Incorporation of business administration graduates into the productive sector

Authors

  • Carlos Andrés Sánchez Becerra Universidad Francisco de Paula Santander Ocaña https://orcid.org/0000-0001-6290-0969
  • Jairiny Alejandra Jaime Pineda Universidad Francisco de Paula Santander Ocaña
  • Luz Mery Durán Alvernia Universidad Francisco de Paula Santander Ocaña

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1308

Keywords:

Administration, Studies, entrepreneurship, innovation

Abstract

Higher education is an important link in the economic and social development of countries and the different social and business organizations that constitute it, which is responsible for training professionals who drive development in the regions. However, this premise is fulfilled when the training purposes outlined by higher education institutions and academic programs are coherent and relevant to the existing needs both in companies and in the regional environment, and in the case of administrative and economic sciences programs, it is vital to train competencies for management, entrepreneurship, leadership and innovation that facilitate the incorporation of professionals into the productive sector. Therefore, the Business Administration program of the Universidad Francisco de Paula Santander Ocaña has in its curriculum training components aimed at the formation of competencies and skills in innovation and entrepreneurship. This document aims to determine the impact of the incorporation of Business Administration graduates in the productive activity based on studies developed between 2011 and 2020. Likewise, it obeys a descriptive research of mixed type addressing qualitative and quantitative aspects, which, focusing on the information collected during the observation period, allowed to know from the perspective of the graduates their insertion in the labor and professional scenarios, the levels of employability and generation of entrepreneurship. It is found that during the Covid pandemic in the year 2020 there was a small decrease in the employability rate of graduates, which contrasted with a significant increase in the number of enterprises, as a response to the effects of the crisis caused by the pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

World Economic Forum, “The Future of Jobs 2020. Global Challenge Insight Report”, 2020. [Online]. Available: https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf

D. Del Pozo y J. Sastre, “Empleo e inversión en actividades de innovación sin introducción de nuevas tecnologías: un estudio sobre Ecuador”, Estudios de Economía, vol. 48, no. 2, 2021

H. Gutiérrez y P. D. Palacios Duarte, “Factores de la innovación y su influencia en las ventas y el empleo. el caso de las mipymes manufactureras mexicanas”, Cuadernos de Economia, vol. 34, no. 65, 2015

K. Luna, W. Sarmiento y J. Ordóñez, “Innovación en empresas de Cuenca-Ecuador: empleo de modelística inteligente en el sector textil”, Revista de Ciencias Sociales, vol. 26, no. 3, pp. 148-162, 2020

J. L. Nolazco Cama, N. Céspedes Reynaga y H. Salas Fernandez,”Relación entre innovación y empleo en la industria manufacturera peruana, 2012-2014”, Revista de Ciencias Sociales, vol. 47, no. 87, 2020

CEPAL, “Educación, juventud y trabajo: Habilidades y competencias necesarias en un contexto cambiante”, Naciones Unidas, 2020. [En línea]. Disponible en: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/46066/4/S2000522_es.pdf

H. E. Guevara, J. A. Carlos, N. C. Jamanca y J. M. Gomero, “Emprendimiento y educación universitaria: una relación necesaria”, Revista Venezolana De Gerencia, vol. 27, no. 98, pp. 767- 780, 2022

I. Mejía y C. Jiménez, “Competitividad y productividad del administrador de empresas en las pymes en Colombia y Latinoamérica”, Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas, vol. 21, no. 1, pp. 238-251, 2020

Consejo Privado de Competitividad, “Informe Nacional de Competitividad 2021- 2022”, Punto aparte editores, Bogotá, 2021

N. Villabona Gómez, R. J. Martelo Gómez y D. A. Franco Borré, “Pertinencia de las competencias adquiridas por los estudiantes de administración de empresas”, Revista Boletín Redipe, vol. 10, no. 13, pp. 300-311, 2021

A. Eizaguirre y M. García, “El Espacio de Educación Superior de Asia Central. Definición de competencias en el Grado en Administración y Dirección de Empresas”, Revista de Ciencias Humanas y Sociales, vol. 32, no. 7, pp. 583- 614, 2016

Politécnico Grancolombiano, Institución Universitaria, “5 razones para estudiar Administración de Empresas”, [En línea]. Disponible en: https://www.poli.edu.co/blog/poliverso/razones-estudiar-administracion-de-empresas

Universidad del Valle de Grijalva, “¿Por qué es importante la Administración de Empresas?”, 2020. [En línea]. Disponible en: https://uvg.edu.mx/blog/index.php/administracion-de-empresas/

Universidad Francisco de Paula Santander seccional Ocaña, “Administración de Empresas”, [En línea]. Disponible en: https://ufpso.edu.co/ofertaufpso/ae/Objetivos.

Universidad de Pamplona, “Administración de Empresas”, [En línea]. Disponible en: https://www.unipamplona.edu.co/unipamplona/portalIG/home_1/recursos/facultades/economicas/10062009/admon_empresa.jsp

L. Colombo, M. Pansera y R. Owen, “The discourse of eco-innovation in the European Union: An analysis of the Eco-Innovation Action Plan and Horizon 2020”, Journal of Cleaner Production, vol. 214, pp. 653-665, 2019. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.12.150

C. Grosso, “La economía social desde tres perspectivas: tercer sector, organizaciones no gubernamentales y entidades sin ánimo de lucro”, Revista Tendencias & Retos, vol. 18, no. 1, pp. 143-158, 2013

L. Santa Fajardo, V. Macías Hernández, I. Bom-Camargo y C. Fajardo Calderón, “Competencias de liderazgo en el proceso de enseñanza aprendizaje de los administradores de empresas de la Universidad de Manizales”, Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, vol. 23, no. 2, pp. 367-390, 2021

C. P. Pineda y Y. D. Manzano, “La cultura emprendedora en los estudiantes de Administración de Empresas”, Revista Científica Profundidad Construyendo Futuro, vol. 8, no. 8, no. 2-9, 2018

A. K. Santafé y L. T. Tuta, “Escenarios prospectivos para el emprendimiento femenino en la base de la pirámide”. Revista Científica Profundidad Construyendo Futuro, vol. 11, no. 11, pp. 2-11, 2019

Y. P. Pérez Durán, “Análisis de l pertinencia del programa de Administración de Empresas de la Universidad de Pamplona, Sede Pamplona - Norte de Santander, trabajo de grado, Administración de Empresas, Universidad de Pamplona, 2019. [En línea]. Disponible en: http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/bitstream/20.500.12744/4334/1/Perez_2019_TG.pdf

CEPAL, “Recuperación Económica”, 2021. [En línea]. Disponible en: https://www.cepal.org/es/comunicados/america-latina-caribe-nuevo-informe-la-onu-advierterecuperacion-economicafragil#:~:text=Nueva%20York%2C%2025%20de%20enero,de%20la%20econom%C3%ADa %20mundi

J. Ormaza Andrade, J. Ochoa Crespo, F. Ramírez Valarezo y J. Quevedo Vázquez, “Responsabilidad social empresarial en el Ecuador: Abordaje desde la Agenda 2030”, Revista de Ciencias Sociales, vol. 226, no. 3, 2020

W. Casimiro, C. Casimiro y J. Casimiro, “Competencias de emprendimiento empresarial en estudiantes universitarios”, Revista Universidad y Sociedad, vol. 11, no. 5, pp. 61-69, 2019

M. S. Cuarán, B. G. Valle Fiallos y J. Torres, «Tendencias del emprendimiento joven: caso Emprende Joven Ecuador 2021,» Universidad Y Sociedad, vol. 14 (2), pp. 215-221, 2022.

W. Deza, J. Aparicio, P. Pérez y J. Hidalgo, “Competencias de emprendimiento en estudiantes universitarios en Perú: metodología para su desarrollo”, Revista Venezolana De Gerencia, vol. 26, no. 96, pp. 1172-1188, 2021

G. Gemmil y J. Oakley, “Leadership: An Alienating Social Myth?”, Human Relations, vol. 45, no. 2, pp. 113-129, 1992

G. Redondo y C. Elboj, «Liderazgo y creación social: una aproximación a las principales aportaciones.,» Revista Internacional de Organizaciones, vol. 21, pp. 109-125, 2018

J. B. Carson, P. E. Tesluk y J. A. Marrone, “Shared leadership in teams: An investigation of antecedent conditions and performance”, Academy of Management Journal, vol. 50, no. 5, pp. 1217-1234, 2007

Y. González, O. Manzano y M. Torres, “Liderazgo: una práctica sistémica en el futuro empresarial” Revista Científica Profundidad Construyendo Futuro, vol. 14, no. 4, pp. 64-72, 2021

R. Pino, D. Arévalo y C. Padilla, “El liderazgo servidor y la satisfacción laboral en estudiantes de maestría en administración de empresas”, Formación universitaria, vol. 13, no. 6, 2020.

D. Van Dierendonck, ”Servant Leadership: A Review and Synthesis”, Journal of Management, vol. 37, no. 4, p. 1228–1261, 2010

L. Alonso, C. Moya, M. Vera, J. Corral, J. Bazurto y D. Alvia, ”Método para la formación de la competencia de emprendimiento en estudiantes universitarios”, Revista Espacios, vol. 41, no. 26, 2020

Y. Chirinos, D. C. Rojas y O. N. Bracho, “Liderazgo transformador e innovador clave para el éxito del emprendimiento sostenible”, Mundo FESC, vol. 11, no. 3, pp. 7-20, 2021

E. Cobo y Á. Alexis, “Formación de competencias en emprendimiento de la carrera gestión empresarial en la Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador”, Universidad y Sociedad, vol. 13, no. 5, pp. 596- 604, 2021

M. Namakforoosh, Metodologías de la investigación, 2a edición ed., Editorial Limusa, 2005

C. Arenal, Investigación y recogida de información de mercados., Editorial Tutor Formación, 2019

F. Arias, El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica, &a edición ed., Editorial Episteme, 2012

W. Bank, “At Your Service? : The Promise of Services-Led Development”, Washington, DC, 2021

H. Ortega Neri, P. M. E. y J. A. Acosta De Lira, “Competencias del docente, un estudio en la Universidad Autónoma de Zacatecas, México”, Conocimiento Global, vol. 5, no. 2, pp. 1-15, 2020

Published

2022-12-01

How to Cite

Sánchez Becerra, C. A., Jaime Pineda, J. A., & Durán Alvernia, L. M. (2022). Incorporation of business administration graduates into the productive sector. Mundo FESC Journal, 12(S3), 84–99. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1308

Issue

Section

Artículo Originales