Analysis of the competencies of the agroindustrial engineer's graduate profile

Authors

  • Dagoberto Lozano Rivera Universidad Popular del Cesar, Cesar, Colombia https://orcid.org/0000-0003-1294-196X
  • Héctor Camilo Alvernia Verjel Universidad Popular del Cesar, Cesar, Colombia https://orcid.org/0000-0003-2599-6302
  • Julio Enrique Ortega Carrascal Universidad Popular del Cesar, Cesar, Colombia
  • Zunilde Suárez Arias Universidad Popular del Cesar, Cesar, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1351

Keywords:

self-evaluation, peer-evaluation, competences, graduation, profile

Abstract

The purpose of the study was to analyze the competencies of the agroindustrial engineer's graduation profile, carried out from the perspective of their knowledge and skills, and is framed in research with a qualitative, exploratory approach, with a flexible design. The coordinators, administrative staff of the Study Control area of ​​a higher education entity and graduates were part of the population under study, which were selected as intentional sampling in this study. The data collection instrument was a semi-structured record or guidelines guide, to summarize the information obtained from semi-structured interviews. The interpretation of the results was carried out through the content analysis of the information collected. It was concluded that, in general, academic tasks and content are developed under university prototypes; however, university participants, after graduation, do not always demonstrate the skills necessary for their performance, which prevents them from achieving the desired professional development. In consideration of the conclusions, it was recommended, for universities, to generate review and co-evaluation actions of the curricular profile in order to improve and update it, and for graduates, to produce a self-assessment seeking to deduce their own hard and soft competencies in order to offer their work as a value-added product.

Downloads

Download data is not yet available.

References

M.J Ceroni-Callejas “Análisis teórico de la producción científica, desafíos internos y externos de las investigaciones en universidades”, Mundo Fesc, vol. 12, no. S2, pp. 102-112, 2022

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO), “Currículum globALE: marco de competencias para educadores de adultos”, 2021. [En línea]. Disponible en: https://uil.unesco.org/es/educacion-adultos/curriculum-globale-marco-competencias-educadores-adultos

M. Álvarez, El Equipo Directivo, Madrid: Popular Madrid, 2001

J. Díaz, “Construyendo nuevos sentidos de la evaluación formativa: ¿La estandarización del conocimiento o hacia la formación de sujetos autónomos o críticos?”, Ponencia en Universidad Pedagógica Nacional, Mimeo, Bogotá, 2013

O. Benavides, Competencias competitivas. Diseño para organizaciones latinoamericanas, Bogotá: McGraw-Hill, 2002

L. Londero y S. Soria, “Competencias investigativas en el seminario final de la licenciatura en educación. Estudio exploratorio”, en Tendencias en la Investigación Universitaria: Una visión desde Latinoamérica, vol. XVI, Chirinos, Ramirez, Godinez, Barbera y Rojas 2021, pp. 153-168. Doi: 10.47212/tendencias2021vol.xvi.12

J. Bernal y J. Teixido, Las competencias docentes en la formación del profesorado, Bogotá: Síntesis, 2012

M. Mena y N. Lizenberg, “Desarrollo de competencias investigativas en la sociedad Red”, RED: Revista de Educación a Distancia, vol. 12, no, 38, pp. 1-10, 2013

O. Marrero y M. Pérez, “Competencias investigativas en la educación superior”, Res Non Verba, no. Edición especial, pp. 55-68, 2014

R. Hernández, C. Fernández y P. Baptista, Metodología de la investigación, México D.F., México: McGraw Hill, 2016

E. Zapata, M. Ramírez, N. Jones y S. Quintero, “Percepciones de maestros sobre la investigación escolar y su relación con las experiencias educativas en un colegio de Medellín”, Revista Temario Científico, vol. 3, pp. 42-54, 2023. Doi: 10.47212/rtcAlinin.1.123.4

E. Espinoza, A. Rivera y N. Tinoco, “Formación de competencias investigativas en los estudiantes universitarios”, Atenas, vol. 1, no. 33, pp. 1-10, 2016

F. O. Cruz-Páez, L. V. Parra-Montenegro y J. I. Lechuga-Cardozo, “Caracterización del perfil y remuneración de los pares evaluadores en el área de negocios y management reconocidos por Minciencias, Colombia”, Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 9, no. 3, pp. 1-9, 2021, Doi: 10.15649/2346030X.2515

E. Miranda, A. Torres, E. Rotondo y P. Mostajo, “Perfil de competencias del profesional que cumple funciones de monitoreo, evaluación y gestión de evidencias de programas y proyectos de desarrollo: un aporte para las decisiones basadas en evidencias de programas y proyectos de desarrollo”, Anales de la Facultad de Medicina, vol. 76, no. Especial, pp. 67-76, 2015

Organización Internacional del Trabajo, “Convenio 195. Recomendación sobre el desarrollo de los recursos humanos: educación, formación y aprendizaje permanente” OIT, Ginebra, 2015

Universidad del Norte, “Perfil Ingenieria Industrial” 2023. [En línea]. Disponible en: https://www.uninorte.edu.co/web/ingenieria-industrial/perfiles

Universidad Popular del Cesar, “Perfil Ingenieria Agroindustrial”, 2023. [En línea]. Available: https://www.unicesar.edu.co/facultades_pregrado/pregrados-ingenierias/ing-agroindustrial/

Universidad Católica Andrés Bello (UCAB), “Major Ingeniería industrial. Perfil descriptivo”, 2023. [En línea]. Disponible en: https://ingenieria.ucab.edu.ve/industrial/estudios/descripcion-de-la-carrera/

Universidad Nacional de Ucayali, “Perfil profesional del ingeniero agroindustrial”, 2023. [En línea]. Disponible en: https://www.unu.edu.pe/agroindustrial/index.php/2013-08-22-03-38-29/2013-08-25-06-05-22/2013-08-22-03-45-31.

E. Hernández, N. Barbera de R y A. Vega, «Perfil profesional del comunicador social: una visión desde los rasgos neurocognitivos del estudiante,» en Tendencias en la Investigación Universitaria: Una visión desde Latinoamérica vol XII, Chirinos, Ramirez, Godinez, Barbera y Rojas 2020, pp. 450-463. 2020. [En línea]. Disponible en: www.doi.org/10.47212/tendencias2020vol.xii.26

S. Massoni, “Avatares del comunicador complejo y fluido. Del perfil del comunicador social y otros devenires”, México: CIESPAL, 2016

B. Velásquez, N. Remolina y M. Calle, “Análisis correlacional del perfil de dominancia cerebral de estudiantes de ciencias de la salud y estudiantes de ciencias sociales de la Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca”, Nova, vol. 11, no. 20, pp. 71-81, 2013

O. Gardié, “Determinación del perfil de estilos de pensamiento y análisis de sus posibles implicaciones en el desempeño de profesionales universitarios venezolanos”, Estudios pedagógicos , no. 26, pp. 25-38, 2000

M. Martínez, El paradigma emergente. Hacia una nueva teoría de la racionalidad científica, México: Trillas, 1997

N. Cohen y G. Gómez, Metodología de la Investigación, ¿Para qué?, Buenos Aires: Teseo, 2018

J. Parra, La guía del muestreo, Caracas: FACES, 2006

A. Tamayo y F. Tamayo, El proceso de la investigación científica, Caracas, Venezuela: Limusa, 2015

Published

2023-09-01

How to Cite

Lozano Rivera, D., Alvernia Verjel, H. C., Ortega Carrascal, J. E., & Suárez Arias, Z. (2023). Analysis of the competencies of the agroindustrial engineer’s graduate profile. Mundo FESC Journal, 13(27), 190–204. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1351

Issue

Section

Artículo Originales