Eropedagogy or the passion to know: creative and transformative action research

Authors

  • Jesús Ernesto Urbina Cárdenas Universidad Francisco de Paula Santander
  • Magda Belén Bayona Sanabria Universidad Francisco de Paula Santander
  • Diamar Lucero Urbina García Universidad Francisco de Paula Santander

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1230

Keywords:

eropedagogy, research, critical dialogical pedagogy, social representations

Abstract

The text shows the findings of an investigation carried out in the Social Research II subject of the Social Work Program of the Francisco de Paula Santander University. The study aims to develop the methodological approach of creative and transformative action research based on the implementation of eropedagogy, which is part of a research program of the authors, carried out in the last 10 years at the institution. The methodology used is developed in five stages: (a) consensus selection of the research problem; (b) field work; (c) socialization of the investigative experience; (d) Production of texts; (e) Narrative hermeneutic analysis by research teachers. We worked with a population of 25 students through semi-structured interviews. The results show three fundamental findings: conversation and experience as provocation tools for knowledge; the question as a pretext to address the development of the course; and the creative act through the production of texts as a transforming element.

Downloads

Download data is not yet available.

References

M. Heidegger. ¿Qué significa pensar), Madrid: Trotta, 2005

C. Monereo, J. I. Pozo. La Universidad ante la nueva cultura educativa. Barcelona: Síntesis., 2003

D. Escobar. Didáctica y configuraciones didácticas en las prácticas de enseñanza. 2019, (En línea), Disponible en: https://revistareddi.files.wordpress.com/2019/11/didc3a1ctica-y-configuraciones-didc3a1cticas-en-las-prc3a1cticas-de-ensec3b1anza.pdf

D. Novara. Pedagogía del “saber escuchar”. Hacia formas educativas más democrágicas y abiertas. Madrid, Narcea., 2003

E. Litwin. Las configuraciones didácticas. Buenos Aires. Paidós, 2000

N. Scheuer, J. I. Pozo, M. Pérez, M. del M. Mateos, E. Martín, M De la Cruz. Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos. Barcelona: Graó., 2009

J. Guzmán. Representaciones sociales de la violencia generada por el conflicto armado colombiano en estudiantes víctimas, de la institución educativa municipal Montessori del municipio de Pitalito-Huila. 2019, https://revistas.usb.edu.co/index.php/Agora/article/view/4394

Centro Nacional de Memoria Histórica. Basta ya: memorias de guerra y dignidad. Bogotá: CNMH, 2013

D. P Ausbel. La educación y la estructura del conocimiento. Buenos Aires: El Ateneo, 1973

J. Piaget. Génesis de las estructuras lógicas elementos. Buenos Aires: Guadalupe, 1948

L. Vigotzky. Pensamiento y lenguaje. Barcelona, Paidós, 2010

J. Bruner. Hacia una teoría de la instrucción. México: UTHEA, 1969

U. Flick. El diseño de investigación cualitativo. Madrid: Morata, 2007

A. Peña, M., A. Cerquera, A. Usuga, S. Vanegas. Representaciones sociales del conflicto armado en Colombia en adolescentes de la provincia de Soto Norte, Santander, 2021. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_rttext&pid=S1657-80312021000200562

M. Csikszentmihalyi. Fluir, una psicología de la felicidad. Barcelona: Kairós, 1997

B. Bossi. Saber gozar: estudios sobre el placer en Platón. Madrid: Trotta, 2008

H. Assmann. Placer y ternura en la educación, hacia una sociedad aprendiente. Madrid: Narcea. 2002

H. Furth. El conocimiento como deseo: un ensayo sobre Freud y Piaget. Madrid, 1992

M. Van Manen. El tacto en la enseñanza: el significado de la sensibilidad pedagógica. Barcelona: Paidós, 1998

S. De la Torres, C. Moraes. Sentipensar: fundamentos y estrategias para reencantar la educación. Málaga: Ediciones Aljibe, 2005

C. De Day. Pasión por enseñar: la identidad personal y profesional del docente y sus valores. Madrid: Narcea, 2006

R. Fried. La pasión de aprender. Que los niños recobren el goce de descubrir. Santiago de Chile: Editorial Cuatro Vientos, 2004

J. Ferrés. La educación como industria del deseo. Un nuevo estilo comunicativo. Barcelona, Gedisa, 2008

J. E. Urbina. La Eropedgogía: Hacia una erótica del aprender. Bogotá: Ecoe Ediciones, 2017

M. Villalta, C. Assael. Conversación y mediación del aprendizaje en aulas de diversos contextos socioculturales, 2018. https://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v40n160/0185-2698-peredu-40-160-101.pdf

R. Ayala. La relación pedagógica: en las fuentes de la experiencia educativa con van Manen, 2016. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6281912

H. Maturana. Emociones y lenguaje en educación y política. Santiago de Chile: Dolmen, 2002

H. Maturana. De máquinas y seres vivos, autopoiesis: la organización de lo vivo. Buenos Aires: Lumen, 2004

W. Cerrón. La investigación cualitativa en educación, 2019. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7762065

D. Fuster. Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico, 2019. http://www.scielo.org.pe/pdf/pyr/v7n1/a10v7n1.pdf

A. Coffey, P. Atkinson. Encontrar el sentido a los datos cualitativos. Estrategias complementarias de investigación. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia, 2003

I. Vasilachis. Estrategias de investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa, 2009

G. Gibbs. El análisis de datos cualitativos en Investigación cualitativa. Madrid: Morata, 2012

S. Kvale. Las entrevistas en investigación cualitativa. Madrid: Morata, 2011

A. Strauss, J. Corbin. Bases de la investigación cualitativa. Medellín: Universidad de Antioquia, 2002

J. E. Urbina., “La pasión de aprender. el punto de vista de los estudiantes universitarios”, tesis doctoral, Universidad de Manizales, 2012

E. Levinas. La huella del otro. México:Taurus., 2001

Published

2021-10-20

How to Cite

Urbina Cárdenas, J. E., Bayona Sanabria, M. B. ., & Urbina García, D. L. (2021). Eropedagogy or the passion to know: creative and transformative action research . Mundo FESC Journal, 11(S6), 344–355. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1230

Issue

Section

Articulos