Educommunication for ecological literacy and the participatory construction of an environmental culture in children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1456

Keywords:

educommunication, environment, environment culture, ecological literacy

Abstract

In recent decades, the world has undergone profound changes that have generated various environmental problems on the planet. Regarding this reality, the United Nations Environment Program (UNDP) presents a diagnosis that evidences the crisis we are currently facing.  In this regard, it is worth noting that it is partly caused by "the extraction of natural resources", which has been growing at an exponential rate, since this extractive activity has tripled since 1970.  In addition, the 45% increase in the consumption of fossil fuels aggravates the world scenario [1].  As an alternative solution to this glocal scenario, an analysis of the communicative model used by elementary school natural science teachers was carried out in order to build a solid environmental culture in children.  Regarding the methodology, the research was developed with a qualitative approach, within the framework of a participatory methodology supported by the application of semi-structured interviews to two (2) teachers and thirty (30) students of the Eleven of November Educational Institution in Los Patios, Norte de Santander.  Likewise, the project used non-participant observation and the development of environmental workshops as a technique for the collection of information, and also analyzed the Educational Project of the Institution, the teacher's notebook and the students' notebooks.  The research found that the impact generated is low. The communicative model used is the traditional one based on orality and not very participative. The communicative tools used by the teachers are very scarce; the word, the board and the marker are the most used, and these do not manage to generate an environmental culture in the children in a participatory way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Naciones Unidas. [En línea]. Disponible en: https://www.un.org/es/actnow/facts-and-figures

Naciones Unidas, Informe de la conferencia de las naciones unidas sobre el medio humano, Naciones Unidas, New York, 1973

Departamento Administrativo de la Función, “Código Nacional de Recursos Naturales Renovables y de Protección al Medio Ambiente”, Departamento Administrativo de la Función, Bogotá, 1974

M. Andelman, “La comunicación ambiental en la planificación participativa de las políticas para la conservación y uso sustentable de la diversidad biológica”, Tópicos de educación ambiental, vol. 3, nº p, pp. 7 - 15, 2001

F. Capra, La trama de la vida: una perspectiva de los sistemas vivos, Barcelona: Anagrama, 1998

M. L. Iovanovich, El pensamiento de Paulo Freire: sus contribuciones para la educación, de Lecciones de Paulo Freire, cruzando fronteras: experiencias que se completan, Buenos Aires, CLACSO, 2003

S. Olmedo, “Comprender la comunicación de Antonio Pasquali”, Razón y Palabra, vol. 1, nº 75, pp. 1 - 31, 2011

E. Leff, Saber ambiental: sustentabilidad, racionalidad, complejidad, poder, México DF: Siglo XXI Editores, 2002

M. Gadotti, Perspectivas actuales de la educación, Buenos Aires: Siglo XXI editores, 2003

Y. Almarza, La participación ciudadana y el cambio social. Isla de San Carlos, Municipio Insular Almirante Padilla, Estado Zulia (1990-2012), Maracaibo: Universidad del Zulia, 2014

F. Capra, La trama de la vida: Una nueva prespectiva de los sistemas vivos, Anagrama, 2002, p. 368

M. Boada y D. Sauri, “Pensamiento ambiental y comunicación”, Tópicos en educación ambiental, vol. 3, nº 9, p. 132, 2003

M. Kaplun, Una pedagogía de la comunicación, Ediciones La Torre, 1998

M. Kaplun, Una pedagogía de la comunicación, Madrid: Ediciones La Torre, 1998

M. Gadotti, Pedagogía de la tierra y cultura de la sustentabilidad, 2003

D. Prieto Castillo, “Construirse para educar. Caminos de la educomunicación”, Chasqui, nº 135, 2017

L. Iñiguez Rueda, “Investigación y evaluación cualitativa: bases teóricas y conceptuales”, Atención primaria, vol. 23, nº 8, pp. 496 -502, 1999

M. Okuda Benavides y C. Gomez Restrepo, “Métodos en investigación cualitativa: triangulación”, Revista Colombiana de psiquiatria, vol. 34, nº 1, pp. 118 - 124, 2005

F. Varona Domínguez, “Ideas educacionales de Paulo Freire. Reflexiones desde la educación superior”, Medisur, vol. 18, nº 2, pp. 233-243, 2020

T. Rosa Maria, Un encuentro con Paulo Freire, Cecca Cedeco, 1986

F. Cardenas Tamara, “Vida, ambiente y percepción: breve aproximación a los modelos de interpretación ambiental existentes en antropología”, Ideas Ambientales, vol. 2, nº 1, pp. 78 - 87, 2008

F. Capra , La trama de la vida, Barcelona: Editorial Anagrama, 1996

E. H. Jacome Castilla, F. J. Lozano Cardenas, N. J. Jacome Castilla y M. Quintero Jimenez, MEDIOAMBIENTE Y EDUCOMUNICACIÓN Una propuesta escolar para la protección y conservación de la cuenca del río Pamplonita, Cúcuta: ECOE, 2020.

V. Cruz Carbonell, A. F. Hernandez Arias y A. C. Silva Arias, “Cobertura de las TIC en la educación básica rural y urbana en Colombia1-2018”, Revista Científica Profundidad Construyendo Futuro, vol. 13, nº 13, pp. 39 - 48, 2020

PNUMA, El Estado de la Biodiversidad en América Latina y el Caribe, Reino Unido: United Nations Environment Programme (UNEP), p. 140, 2016

Published

2022-12-01

How to Cite

Jácome Castilla, E. H., Jácome Castilla, N. J., & Jácome Castilla, E. L. (2022). Educommunication for ecological literacy and the participatory construction of an environmental culture in children. Mundo FESC Journal, 12(S3), 222–241. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1456

Issue

Section

Artículo Originales

Most read articles by the same author(s)