Characterization of the results of the English proficiency of the Saber Pro exam in Speech Therapy programs in Colombia in the years 2016–2022

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1287

Keywords:

Characterization, Competence, Speech Therapy, ICFES, English, Saber Pro Tests

Abstract

Background: The inclusion of English proficiency in higher education is based on the demands of globalization and contributes to national development; This demands changes in the training processes carried out in universities. Objective To characterize the results in the English proficiency of the Saber Pro Exam in Speech Therapy programs in Colombia in the years between 2016 and 2022. Methods: Quantitative research of descriptive scope; An analysis was carried out of the results of the Saber Pro Exam of the English proficiency of the Speech Therapy programs in the years 2016 to 2022 published by the Colombian Institute for the Evaluation of Education (ICFES). Results: The English proficiency in the period from 2016 to 2022 of the 15 Speech Therapy Programs presented an average of 151.06, with a maximum score of 190.00 and minimum of 129.00; The universities have an average of 154.84, with a maximum score of 200.00 and a minimum of 124.00. In the case of the reference group, the average is 149.18, with a maximum score of 154.00 and a minimum of 143.00. The Saber Pro exam becomes a metric that evolves over time and is used to examine the rise or fall in quality; English proficiency in Speech Therapy programs yielded an average that is slightly below that of the university. Conclusions: Speech therapy programs are, for the most part, according to the Common European Framework, at levels A1-A2. Therefore, the need to give greater importance to second language learning in educational institutions becomes evident.

Downloads

Download data is not yet available.

References

C. España Chavarría, “El idioma inglés en el currículo universitario: importancia, retos y alcances”, Revista Electrónica Educare, vol 14, No. 2, pp. págs. 63-69, 2010

M. X. Chávez Zambano, M. A. Saltos Vivas, y C. M. L. Saltos Dueñas, “La importancia del aprendizaje y conocimiento del idioma inglés en la enseñanza superior”, Dominio de las Ciencias, Vol. 3, No. Extra 3, pp. 759-771, 2017

D. F. P. Pineda, J. E. C. Medina, y J. A. C. Benavides, “Apreciación en los resultados de las pruebas Saber Pro”, Revista Boletín Redipe, vol. 10, núm. 12, pp. 271–284, dic. 2021, doi: 10.36260/RBR.V10I12.1587

D. D. Ramírez, Ma. D. los Ã. S. Mar, E. A. Argumedo, y N. M. Díaz, “El aprendizaje del inglés y su importancia en estudiantes universitarios”, Revista de Educación Superior del Sur Global - RESUR, núm. 12, p. e2021n12a9-e2021n12a9, ago. 2021, doi: 10.25087/10.25087RESUR12A9.

M. L. Cárdenas, A. González, y J. A. Álvarez, “El desarrollo profesional de los docentes de inglés en ejercicio algunas consideraciones conceptuales para Colombia”, Folios, núm. 31, pp. 49–68, 2010

“En Colombia, 1,2 millones de personas hablan inglés | Finanzas | Economía | Portafolio”. Consultado: el 7 de noviembre de 2022. [En línea]. Disponible en: https://www.portafolio.co/economia/finanzas/colombia-millones-personas-hablan-ingles-26770

H. I. G. Jiménez, P. M. C. Lenis, A. L. Higuera, y M. L. F. Rengifo, “Representaciones Sociales de Docentes de Lenguas Extranjeras sobre el Trabajo del Fonoaudiólogo”, Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, vol. 20, núm. 1, pp. 79–94, 2015, doi: 10.17533/UDEA.IKALA.V20N1A05

C. Freire Latorre, “La importancia del inglés en el comercio internacional”, pp. 1–7, dic. 2016

M. Espinosa Harris y M. Galiano Silvia, “Importancia del dominio del idioma inglés para la búsqueda de información en la investigación en salud”, Revista Cubana de Informática Médica, vol. 23, núm. 2, p. 608, jul. 2023, doi: 10.15359/ree.21-1.7

M. Niño-Puello, “El inglés y su importancia en la investigación científica: algunas reflexiones”, Revista Colombiana de Ciencia Animal, ISSN-e 2027-4297, Vol. 5, No. 1, 2013, págs. 243-254, vol. 5, núm. 1, pp. 243–254, 2013

M. De, L. C. Guerrero, L. Verónica, C. Espinosa, E. Mauricio, y N. Trujillo, “Aprendizaje del idioma inglés en las carreras de salud”, Revista Conecta Libertad ISSN 2661-6904, vol. 3, núm. 1, pp. 35–45, may 2019

“Acción formativa en el dominio del inglés para docentes de ciencias de la salud de la universidad de Carabobo”. Consultado: el 12 de noviembre de 2022. [En línea]. Disponible en: https://idus.us.es/handle/11441/34470

ICFES, “Acerca del examen Saber Pro”. Consultado: el 14 de noviembre de 2022. [En línea]. Disponible en: https://www.icfes.gov.co/acerca-del-examen-saber-pro

ICFES, “Guía de orientación Saber Pro Módulos de competencias genéricas”, ministerio nacional de educación. Consultado: el 14 de noviembre de 2022. [En línea]. Disponible en: https://www.icfes.gov.co/gu%C3%ADas-de-orientaci%C3%B3n-examen-saber-pro

Mineducación CESU, “acuerdo 02 de 2020 por el cual se actualiza el modelo de acreditación en alta calidad ”, p. 63, 2020, Consultado: el 8 de noviembre de 2022. [En línea]. Disponible en: https://www.cna.gov.co/1779/articles-402848_documento.pdf

Colombia potencia de la vida, “Instituciones de educación superior”, pp. 1–238, 2022, Consultado: el 14 de noviembre de 2022. [En línea]. Disponible en: https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/portalDNP/PND%202022/Bases-PND2022-2026_compilado-CEVC15-10-2022.pdf

J. E. C. Medina, J. A. C. Benavides, y I. A. M. Pinzón, “Impacto de las pruebas saber pro en los estudiantes de una licenciatura”, Revista Boletín Redipe, vol. 9, núm. 5, pp. 113–126, may 2020, doi: 10.36260/RBR.V9I5.978

J. J. P. Castellanos, N. A. Z. Medina, A. L. Redondo, y J. P. S. Torres, “Caracterización de los resultados del examen Saber Pro en los programas de Fonoaudiología en Colombia en los años 2018 – 2022”, Revista Perspectivas, vol. 7, núm. S1, pp. 363–373, dic. 2022, doi: 10.22463/25909215.4022

N.-A. Zambrano-Medina, E.-M. Portilla-Portilla, A. Llanos-Redondo, H. Rangel-Navia, C.-A. Pabón-Galán SABER, y C. Y. Libertad, “Caracterización de los resultados del examen saber pro 2020 en una universidad de frontera”, Saber, Ciencia y Libertad, vol. 17, núm. 2, pp. 590–605, ago. 2022, doi: 10.18041/2382-3240/SABER.2022V17N2.9466

C. Y. M. P. L. F. Martínez Rodríguez, “Factores asociados al desempeño en competencias genéricas de saber pro de ocho programas de licenciatura en ciencias naturales y educación ambiental (LCNEA)”, p. 9, 2019, Consultado: el 14 de noviembre de 2022. [En línea]. Disponible en: https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/5479

D. N. M. R. V. Segura, “Efectividad en las acreditaciones de calidad en programas de ingeniería industrial de la región caribe colombiana según desempeño en pruebas Sabre Pro.”, Working paper, 2020, Consultado: el 7 de noviembre de 2022. [En línea]. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/343949889_Efectividad_en_las_acreditaciones_de_calidad_en_programas_de_ingenieria_industrial_de_la_region_caribe_colombiana_segun_desempeno_en_pruebas_Saber_Pro/citation/download

R.-S. vidal-C. Schmal-Rodolfo, “El desafío de construir un programa para el desarrollo de competencias genéricas: un estudio de caso”, vol. 46., 2018, doi: 10.1590/S1678-4634202046217017

M. A. R. Sehuanes y C. L. C. González, “Competencias genéricas en los programas de Contaduría Pública: el caso de la Universidad del Atlántico entre los periodos 2016 al 2018”, Contaduría Universidad de Antioquia, núm. 77, pp. 81–107, oct. 2020, doi: 10.17533/UDEA.RC.N77A03

Y. Ayala Sánchez, “Análisis descriptivo de los resultados de las pruebas Sabre Pro en la UPTC del periodo 2012-2015 | Pensamiento y Acción”, 2017. Consultado: el 8 de noviembre de 2022. [En línea]. Disponible en: https://revistas.uptc.edu.co/index.php/pensamiento_accion/article/view/7399

S. A. Castro-Casadiego, D. Guevara-Ibarra, J. Acevedo-Jaimes, y B. Medina-Delgado, “Análisis descriptivo de los factores de impacto en las pruebas Saber Pro de estudiantes de Ingeniería Electrónica”, Revista Educación en Ingeniería, vol. 15, núm. 30, pp. 1–8, dic. 2020, doi: 10.26507/REI.V15N30.1135

Published

2023-11-01

How to Cite

Duque-Barrera, A. T., Llanos-Redondo, A., Antolínez-Vera, A. C., Portilla-Portilla, E. M., & Zambrano-Medina, N. A. (2023). Characterization of the results of the English proficiency of the Saber Pro exam in Speech Therapy programs in Colombia in the years 2016–2022. Mundo FESC Journal, 13(25), 41–57. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1287

Issue

Section

Artículo Originales

Most read articles by the same author(s)