Identificación off the factors associated with Burnout syndrome in administrative career personnel vs freely appointed and dismissed personnel
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.1151Keywords:
burnout, administrative per, free appointment, administrative Career, administrative career, removalAbstract
During the last years, the Burnout syndrome has been widely investigated, especially in health personnel, teachers, however, in the administrative personnel there is little bibliography, in this sense, the present investigation seeks to identify the factors related to Burnout., in typical working conditions of public universities, related to some aspects of undervaluation of human capital. In this case, the University of Sucre. In this sense, the present descriptive investigation with an empirical-analytical approach, a diagnosis is made using the Maslach Burnout Inventory (MBI) questionnaire, which consists of 22 items in the form of statements, whose function is to measure professional burnout, this instrument was applied to personal administration in order to identify the possible presence of factors associated with this syndrome, taking as a reference the nature of the charges in this case to civil servants with an administrative career and free appointment and removal from the University of Sucre, with the purpose of suggesting a intervention strategy for the preventive management of this syndrome.
Downloads
References
M. Gilla, S. Giménez. S, V. Morán y F. Olaz, “Adaptación y validación del Maslach Burnout Inventory en profesionales de salud mental argentinos”. LIBERABIT. Revista Peruana De Psicología, vol. 25, no. 2, pp. 179-193, 2019. Doi: 10.24265/liberabit.2019.v25n2.04
[M. Osorio, S. Parrello y C. Romero, “Burnout académico en una muestra de estudiantes universitarios mexicanos”, Enseñanza e Investigación en Psicología, vol. 2 Núm. 1, 2020.
Polo, V. Santiago y A. Alí , “Creencias irracionales, síndrome de Burnout y adicción al trabajo en las organizaciones”, Psicogente, vol. 19, no. 35, pp. 148-160. 2016. Doi: 10.17081/psico.19.35.1215
Fondo-monetario-Internacional, “Perspectivas de la economía mundial”, 2019. Disponible en: https://www.imf.org/es/Publications/WEO/Issues/2019/10/01/world-economic-outlook-october-2019
Colombia: balance 2020 y perspectivas 2021, ANDI, m. p, 2020. Disponible en: http://www.andi.com.co/Uploads/Balance%202020%20y%20perspectivas%202021_637471684751039075.pdf
M. Espinel, E. Ruperti, D. Ruperti y W. Miranda, “El compromiso como rasgo de personalidad y su relación con el burnout en docentes ecuatorianos”, Interdisciplinaria, vol. 38, no. 2, pp. 135-148, 2021.
E. Marenco, C. Suárez y S. Palacio, “Burnout académico y síntomas relacionados con problemas de salud mental en universitarios colombianos”, Psychologia, vol. 11, no. 2, pp. 45-55, 2017. Doi: 10.21500/19002386.2926
T. Toppinen, S. Kalimo y P. Mutanen, “The process of burnout in white-collar and bluecollarjobs: eight year prospective study of exhaustion”, Journal of Organizational Behavior, vol. 23, no. 5, pp. 555-570, 2002. DOI: 10.1002/job.155
M. Moscoso, “De la mente a la célula: impacto del estrés en psiconeuroinmunoendocrinologia” Liberabit. Revista de Psicología, vol. 15, no. 2, 2009.
C. Rivadeneira, J. Dahab y A. Minici, “Algunas puntualizaciones sobre el estrés” Revista de Terapia Cognitivo Conductual, no. 13, 2013.
I. Ávila, I. Orozco y L. Alvis, “Síndrome de Burnout en el personal médico de una institución prestadora de servicios de salud de Cartagena de Indias”, Revista de la Universidad Industrial de Santander. Salud, vol. 47, no. 2, pp. 187-192, 2015.
F. Bambula y I. Gómez, C, “La Investigación sobre el síndrome de Burnout en Latinoamérica entre 2000 y el 2010”, Psicología desde el caribe, vol. 33, no. 1, 2016. Doi: 10.14482/psdc.33.1.8065
M. Carlin, E. Ruiz y G. los-Fayos, El síndrome de burnout: Evolución histórica desde el contexto laboral al ámbito deportivo. Anales de psicología, vol. 26, no. 1, pp. 169-180, 2010.
P. Gil, “El síndrome de quemarse por el trabajo (síndrome de burnout): aproximaciones teóricas para su explicación y recomendaciones para la intervención”, PsicologíaCientífica.com, vol. 3, no. 5, 2001.
A. Martínez, “El síndrome de burnout. Evolución conceptual y estado actual de la cuestión”, Vivat Academia, no. 112, 2010.
J. Pulido y A. Medina, “De La reforma educativa y la calidad de la educación en Colombia”, RHS. Revista. Humanismo. Soc. vol. 7, no. 2, 2019. Doi: 10.22209/rhs.v7n2a03
P. Esteras, S. Bonifacio y P. Raso, El síndrome de Burnout en los docentes. Madrid: Editorial Pirámide, 2018.
R. González, B. Carrasquilla, R. Latorre, R. Torres y V. Villamil, “Síndrome de Burnout en docentes universitarios”, Revista Cuba de Enfermería, vol. 31, no. 4, 2015.
C. Aranda, “El síndrome de burnout o de quemarse en el trabajo: un conflicto en la salud de los profesionales”, Revista IIPS., vol. 14, no. 2, pp. 271 – 276, 2011.
Ministerio de trabajo y Asuntos sociales, NTP 732: Síndrome de estar quemado por el trabajo Burnout (III) Instrumento de medición”. . España. Editor Psicosocial, 2000. Disponible en: https://www.insst.es/documents/94886/327446/ntp_732.pdf/bf45e644-2986-42b0-b9a5-ce5bef2917bd
Myleen, S, “Burnout en médicos: aproximaciones teóricas y algunos diagnósticos diferenciales”, Revista medicina legal de Costa Rica, vol. 23, no. 2, 2006.
J. Peña y B. Ulloa, “Prevalencia y factores asociados a síndrome Burnout en docentes vs personal administrativo pertenecientes a una universidad privada en Bogotá en el 2016”, Tesis de especialización. Universidad del Rosario, Bogotá, 2016. Disponible en: https://repository.urosario.edu.co/bitstream/handle/10336/12599/trabajo%20de%20grado%20final.pdf?sequence=1
C. Maslach y M. Leiter, “Early Predictors of Job Burnout and Engagemen”, ournal of Applied Psychology, vol. 93, no. 3, pp. 498-512, 2008. Doi: 10.1037/0021-9010.93.3.498
C. Maslach y M. Leiter, The Burnout Challenge: Managing People’s Relationships with Their Jobs. Harvard University Press, 2022.
B. Hernández, Metodología de la Investigación. México D.F: McGraw-Hill, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.