Analysis of references to determine the competencies of a master in administration in Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1313

Keywords:

competencies, referents, MBA, quality, education

Abstract

The objective of this article is to analyze references to determine the competencies of a Master in Administration in Colombia, in consideration of the requirements of the Ministry of National Education regarding the Quality Assurance System of Higher Education, as contemplated in Decree 1330 of the July 25, 2019. The work was based on a documentary review of the aforementioned regulations; then it was inquired about different entities related to the science of administration and that represent an authority on the subject; finally, each referent was compared using the methodology of the Institutional Policy of Learning Results of the Francisco de Paula Santander Ocaña University. The expectations at the regional, national and international level regarding the generic and specific competencies that a Master of Administration graduate from Higher Education Institutions must have, correspond to those that, in a pertinent manner, respond to the social, political and, economic, environmental and cultural aspects of the country.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Departamento Administrativo Nacional de Estadística, Clasificación Internacional normalizada de la Educación - campos de educación y formación adaptada para Colombia, 2018. [En línea]. Disponible en: https://ole.mineducacion.gov.co/1769/ articles-380394_recurso_1.pdf

Revista, Portafolio, 2022. [En línea]. Disponible en: https://www.portafolio.co/negocios/empresas/lo-que-ganan-directivos-de-empresas-en-colombia-y-a-latina-560870

Y. González Castro, O. Manzano Durán y M. Torres Zamudio , “Liderazgo: una práctica sistémica en el futuro empresarial”, Revista Científica Profundidad Construyendo Futuro, vol. 14, pp. 64-72, 2021

Organización, Mundia del Trabajo, 2021. [En línea]. Disponible en: https://www.ilo.org/global/research/global-reports/weso/2021/WCMS_825200/lang--es/index.htm

J. A. Lemus Quintero y F. A. Carrascal Delgado, “Las acciones de responsabilidad social empresarial en Colombia”, Revista Científica Profundidad Construyendo Futuro, vol. 9, pp. 16-24, 2018.

H. Fayol, Administración general e industrial, Buenos Aires: El Ateneo, 1980.

O. Manzano Durán, M. M. Peñaranda Peñaranda y J. C. Luna Quinteo, “Sostenibilidad y proyectos sostenibles: Estudio bibliométrico”, Revista Científica Profundidad Construyendo Futuro, vol. 14, pp. 15-24, 2021

I. Chiavenato, Introducción a la teoría general de la administración, México: MacGraw Gill, 2006

H. Ansoff, La estrategia de la empresa, Pamplona: Universidad de Navarra, 1976

M. Porter, Competitive strategy, Nueva York: The Free Press, 1980

P. Drucker, Innovation and entrepreneurship, New York: Harper and Row, 1985

J. M. Mendoza, “Epistemología de la administración: objeto, estatuto, desarrollo disciplinar y método”, Pensamiento & Gestión, nº 45, 2018

M. F. Ortis Gutiérrez , A. M. Galindo Henao, P. D. Valbuena Rodríguez, Á. V. Clavijo Peña y J. D. Duarte Leguízamo, “Teoría del desarrollo organizacional: Ineficiencia laboral y organizativa”, Revista Científica Profundidad Construyendo Futuro, vol. 14, pp. 25-42, 2021

E. Penrose, The theory of the growth of the firm, Oxford: Oxford University Press, 1959

E. Garriga y D. Melé , “The theory of the growth of the firm: Mapping the territory”, pp. 51-71, Agosto 2004

J. Habermas , Conocimiento e interés, Madrid: Santillana, 1992

Ministerio de Educación Nacional de Colombia, 2019.

Ministerio de Educación Nacional, 2020. [En línea]. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-402045_pdf.pdf

Consejo Superior de Educación Nacional, 2020. [En línea]. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/portal/secciones/Glosario/

Universidad Francisco de Paula Santander Ocaña, 2016. [En línea]. Disponible en: https://ww2.ufps.edu.co/universidad/informacion-institucional/1044

Consejo Profesional de Administración de Empresas, 2021. [En línea]. Disponible en: https://cpae.gov.co/

Association to Advance, Collegiate Schools of Busin; AACSB, 2021. [online]. Available: https://www.aacsb.edu/

Proyecto Tuning, Europa, 2021. [En línea]. Disponible en: https://www.unideusto.org/tuningeu/images/stories/documents/General_Brochure_Spanish_version.pdf

Proyecto Tuning, América Latina, 2021. [En línea]. Disponible en: http://tuning.unideusto.org/tuningal/

M. I. Amado Piñeros, “El desarrollo financiero en épocas de crisis económica-caso de estudioAmérica Latina: Argentina, Chile y Colombia”, Revista Científica Profundidad Construyendo Futuro, vol. 13, pp. 21-30, 2020

Published

2022-12-01

How to Cite

Lemus Quintero, J. A., Castañeda Vergel, G., & Bermúdez Silva , N. J. (2022). Analysis of references to determine the competencies of a master in administration in Colombia. Mundo FESC Journal, 12(S3), 115–130. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1313

Issue

Section

Artículo Originales