Gender roles: hegemony and aesthetics in children's advertisements in in the advertisements for boys and girls in Chanchito

Authors

  • Victoria Eugenia Peters-Rada Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano
  • Lucy Johana González-Buitrago Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1196

Keywords:

advertisement, childhood, children's magazines, gender roles

Abstract

Gender roles, understood as social constructs, prototypes of the “should be” that are taught and reinfor-ced from childhood, are part of those notions that have been addressed by advertising since the 1930s, to establish those behaviors and habits expected in a man or a woman, a distinction that is also evident in advertising aimed at infants. Advertising has been, undoubtedly, one of the branches of communi-cation through which various ideas have been extended to society, with the interest of encouraging the adoption of certain beliefs or behaviors, generally promoted from some positions of power. This article aims to show how these hegemonic discourses in relation to gender roles were present in advertising aimed at children, readers of the children’s magazine Chanchito, which circulated in Colombia be-tween 1933 and 1934. Through a case study, with a qualitative approach, we seek to characterize the 1323 advertisements of the magazine in relation to the themes, the language, and the graphic propo-sal presented in each of these pieces; characterization that reflects the latent concern of the time on how to direct children towards the gender roles associated with the idea of being a man or a woman.

Downloads

Download data is not yet available.

References

V. E. Caro, Chanchito, revista ilustrada para niños, no. 1-63, vol. I - II - III, Bogotá, 1933 -1934.

N. Varela, Feminismo para principiantes. Barcelona: Ediciones B, 2008.

S. Szir, Infancia y cultura visual. Los periódicos ilustrados para niños (1880 - 1910). Buenos Aires, Miño y Dávila, 2007.

P. A. Ila, “Recordar la infancia en el siglo XX” En Historia de la vida privada en Colombia; Borja G. y Rodríguez J., Bogotá: Taurus, 2011.

V. Peters Rada y M. Trujillo Acosta, “Rin Rin y Chanchito. La dimensión de sus imágenes. Dos revistas infantiles de ideologías antagónicas publicadas durante la década de los treinta en Colombia”, Análisis. [PDF] No. 50. Disponible en [https://doi.org/10.15332/s0120-8454.2018.0092.06]

M. Herrera, “Historia de la educación en Colombia. La República Liberal y la modernización de la educación: 1930-1946”, Revista Colombiana de Educación. [PDF]. Disponible en [https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/5297/4329]

C. E. Ospina, "Lectores imaginados por las revistas infantiles", Revista de Humanidad, vol. 35, 2017.

B. H. Robledo, "La revista Chanchito, un homenaje a los niños colombianos", Boletín Cultural y Bibliográfico. [PDF]. Vol. 42, no. 67. Disponible en [https://publicaciones.banrepcultural.org/index.php/boletin_cultural/article/view/814]

V. E. Caro, “Firmes”, Chanchito, vol. II, no. 25, 1934.

A. D. Zanón. Introducción al diseño editorial. Madrid: Visión Libros, 2008.

D. P. Guzmán Méndez y P. A. Marín Colorado, “Cultura escrita e impresa en Colombia editorial”, Lingüística y literatura. [PDF]. No. 71. Disponible en [https://revistas.udea.edu.co/index.php/lyl/article/view/326909/20784163]

P. Cimavedilla, “Reseña de: Laura Malosetti Costa y Marcela Gené, comps., “Atrapados por la imagen. Arte y política en la cultura impresa argentina”, Orbis Tertus. [PDF]. Vol. XIX, no. 20. Disponible en [http://search.ebscohost.com/login.aspxdirect=true&db=edsgii&AN=edsgcl.598194224&lang=es&site=eds-live]

B. C. Valinoti y A. E. Parada, “‘La cultura impresa en los avisos publicitarios de la prensa gráfica en la Argentina durante el siglo XX: Alcances y proyecciones (PRIG 2016-2018)”, Información, Cultura y Sociedad. [PDF]. No. 37. Disponible en [http://search.ebscohost.com/login.aspxdirect=true&db=fua&AN=126739833&lang=es&site=eds-live]

S. Carrasquilla, “Memoria que el Ministerio de Educación Nacional presenta al Congreso en sus sesiones de 1936”, Anexos, 1936. [PDF]. Disponible en [http://www.idep.edu.co/wp_centrovirtual/wp-content/uploads/2015/09/1936%20%20Memoria%20del%20Ministro%20de%20Educación%20Nacional%20al%20Congreso%20Tomo%20II.pdf]

P. Ariès, "La infancia", Revista de educación. [PDF]. Vol. 281. Disponible en [https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/1973]

L.G. Luna, El sujeto sufragista, feminismo y feminidad en Colombia 1930-1957. Cali: Ediciones la manzana de la discordia, 2004.

C. Rincón. Estética de la diferencia sexual en Colombia en la primera mitad del siglo XX. 2019. [PDF]. Disponible en [https://premionalcritica.uniandes.edu.co/wp-content/uploads/ESTETICA-POLITICA-DE-LA-DIFERENCIA-SEXUAL.pdf]

A. M. Escobar, “Variedades geográficas y sociales”, Introducción a la lingüística hispánica. Nueva York, Cambridge University Press, 2010.

C. Reyes. “Imágenes de mujer. Representaciones de lo femenino en la década de los treinta”, Revista Nexus Comunicación. [PDF]. No. 17. Disponible en https://nexus.univalle.edu.co/index.php/nexus/%20article%20/view%20/700

J. Sáenz Obregón. “La infancia de la infancia. Particularidades y efectos del discurso sobre la degeneración de la raza colombiana en los años veinte y treinta del siglo pasado”, en Nuevas miradas a la historia de la infancia en América Latina: entre prácticas y representaciones. [en línea]; Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Históricas, 2012. Disponible en:

www.historicas.unam.mx/publicaciones/publicadigital/libros/miradas/miradas.html

V. E. Caro, “Entre la espada y la pared”, Chanchito, vol. 2, no. 29, 1934.

V. E. Caro, “Editorial”, Chanchito, vol. 1, no. 1, 1933.

G. Rey, “Voces que narran el deseo”, en Modernidad a la venta: las narrativas ilustradas de la publicidad en Colombia, 1900-1950; G. Rey, M. Urbanczyk, P. Bernal Maz y M. Villadiego Prinz,., 1.ª ed., Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana, 2018, prólogo.

Published

2022-01-10

How to Cite

Peters-Rada, V. E. ., & González-Buitrago, L. J. . (2022). Gender roles: hegemony and aesthetics in children’s advertisements in in the advertisements for boys and girls in Chanchito. Mundo FESC Journal, 12(23), 117–133. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1196

Issue

Section

Articulos