in addition to contributing to the exercise of teaching and learning in teachers and students respectively, developing new skills in the management of technological tools, stimulating discipline and promoting self-learning, initiative, reflection and analysis of the achievements acquired and performed in the academic process. In order to develop the embodied proposal, a semi-structured interview is created consisting of five questions that were previously subjected to a pilot test and suggestions from three experts in question. With the above information, the answers obtained were coded by three theoretical types, grouping them by categories and subcategories in order to process the information and build the portfolio based on the requirements found. The latter is developed in the Google Sites interface. As a result, the opinion that some teachers have regarding the use of the portfolio and its versatility in educational processes is clarified, as well as the design of the digital portfolio allusive to citizen competencies as an input aimed at the fifth grade of the Oriental Educational Institution 26 in the city of Cucuta.
Downloads
References
I. Barragán Arias, “El portafolio digital: estrategia que favorece el aprendizaje autónomo en el estudiante de Ingeniería”, en Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería ACOFI 2021, Bucaramanga, 2021, pp. 1–9. Doi: 10.26507/ponencia.1930
M. L. Avellaneda Carrillo, “El ueso del portafolio para evaluar la incidencia de las competencias ciudadanas en los estudiantes de la Institución Educativa Oriental 26”, Universidad Francisco de Paula Santander, 2019
L. Muñoz González y E. Soto Gómez, “El portafolio digital ¿Una herramienta para aprender a ser docentes críticos?: un estudio de casos”, Actualidades Investigativas en Educación, vol. 19, no. 3, pp. 163-197, 2019. Doi: 10.15517/aie.v19i3.38632
J. Velázquez, “El portafolio digital como estrategia de enseñanza y aprendizaje en Arquitectura”, FP y CS - Universidad Nacional de La Plata", Actas de Periodismo y Comunicación, vol. 6, No. 2, 2020
L. Muñoz González, y E. Soto Gómez, “Mahara como red social y portafolio digital en los nuevos contextos de formación inicial docente. Un estudio de casos”, Revista de Educación a Distancia (RED), vol. 20, no. 62, 2020. Doi: 10.6018/red.397021
A. Ortíz-Arismendy, M. E. Ramírez, y M. E. Diaz Vargas, “El portafolio digital como herramienta de apoyo en el proceso de enseñanza”, Revista Perspectivas, vol. 4, no. 2, pp. 20-30, 2019. Doi: 10.22463/25909215.1967
A. Cuesta García, V. González Argüello, "El portafolio digital: una herramienta para el desarrollo de la competencia comunicativa, digital y reflexiva", En: Roig-Vila, Rosabel (ed.). La docencia en la Enseñanza Superior. Nuevas aportaciones desde la investigación e innovación educativas. Barcelona, pp. 1171-1182, octubre 2020
I. Palacios Martínez, R. Alonso Alonso, M. Cal Varela, Y. Calvo Benzies, F. X. Fernández Polo, L. Gómez García, P. López Rúa, Y. Rodríguez Rodríguez y J. R.Varela Pérez “Diccionario electrónico de enseñanza y aprendizaje de lenguas”, 2019
J. Pilco Timbila, “El Portafolio Digital como herramienta didáctica en el proceso de aprendizaje de las Ciencias Sociales en los estudiantes de primer semestre de la Carrera de Pedagogía de la Historia y las Ciencias Sociales”. Trabajo de titulación previo a la obtención del Título de Licenciado en Ciencias de la Educación. Mención Ciencias Sociales. Carrera de Ciencias Sociales. Quito, UCE, 2019
S. M. Turizo Figueroa, “Fortalecimiento de competencias ciudadanas para el manejo del ciberacoso a través de la plataforma educativa Edmodo en estudiantes de grado noveno de una institución educativa estatal colombiana” 2019
M. Á. Olivares-García, S. García-Segura, E. Gutiérrez-Santiuste, y R. Mérida-Serrano, “El e-portafolio profesional: Una herramienta facilitadora en la transición al empleo de estudiantes de Grado en Educación Social en la Universidad de Córdoba”, REOP - Rev. Esp. Orientación Psicopedag., vol. 31, no. 3, 2020. Doi: 10.5944/reop.vol.31.num.3.2020.29265
H. Trejo González, “Recursos digitales para la elaboración de e-portafolios educativos”, Sincronía, vol. xxiii, no. 75, pp. 328–362, 2019, Doi: 10.32870/sincronia.axxiii.n75.17a19
L. de la C. Muñoz González y E. Soto Gómez, “El portafolio digital ¿Una herramienta para aprender a ser docentes críticos?: un estudio de casos”, Actual. Investig. En Educ., vol. 19, no. 3, pp. 163–197, 2019, Doi: 10.15517/aie.v19i3.38632
J. Martín López De Armentia, “Factores formales que influyen en la evaluación del portafolio”, Universitat Jaume I, 2018. [En línea]. http://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/176996
L. A. Malagón Guillén, “Informe del trabajo: Diseño de una guía metodológica para el monitoreo y control del portafolio de la Dirección de Apropiación de TIC del Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (MinTIC)’”, Escuela Colombiana de ingeniería Julio Garavito, Bogotá, 2018.
A. Ortíz Arismendi, “El portafolio digital como herramienta de apoyo en el proceso de enseñanza caso: ingeniería ambiental”. Universidad Francisco de Paula Santander. 2019, 103p. [En línea]. http://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/3171
H. M. Bautista Rangel y J. Corredor Rodríguez, “Ventajas Del Uso Del Portafolio Para La Enseñanza De La Química En Los Estudiantes De La Universidad Francisco De Paula Santander”, Dialéctica, vol. 15, no. 2, pp. 150-169, 2019
A. Strauss y J. Corbin, Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia, 2002
F. J. Amores Fernández, y M. Ritacco Real, “Desarrollo de prácticas de liderazgo exitoso en la dirección escolar. Teoría fundamentada a partir del testimonio de directores escolares en Andalucía”, Perfiles educativos, vol. 43, no. 174, pp. 77-92, 2021.Doi: 10.22201/iisue.24486167e.2021.174.59414
M. S. Anavitarte Rodríguez, “Estrategias pedagógicas medidadsas por las TIC para el fortalecimiento del pensamiento científicoen el área de Ciencias Naturales componente entorno vivo en los estudiantes del grado octavo del Instituto Técnico Municipal Los Patios”, Universidad Autónoma de Bucaramanga, Bucaramanga, 2017. [En línea]. https://repository.unab.edu.co/bitstream/handle/20.500.12749/2227/2017_Tesis_Anavitarte_Rodriguez_Mar%c3%ada_Shirley.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.