Raising in the youth: a career with diverse meanings

Authors

  • Erika Maldonado-Estevez Universidad Francisco de Paula Santander
  • Ruth Betsabé Olivares-Parada Universidad de Pamplona
  • Doris Amparo Parada-Rico Universidad Francisco de Paula Santander

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1234

Keywords:

child upbringing, cultural interaction, parent-child relationship, socialization

Abstract

Upbringing in a youthful condition implies adjustments and transitions in the course of life, changes can occur in the conception of oneself and the construction of different meanings according to their experiences, contexts and own capitals. The objective of the research focused on interpreting the meanings built around the upbringing of sons and daughters in young fathers and mothers of the municipality of Cúcuta. This work has a qualitative interpretative phenomenological approach, which seeks to investigate with the “Other” those configurations visible from their narratives. In-depth interviews are used. Eight participants were integrated, including young fathers and mothers, who had sons and daughters aged between three and six years. The results yielded three large categories that address the meanings that emerge in this racking: a career in which the care of the other and self-forgetfulness are intertwined; a transit with the sons and daughters in a relationship of peers and, finally, one that accounts for a kind of artisans who, from their own knowledge, are shaping various upbringings. It is concluded that young people in the exercise of upbringing, go building together with the son and daughter, a cofigurative relationship, in the midst of which they enjoy this role in youth, they are creators of particular forms of upbringing, and in the midst of the social ambiguity that sometimes stigmatizes them and in others recognizes them, they develop agencies that promote previous projects and learning for the care of their sons and daughters.

Downloads

Download data is not yet available.

References

M. Calzado. El análisis de las significaciones. Reflexiones y definiciones sobre la investigación en torno a los discursos sociales. En M. Canales (Ed.), Escucha de la escucha. Análisis e interpretación en la investi-gación cualitativa (pp. 231-246). Santiago: LOM Ediciones, 2014

A. Schütz. La construcción significativa del mundo social. Introducción a la sociología comprensiva, Barcelona: Paidos, 1932

E. Goffman. Internados. Ensayos sobrela situación de los enfermos mentales, Buenos Aires: Amorrortu, 2001.

A. Schutz, T. Luckmann. Las estructuras del mundo de la vida. Buenos Aires: Amorrortu, 1973

A. Infante, J. Martínez, “Concepciones sobre la crianza: el pensamiento de madres y padres de familia”, Liberalit, vol. 22, no. 1, pp. 31-41, enero 2016

D. Parada, C. García, “Padres y Madres en el ejercicio de la crianza”, Ciencia y Cuidado, no. 14, pp. 113-129, julio 2017

C. Lucchini, F. Márquez, L. Herrera, C.Valdés, N. Rodríguez, “La experiencia vivida de estudiantes universitarios que son madres/padres: desafíos en la compatibilidad de roles”, Investigación y Educación en Enfermería, vol. 36, no. 2, p. e03, mayo 2018

Ministerio de Salud. Resolución 8430 de 1993.Por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. https://www. minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/ BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RESOLUCION-8430-DE-1993.PDF

Congreso de Colombia. Ley 911 de 2004. Por la cual se dictan disposiciones en materia de responsabilidad deontológica para el ejercicio de la profesión de Enfermería en Colombia; se establece el régimen disciplinario correspondiente y se dictan otras disposiciones. https:// www.mineducacion.gov.co/1759/ articles-105034_archivo_pdf.pdf

A. Schutz. La construcción significativa del mundo social. Barcelona: Paidós Iberica, 1993

L. Santillán, “Las iniciativas en primera infancia bajo análisis: actores, racionalidades y sentidos en torno a la crianza y el cuidado infantil”, Revista de la escuela de Ciencias de la Educación, vol. 2, no. 11, pp. 217-235, julio 2016

M. Mead. Cultura y compromiso. Estudio sobre la ruptura generacional. Buenos Aires: Granica Editor, 1971

M. Acevedo, “Aportes de la teoría social de Alfred Schutz para pensar la política y la acción colectiva”, Trabajo y Sociedad, vol. 17, no. 25, pp. 83-94, 2011

A. López, M. Reyes, “Erving Goffman: microinteracción y espacio social”, Veredas. Revista del pensamiento sociológico, pp. 115-136, febrero 2011

R. Sennett. El artesano. Barcelona: Anagrama, 2008

C. Aranguren, D. Rubio,D. L. Marín, F. González, H. J. Riveros, H. A. Rodríguez, J. Andrade, J. Arcila, L. Parada, P. Forero, R. Cantillo, S. Valderrama, L. Gómez, S. Barbosa, V. González. Saberes, de Saberes, escuela y ciudad: una mirada a los proyectos de maestros y maestras del Distrito capital. Bogotá: IDEP, 2014

A. Ovalle, “Crianza y cuidado, intervención del Estado y las ONG: un estado de la cuestión”, Revista Latinoamericana de estudios de Familia, vol. 12, no. 1, pp. 143-164, enero 2020

E. Robles, H. Barneveld, A. Mercado, “Transición a la maternidad/paternidad y prácticas de crianza en tres generaciones”, Pensando Psicología, vol. 15, no. 26, pp. 1-28, noviembre 2019

A. Gallego, J. Pino, M. Álvarez, E. Vargas, L. Correa, “La dinámica familiar y estilos de crianza: pilares fundamentales en la dimensión socioafectiva”, Hallazgos, vol. 16, no. 32, pp. 131-150, julio 2019

A.Marín-Rengifo, J. Uribe-Arango, “El cuidado y la crianza como mediadores en la democratización de las relaciones familiares”, Prospectiva, no. 23, pp. 23-50, enero 2017

Published

2021-10-20

How to Cite

Maldonado-Estevez, E., Olivares-Parada, R. B. ., & Parada-Rico, D. A. (2021). Raising in the youth: a career with diverse meanings. Mundo FESC Journal, 11(S6), 386–397. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1234

Issue

Section

Articulos

Most read articles by the same author(s)