The digital audiovisual resources used by teachers in secondary education
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.1189Keywords:
communication, education, ICT, teaching, educational resourcesAbstract
With ICT within the reach of humanity and after a global pandemic, education has undergone a major transformation, which has led teachers to seek more technological environments to educate, being audiovisual communication one of the most sought after means for this purpose. This article aims to know the use of audiovisual resources by secondary school teachers of the Manuel Antonio Rueda Jara school of Villa del Rosario in Norte de Santander, Colombia. A quantitative methodology was used by means of a survey conducted in 2022 through the Google Forms platform. The results obtained indicate that teachers are receptive and interested in introducing the use of videos and other digital audiovisual resources in the classroom, although in practice they are using very few tools of this type. The study underscores the need to provide support and training to educators so that they can efficiently use technology in the classroom, which will allow them to renew in a relevant way in the methods of instruction. The successful integration of audiovisual resources not only ensures greater motivation and engagement with students, but also opens up new opportunities for training and adaptation to different learning styles. In short, this study highlights the importance of promoting the use of technologies in education, although there is still a digital divide, it is necessary to implement changes in the acquisition of knowledge in order to achieve significant innovation in teaching.
Downloads
References
J. Cabrero Almenara, “Reflexiones educativas sobre las tecnologías de la información y la comunicación (TIC)”, Revista Tecnología, Ciencia Y Educación, vol. 1, pp. 19–27, 2015, Doi: 10.51302/tce.2015.27
E. Cuberos, “Las tecnologías de la información y la comunicación: un sustento creativo para la educación”, Revista Trascendere, 2021, vol. 2, no 3.
M. A. Rivera Careaga, “Competencias audiovisuales docentes durante las clases online en la pandemia COVID-19”, en Redes sociales y ciudadanía. Ciberculturas para el aprendizaje, Primera Edición, Madrid (España): Grupo Comunicar Ediciones, octubre 2022, pp. 527-532. Doi: 10.3916/Alfamed2022
C. Hernández-Gil, F. A. JaramilloGaitán, ”Laboratorio de innovación social: hibridación creativa entre las necesidades sociales y las experiencias significativas de los estudiantes de administración de empresas”, Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, vol. 10, no. 2, pp. 37-54, 2020. Doi: 10.19053/20278306.v10. n2.2020.10518
C. P. Avella-Ibáñez, E. M. SandovalValero y C. Montañez-Torres,“Selección de herramientas web para la creación de actividades de aprendizaje en Cibermutua”, Revista de investigación, Desarrollo e Innovación, vol. 8, no. 1, pp. 107-120, 2017.Doi: 10.19053/20278306.v8.n1.2017.7372
A. Jimenez Espinosa, “La dinámica de la clase de matemáticas mediada por la comunicación”, Revista de investigación, desarrollo e innovación, vol. 10, no. 1, pp. 121-134, 2019. Doi:10.19053/20278306.v10.n1.2019.10016
E. Ruíz Macías y J. E. Duarte, “Diseño de un material didáctico computarizado para la enseñanza de oscilaciones y ondas, a partir del estilo de aprendizaje de los estudiantes”, Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, vol. 8, no. 2, pp. 295-309, 2018. Doi: 10.19053/20278306.v8.n2.2018.7966
G. Vial, “Understanding digital transformation: A review and a research agenda”, The Journal of Strate-gic Information Systems, vol. 28, no. 2, pp.118-114, 2019. Doi: 10.1016/j.jsis.2019.01.003
N. Iivari, S. Sharma, y L. VentäOlkkonen, “Digital transformation of everyday life – How COVID-19 pandemic transformed the basic education of the young generation and why information management research should care?”, International Journal of Information Management, vol. 55, 2020. Doi:10.1016/j.ijinfomgt.2020.102183
UNESCO, “Tendencias sobre contenidos educativos digitales en América Latina”. 2016. [En línea]. http://unesdoc.unesco.org/ images/0024/002456/245673s.pdf
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. “Ecosistema nacional de innovación educativa y transformación digital”, 2022. [En línea]. https://www.mineducacion.gov.co/1780/ articles-363488_recurso_32.pdf
A. N. Cutiño-Reynaldo, L. Bonet Avilés y R. Dowins Ramírez, “El perfeccionamiento del autoaprendizaje,con el empleo de la plataforma interactiva Moodle”,:Roca:Revista Científico - Educaciones de la provincia de Granma, vol. 13, no. 4, pp. 128-140, 2017
F. Trujillo-Sáez, M. Fernández-Navas, R. Montes-Rodríguez, A. Segura-Robles, F. Alaminos-Romero y A. Y. PostigoFuentes, “Panorama de la educación en España tras la pandemia de COVID-19: la opinión de la comunidad educativa”, Madrid: Fundación de Ayuda contra la Drogadicción, 2020. Doi: 10.5281/zenodo-3878844
R. Amaya Martínez, “La investigación en la práctica educativa: Guía metodológica de investigación para el diagnóstico y evaluación en los centros docentes”, Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia, 2007. https://bit. ly/44i2caF
I. Pérez-Ortega, “La competencia mediática en el currículo escolar: ¿espacio para innovaciones educativas con tecnologías de la información y la comunicación?”, Revista Innovación educativa, vol. 16, no. 70, pp. 61-83, 2016
S. García, y F. García “Uso de contenidos educativos digitales a través de sistemas de gestión del aprendizaje (LMS) y su repercusión en el acto didáctico comunicativo”, Universidad Complutense de Madrid, Madrid, 2010
G. Rabajoli y M. Ibarra, “Características de un recurso educativo para cumplir su objetivo”. 2008. [En línea]. http:// es.scribd.com/doc/3802012/recursosdigitales
M. Zapata, “Recursos educativos digitales conceptos básicos Programa Integración de Tecnologías a la Docencia”. Colombia. Universidad de Antioquia, vol 3, 2012
P. C. Mellado Moreno, J. Patiño Masó, F. J. Ramos Pardo y M. Estebanell Minguell, “Discursos en Facebook y Twitter sobre el uso educativo de móviles en el aula”, Revista Latina de Comunicación Social, vol. 80, no. 11, 2022. Doi: 10.4185/RLCS-2022-1541
M. Marcos Moreno, y M. Moreno Méndez, “La influencia de los recursos audiovisuales para el aprendizaje autónomo en el aula”, Tecnologías y métodos computacionales para la investigación en ciencias sociales y comunicación”, vol. 13, no. 1, pp. 97117, 2020. Doi: 10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.7310
J. Moore. “Los Audiovisuales en la educción”. Madrid: Edutec. 2009
S. Carpio Valdéz, “Arte y gestión de la producción audiovisual”, Lima: Editorial UPC, 2012. Doi: 10.19083/978-12-4041-93-8
A. Pérez-Rodríguez, D. Jaramillo-Dent, y A. Paz Alencar, “Culturas digitales en las redes sociales”, Revista ICONO 14. Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes, vol. 20, no. 2, 2022. Doi: 10.7195/ri14.v20i2.1928
J.Serrano-Puche, “Vidas conectadas: tecnología digital, interacción social e identidad”, Historia y Comunicación Social, vol. 18, pp. 353-364, 2013. Doi: 10.5209/rev_HICS.2013.v18.44249
J. L. Orihuela, “Nuevos paradigmas de la comunicación. Chasqui”, Revista latinoamericana de comunicación, vol. 77, pp. 23-35, 2002. http://hdl.handle.net/10469/11095
R. Aparici, Educación audiovisual. La enseñanza de los medios, Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas, 1995
M. Botía, y A. Marín, “La contribución de los recursos audiovisuales a la educación”, Pedagogías Emergentes en la Sociedad Digital, vol. 1, pp. 91-102. 2019
A. Sanahuja, L. Moliner y F. Alegre, “Educación inclusiva y TIC: un análisis de las percepciones y prácticas docentes”, Bordón. Revista De Pedagogía, vol. 72, no. 3, pp. 123-138, 2020. Doi: 10.13042/ Bordon.2020.69852
N. Parra Rodríguez y A.M. Rocha Rivera, “Funcionalización pedagógica del recurso cortometraje, una propuesta didáctica para alumnos de enseñanza media”, Chile: Universidad del BíoBío. 2016. http://repobib.ubiobio.cl/ jspui/handle/123456789/1910
D. Bakhronova, “COVID-19 y Educación Superior. La mundialización de la educación en línea”, Religación. Revista De Ciencias Sociales y Humanidades, vol. 6, no. 28, pp. 62-69, 2021. Doi: 10.46652/rgn.v6i28.809
M.Temban, T. K. Hua and N. Mohd Said, “Exploring informal learning opportunities via youtube kids among children during COVID-19”, Academic Journal of Interdisciplinary Studies, vol. 10, no. 3, pp. 272–287, 2021. Doi: 10.36941/AJIS-2021-0083
I. Nessi, “El lado oscuro de internet somos nosotros”. BBC mundo. 19 Noviembre 2019. [En línea]. https://www.bbc. com/mundo/participe/2009/11/091118_ participe_manuel_castells_mr
N. Serrano Díaz, E. Aragón-Mendizábal y R. Mérida-Serrano, “Percepción de las familias sobre el desempeño mintic.gov.co/portal/inicio/238261 escolar durante el confinamiento por COVID-19”, Comunicar, vol. 70, pp. 59-68, 2022.Doi: 10.3916/C70-2022-05
A. Caballero, Metodología integral innovadora para planes y tesis. México, D.F.: Cengage Learning, 2014
R. Hernández Sampieri, Fundamentos de metodología de la investigación, México: McGraw-Hill. 2005
R. Hernández Sampieri y C. Mendoza, Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta, México: Mcgraw-hill, 2020
F.García Peñalvo, A. Corell, V. Abella García y M. Grande, “La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19”. Education in the knowledge society: EKS. 2020. https://doi.org/10.14201/eks.23086
J. Pérez Tornero, La gran mediatización I. El tsunami que expropia nuestras vidas. Del confinamiento digital a la sociedad de la distancia, Barcelona: Editorial UOC.1-406. 2020
E. Arana Arrita, L. Mimenza Castillo, y B. Narbaiza Amillategi, “Pandemia, consumo audiovisual y tendencias de futuro en comunicación”, Revista de Comunicación y Salud, vol. 10, no. 2, pp. 149-183, 2020. Doi: 10.35669/ rcys.2020.10(2)
Departamento Administrativo Nacional de Estadística. Encuesta de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en Hogares – ENTIC Hogares 2021, 2021
Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones, MinTic, La visión de un país conectado mueve el proyecto”Centros Digitales”. Bogotá. 2022. [En línea]. https://www. mintic.gov.co/portal/inicio/238261
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.