Teaching and learning in engineering from experiential learning theory: current review
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.1319Keywords:
Learning, teaching, engineering, experiential learning theoryAbstract
This review article arises within the framework of the doctoral proposal entitled: Teaching and learning processes on analogue modulation techniques in an electronic engineering programme from the experiential learning theory. This article shows the current state of teaching and learning in engineering from the experiential learning theory. A methodology based on stages of analysis, design and analysis of results is used. The importance of pedagogical innovation in adopting approaches related to experiential learning to consolidate knowledge in the different areas of knowledge involved in undergraduate engineering programmes is observed, and it is suggested that the spectrum of pedagogical approaches and strategies that are adapted to specific academic contexts should be broadened.
Downloads
References
E. Arteaga Valdés, L. Armada Arteaga, y J. L. Del Sol Martínez, «La enseñanza de las ciencias en el nuevo milenio. Retos y sugerencias», Rev. Univ. Soc., vol. 8, pp. 169-176, abr. 2016.
J. de J. Herrero, Introducción a la enseñanza universitaria: didáctica para la formación del profesorado. 1996.
[C. A. Camacho Sanabria y I. E. Ramos Calderón, «Una mirada a los resultados de aprendizaje», 2021.
P. J. Gomez, «El aprendizaje Experiencial», 2020.
L. C. Catalán, M. C. Caballero-Sahelices, y M. A. Moreira, «Niveles De Conceptualización En El Campo Conceptual de La Inducción Electromagnética», Lat.-Am. J. Phys. Educ., vol. 4, n.o 1, p. 20, 2010.
C. C. Castro-Ling, «La Enseñanza Y El Aprendizaje Del Concepto De Flujo Del Campo Eléctrico En El Nivel Superior», Tecnológico de Monterrey, Escuela de Graduados en Educación, 2013. [En línea]. Disponible en: https://repositorio.itesm.mx/ortec/bitstream/11285/572592/1/DocsTec_12744.pdf
A. Y. Kolb y D. A. Kolb, «Learning Styles and Learning Spaces: Enhancing Experiential Learning in Higher Education», Acad. Manag. Learn. Educ., vol. 4, n.o 2, pp. 193-212, 2005.
D. A. Kolb, Experiential learning: experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1984. [En línea]. Disponible en: http://www.learningfromexperience.com/images/uploads/process-of-experiential-learning.pdf (date of download: 31.05.2006)
K. C. Puerto-López, F. J. Lozano Cárdena, B. Medina Delgado, C. V. Niño Rondón, y S. A. Castro Casadiego, «Analysis of learning outcomes in engineering programs», Ing. Solidar., vol. 19, n.o 3, pp. 1-23, sep. 2023, doi: 10.16925/2357-6014.2023.03.07.
J. D. V. Puerta, «Pedagogía y didáctica: un camino hacia “el arte de aprender”», Cienc. Acad., n.o 4, Art. n.o 4, feb. 2023, doi: 10.21501/2744838X.4332.
H. Paz-Penagos y C. A. Pérez-Tristancho, «Engineering design, complexity in its teaching», DYNA, vol. 89, n.o 222, Art. n.o 222, jul. 2022, doi: 10.15446/dyna.v89n222.101827.
A. Zorzano Martínez y J. M. Zorzano Martínez, «Una herramienta didáctica para ingeniería: Wikilibro en Electrónica de Potencia», en La innovación como motor para la transformación de la enseñanza universitaria, 2022, ISBN 978-84-09-36604-0, págs. 397-403, Universidad de La Rioja, 2022, pp. 397-403. Accedido: 5 de agosto de 2023. [En línea]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8527529
O. Díaz, E. Segredo-Morales, y E. Gonzalez, «Enseñanza basada en problemas aplicada a la Ingeniería Química. Análisis bibliométrico: estudio comparativo de Scopus y WoS», Rev. Educ. En Ing., vol. 17, n.o 34, pp. 1-11, jun. 2022, doi: 10.26507/rei.v17n34.1222.
A. F. G. Guerrero, L. de F. D. Torres, y E. S. E. Ortiz, «TÉCNICA PROCESSOR IN THE LOOP (PIL) APLICADA EN EL DESARROLLO DE PRÁCTICAS DE LABORATORIO DE INGENIERÍA ELECTRÓNICA», Encuentro Int. Educ. En Ing., sep. 2021, doi: 10.26507/ponencia.1596.
A. J. Saavedra-Montes y G. J. S. Zuluaga, «Método de enseñanza/aprendizaje aplicado a los sistemas de energía eléctrica: Teaching/learning method applied to electrical energy systems», Sci. Tech., vol. 27, n.o 1, Art. n.o 1, mar. 2022, doi: 10.22517/23447214.24546.
M. A. Oliveros Ruiz, «Panorama of teaching in higher education institutions under science, technology, engineering and mathematics (STEM) programs», Rev. Científica, vol. 40, n.o 1, pp. 2-12, ene. 2021, doi: 10.14483/23448350.16764.
O. Vicet-Beltrán y D. Dosán-Ramos, «La concepción del proceso enseñanza-aprendizaje en la carrera de Ingeniería Industrial».[18] S. M. M. Rahman, «Assessing and Benchmarking Learning Outcomes of Robotics-Enabled STEM Education», Educ. Sci., vol. 11, n.o 2, p. 84, feb. 2021, doi: 10.3390/educsci11020084.
F. L. Torreblanca, «INGENIERÍA Y SITUACIÓN DIDÁCTICA PARA EL APRENDIZAJE DE LA DERIVADA EN ESTUDIANTES DE INGENIERÍAS DE LA UNIVERSIDAD NACIONAL DEL ALTIPLANO», Rev. Investig., vol. 10, n.o 2, Art. n.o 2, jun. 2021, doi: 10.26788/riepg.v10i2.2644.
F. A. Buffa et al., «Concepciones acerca de la enseñanza en docentes de Ingeniería: diseño y validación de un cuestionario de dilemas y estudio descriptivo», Rev. Educ. En Ing., vol. 15, n.o 30, Art. n.o 30, dic. 2020, doi: 10.26507/rei.v15n30.1088.
A. J. Acevedo Urquiaga, J. A. Acevedo Suárez, T. López Joy, M. I. Gómez Acosta, y N. Sablón Cossío, «APLICACIÓN DEL CONCEPTO “APRENDER – HACIENDO” EN LA ENSEÑANZA DE LA INGENIERÍA INDUSTRIAL: CASOS DE ESTUDIO», en Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería ACOFI 2020, Asociacion Colombiana de Facultades de Ingeniería - ACOFI, ago. 2020, pp. 1-10. doi: 10.26507/ponencia.770.
A. D. Solano y M. A. Aarón, «Enseñanza en ingeniería de manera colaborativa a partir de un diseño tecnopedagógico, usando SMILE», Form. Univ., vol. 13, n.o 4, pp. 201-210, ago. 2020, doi: 10.4067/S0718-50062020000400201.
P. Catarino, «The Articulation of Didactic Engineering with the Didactic Situations Theory: Examples of Applications to the Study of Integer Sequences», Open Educ. Stud., vol. 2, n.o 1, pp. 228-239, ene. 2020, doi: 10.1515/edu-2020-0127.
F. Marín-González, J. Grimaldo-Guerrero, M. Mendoza-Becerra, y A. Senior-Naveda, «Mapeo del conocimiento para la enseñanza interdisciplinaria en ingeniería», Form. Univ., vol. 13, n.o 6, pp. 85-94, dic. 2020, doi: 10.4067/S0718-50062020000600085.
José Roberto Santamaría Sandoval y Esteban Chanto Sánchez Ingeniería, «Aplicación de la virtualidad en la enseñanza de la ingeniería: Caso de estudio Ingeniería en Telecomunicaciones en la UNED de Costa Rica», Technol. CPIC, vol. 5, pp. 96-113, jul. 2020.
S. I. Lozano, E. Suescún, P. Vallejo, R. Mazo, y D. Correa, «Comparando dos estrategias de aprendizaje activo para enseñar Scrum en un curso introductorio de ingeniería de software», Ingeniare Rev. Chil. Ing., vol. 28, n.o 1, pp. 83-94, mar. 2020, doi: 10.4067/S0718-33052020000100083.
E. E. Zayas F, D. Merino, R. Pérez, L. Jordi, y A. Garcia, «Recursos virtuales para la enseñanza y aprendizaje de teoría de máquinas y mecanismos en ingeniería mecánica», Tecnol. Educ. Social. Tus Exp., vol. 5, n.o 1, pp. 78-84, jun. 2020.
V. A. García Balaguera, Metodologías activas en la enseñanza y aprendizaje de la ingeniería, caso Facultad de ingeniería industrial Universidad Santo Tomás. Universidad Santo Tomas, 2020. doi: 10.15332/dt.inv.2021.02479.[29] N. ARZOLA DE LA PEÑA y A. PAVAS, «La enseñanza de la Ingeniería en su encrucijada», Ing. E Investig., vol. 39, pp. 3-10, ago. 2019.v17n34.1222.
G. Garcés y E. Forcael, «Proposal for a relationship between educational paradigms and engineering teaching-learning techniques», Rev. Educ. En Ing., vol. 15, n.o 29, pp. 104-113, feb. 2020, doi: 10.26507/rei.v15n29.1072.
M. Á. Fortea Bagán, Metodologías didácticas para la enseñanza/aprendizaje de competencias, 2.a ed. Unitat de Suport Educatiu de la Universitat Jaume I, 2019. doi: 10.6035/MDU1.[32] E. Sologuren, C. Núñez, y M. González, «La implementación de metodologías activas de enseñanza-aprendizaje en educación superior para el desarrollo de las competencias genéricas de innovación y comunicación en los primeros años de Ingeniería», Cuad. Pedagog. Univ., vol. 16, n.o 32, pp. 19-34, dic. 2019.
P. M. Domínguez Osuna, M. A. Oliveros Ruiz, M. A. Coronado Ortega, y B. Valdez Salas, «Retos de ingeniería: enfoque educativo STEM+A en la revolución industrial 4.0», Innov. Educ. México DF, vol. 19, n.o 80, pp. 15-32, 2019.
J. A. Trujillo Castro, C. L. Vera Gutiérrez, y D. F. Saraza Sosa, «Ingeniería didáctica como recurso metodológico para el aprendizaje de los conceptos de límite y continuidad», Rev. Perspect., vol. 4, n.o 1, pp. 39-47, sep. 2019, doi: 10.22463/25909215.1758.
R. M. Medina Vergara, «Pensamiento creativo y aprendizaje experiencial en estudiantes de la Facultad de Educación de una universidad privada, Lima 2022», Repos. Inst. - UCV, 2023, Accedido: 5 de agosto de 2023. [En línea]. Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/106804
R. M. Medina Vergara, «Pensamiento creativo y aprendizaje experiencial en estudiantes de la Facultad de Educación de una universidad privada, Lima 2022», 2023.
P. Cadorin Nicolete, F. Herpich, E. T. De Oliveira Júnior, M. A. Machado Da Silva, y L. M. Rockenbach Tarouco, «Analysis of Learning Styles of Students Enrolled in a Technical Course in Electromechanics with the Application of the Inventory of Kolb», Tecné Episteme Didaxis TED, n.o 53, pp. 63-81, ene. 2023, doi: 10.17227/ted.num53-14128.
Ó. Mariño, C. Hernández Hernández, y F. Buitrago Flórez, «Experiencia de formación para profesores de ingeniería desde el aprendizaje experiencial y el trabajo colaborativo», presentado en Nuevas realidades para la educación en ingeniería: currículo, tecnología, medio ambiente y desarrollo, sep. 2022, pp. 1-13. doi: 10.26507/paper.2490.[39] E. Chaccha Tinoco, J. L. Guerreros Lazo, G. L. Álvarez Sierra, y K. R. Palomino Carhuallanqui, «Aprendizaje experiencial de Kolb en estudiantes de la Facultad de Ingeniería Metalúrgica y de Materiales de la Universidad Nacional del Centro del Perú», Prospect. Univ., vol. 18, n.o 1, pp. 99-109, nov. 2022, doi: 10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2021.18.1634.
D. Gravina De Azevedo y M. Franco Zampa, «TEORIA DA APRENDIZAGEM EXPERIENCIAL DE DAVID KOLB NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA:: CONTEMPLANDO OS ESTILOS DE APRENDIZAGEM EM UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA», Educ. Prof. E Tecnológica Em Rev., vol. 5, n.o 3, pp. 5-30, dic. 2021, doi: 10.36524/profept.v5i3.779.
Á. J. Soto Vergel, O. A. López Bustamante, B. Medina Delgado, L. L. Camargo Ariza, y J. Gómez Rojas, «Los roles en el proceso educativo de educación superior desde la teoría del aprendizaje experimental», Bol. Redipe, vol. 10, n.o 3, pp. 249-266, 2021.
A. F. Guerrero Guerrero, L. D. F. Delgado Torres, y E. S. Escobar Ortíz, «TÉCNICA PROCESSOR IN THE LOOP (PIL) APLICADA EN EL DESARROLLO DE PRÁCTICAS DE LABORATORIO DE INGENIERÍA ELECTRÓNICA», en Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería ACOFI 2021, Asociacion Colombiana de Facultades de Ingeniería - ACOFI, sep. 2021, pp. 1-9. doi: 10.26507/ponencia.1596.
E. A. Rodrigues, «Estilos de Aprendizagem nas Organizações de Tecnologia: Uma Visão sob a Lente de David Kolb», 2020. [En línea]. Disponible en: http://repositorio.uninove.br/xmlui/handle/123456789/1434
G. A. Vanoni Martínez, «El método del caso en la virtualidad: Pedagogía emprendedora ante el aprendizaje experiencial en la universidad», 2020. [En línea]. Disponible en: https://renati.sunedu.gob.pe/handle/sunedu/3352539
E. Díaz Ronceros, «Relevancia de la ejecución experimental de proyectos con microcontroladores en el aprendizaje de la ingeniería electrónica», Educación, vol. 29, n.o 56, pp. 48-72, 2020, doi: 10.18800/educacion.202001.003.
M. A. Gleason Rodríguez y J. E. Rubio, «Implementación del aprendizaje experiencial en la universidad, sus beneficios en el alumnado y el rol docente», Rev. Educ., vol. 44, n.o 2, pp. 279-298, dic. 2020, doi: 10.15517/revedu.v44i2.40197.
A. J. Soto-Vergel, O. A. López-Bustamante, B. Medina-Delgado, H. de J. Gallardo-Pérez, y D. Guevara-Ibarra, «Enseñanza del concepto de onda armónica en la educación superior desde la teoría del aprendizaje experimental», AiBi Rev. Investig. Adm. E Ing., vol. 8, n.o 3, Art. n.o 3, sep. 2020, doi: 10.15649/2346030X.754.
E. M. Espinar Álava, J. A. Vigueras Moreno, E. M. Espinar Álava, y J. A. Vigueras Moreno, «El aprendizaje experiencial y su impacto en la educación actual», Rev. Cuba. Educ. Super., vol. 39, n.o 3, dic. 2020, Accedido: 5 de agosto de 2023. [En
M. F. Marcillo Cantos y E. J. Veloz Choez, «Modelo del aprendizaje experiencial en el proceso de enseñanza y aprendizaje», Bachelor Thesis, Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, 2019. [En línea]. Disponible en: http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/40935
J. de J. Vides Niño, «Diseño didáctico basado en el modelo constructivista experiencial de Kolb. Caso de estudio: Unidad 2 filtros RLC del curso circuito de transmisión del programa Ingeniería en Telecomunicaciones de la Universidad de Pamplona.», 2020, Accedido: 5 de agosto de 2023. [En línea]. Disponible en: http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/4046
Ó. B. Zavala Atilano, «El aprendizaje experiencial como estrategia para la integración de saberes», 2018. [En línea]. Disponible en: http://ri.uaemex.mx/handle/20.500.11799/95016
R. Rodríguez Cepeda, «Los modelos de aprendizaje de Kolb, Honey y Mumford: implicaciones para la educación en ciencias», Sophia, vol. 14, n.o 1, pp. 51-64, abr. 2018, doi: 10.18634/sophiaj.14v.1i.698.
J. Cano, M. Poliche, P. Beltramini, y S. Gallina, «Diseño de Prácticas de Laboratorio en Electrónica con TICs», Rev. Tecnol. Cienc., n.o 33, pp. 119-130, oct. 2018, doi: 10.33414/rtyc.33.119-130.2018.
G. Menéndez y L. Tarabella, «El aprendizaje experiencial: una práctica de innovación que se afianza en la Universidad Nacional del Litoral», +E, n.o 6.Ene-Dic, pp. 96-103, mar. 2017, doi: 10.14409/extension.v1i6.6317.
G. Albort-Morant, S. Martelo-Landroguez, y A. L. Leal Rodríguez, «Fomentando el desarrollo de competencias en el alumnado mediante el uso del aprendizaje experiencial», 2017, [En línea]. Disponible en: https://idus.us.es/handle/11441/64614
G. Moreno Martín, R. Martínez Martínez, M. Moreno Martín, M. I. Fernández Nieto, y S. V. Guadalupe Núñez, «Acercamiento a las Teorías del Aprendizaje en la Educación Superior», Uniandes Episteme, vol. 4, n.o 1, pp. 48-60, mar. 2017.
E. O. Martínez Florido, «Aprendizaje experiencial de conceptos relacionados con energía eléctrica por medio de un recurso educativo digital basado en metaversos», Master’s Thesis, Universidad de La Sabana, 2016. [En línea]. Disponible en: https://intellectum.unisabana.edu.co/handle/10818/26110
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mundo FESC Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.