Literacy at the UFPS: an exploratory look at its pedagogical practice

Authors

  • Leonardo Alexis Vera-Romero Universidad Francisco de Paula Santander
  • Erika Alejandra Maldonado-Estévez Universidad Francisco de Paula Santander
  • Ruth Betsabé Olivares-Parada Universidad de Pamplona

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1243

Keywords:

literacy, pedagogical practices, reading skills, writing, textual typologies, literacy skills, reading, practice, texts

Abstract

This research describes the results of the analysis of the pedagogical practices of the subjects that focus on reading and writing development at the Universidad Francisco de Paula Santander, for which a preliminary inquiry was conducted with 170 students from 11 academic programs, in the first semester of 2022. The objective was to determine the students' perceptions about the development of pedagogical practices in those subjects related to communicative acts. The information was collected taking into consideration a Likert scale type test developed by the "Red de Lectura y Escritura en Educación Superior" (Redlees) for the project entitled "initial training in reading and writing at the university: from secondary education to academic performance in higher education" which was executed between 2011 and 2015 at the Pontificia Universidad Javeriana. It was possible to conclude that there is interest on the part of teachers to encourage the development of reading and writing skills, which is why they resort to the use of different strategies and textual typologies, focusing especially on the three skills promoted by the Saber Pro tests.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Universidad Francisco de Paula Santander, “Boletín estadístico Pruebas de Estado 2019”, 2020. [En Línea]. Disponible en: https://ww2.ufps.edu.co/public/archivos/pdf/b607d8425e5eb0099076e99e27cb1d51.pdf

Universidad Francisco de Paula Santander, “Boletín estadístico Pruebas de Estado 2020”, 2020. [En Línea]. Disponible en: https://ww2.ufps.edu.co/public/archivos/pdf/f3717923d1fc560e0dbcc8bc9f2c047a.pdf

Cassany, D. (2014). Construir la escritura. Barcelona, España: Paidós.

Solé, I (2007). Estrategias de comprensión de la lectura. Madrid: Editorial Cátedra

ICFES (2021). Guía de orientación Saber Pro 2021. Disponible en: https://www.icfes.gov.co/documents/39286/21410181/Descargue+AQU%C3%8D+la+gu%C3%ADa+de+orientaci%C3%B3n+m%C3%B3dulos+de+gen%C3%A9ricos+Saber+Pro+2021.pdf/d3a5cc5d-8a33-95aa-5c82-c2cb52d955d3?version=1.1&t=1674611558358

Universidad Francisco De Paula Santander, “Caracterización de los estudiantes matriculados en Pregrado en la UFPS Primer Semestre 2022 marzo, 2022. [En Línea]. Disponible en: https://ww2.ufps.edu.co/public/archivos/pdf/75d6229918302ed0ad2eccbc3de8528d.pdf

B. Y. González, A. M. Salazar, L. Bernardo. Formación inicial en lectura y escritura en la universidad: de la educación media al desempeño académico en la educación superior. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana, 2015.

Red de Lectura y Escritura en Educación Superior. Reglamento de Redlees, 2006. [En Línea]. Disponible en: https://ascun.org.co/redlees/

B. González. “¿Cómo fortalecer una política institucional para el desarrollo de la lectura y la escritura en la Educación Superior?”. Documento de trabajo Red de Lectura y Escritura en Educación Superior (Redlees), 2013.

A. O. Salazar-Sierra, B. Sevilla-Rengifo, B. González-Pinzón, C. E. Mendoza, A. Echeverri, D. Quecán, L. E. Pardo-Rodríguez, M. F. Angulo-Abaunza, J. M. Silva-García, M. Lozano-Ramírez, “Lectura y escritura en la universidad: contribución para reconstruir una historia”, Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, vol.

(no. 6), pp. 51-70, 2015.

D. Lerner. La autonomía del lector. Un análisis didáctico. Lectura y vida, 23(3), 6-19, 2002.

I. Solé, “Aprender a leer, leer para aprender”. Cuadernos de Pedagogía, no. 157, pp. 60-63, 1988.

G. Parodi. Saber Leer. Buenos Aires: Aguilar-Instituto Cervantes, 2010.

D. Russell, V. Cortes. Academic and scientific texts: The same or different communities? En: C. Donahue, M. Castelló (Ed.), Forthcoming in University Writing: Selves and Texts in Academic Societies. Ofrecido en versión electrónica de procesador de texto por los autores para esta investigación, 2013.

G. Uribe, Z. Camargo, “Prácticas de lectura y escritura académicas en la universidad colombiana”, Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, vol. 3, no. 6, pp. 317-341, 2011.

D. Cassany. Tras las líneas: sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama, 2006.

G. López. La metacomprensión y la lectura. En M. C. Martínez (compilador). Los procesos de la lectura y la escritura. Cátedra Unesco en Lectura y Escritura. Cali: Universidad del Valle, Escuela de Ciencias del Lenguaje, 1997.

F. Jurado. La dimensión pragmática de la escritura en el contexto universitario. Panel 2. Colegio/Universidad. Bogotá: Ascun, 2007.

C. Bazerman. La Escritura en las disciplinas. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. Facultad de Medicina. Grupo de Investigación: oralidad, escritura y otros lenguajes, 2008.

V. Levratto, A. Suminas, T. Schilhab, G. Esbensen, “Smartphones: reading habits and overuse. A qualitative study in Denmark, Lithuania and Spain”, Educación XX1, vol. 24, no. 2, 2021.

S. Greene, A. Lidinsky. From Inquiry to Academic Writing. A Text and Reader. Boston-New York: Bedford M., 2008.

Published

2021-02-10

How to Cite

Vera-Romero, L. A. ., Maldonado-Estévez, E. A. ., & Olivares-Parada, R. B. . (2021). Literacy at the UFPS: an exploratory look at its pedagogical practice. Mundo FESC Journal, 11(S6), 483–497. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1243

Issue

Section

Articulos

Most read articles by the same author(s)