Social responsibility and governance as a management strategy in organizations

Authors

  • Magda Mildreth Rodríguez Castilla Universidad Francisco de Paula Santander
  • Marta Milena Peñaranda Peñaranda Universidad Francisco de Paula Santander https://orcid.org/0000-0002-9257-9245
  • Naydú Judith Jácome Castilla Universidad Francisco de Paula Santander

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1457

Keywords:

governance, corporate social responsability, responsible business behavior

Abstract

Corporate social responsibility as a strategy in business management requires the alignment of business objectives from the economic, social and environmental aspects, ensuring business profitability within the framework of sustainability. In the search for this balance, governance plays a transcendental role, seen as the capacity that a company has in the processes of management, administration, regulations, forms of government, decision-making, among others, with the participation of different actors. In this sense, governance within the framework of social responsibility becomes a challenge for organizations. The objective of the research is to compare the responsible business behavior of companies in the services, commerce and non-profit sectors of the city of Ocaña in the framework of governance, to determine how they are managed. For this, a non-experimental quantitative research approach of a descriptive cross-sectional type was carried out. Documents were consulted from the theoretical references of Corporate Social Responsibility. With the information provided, an analysis of variance was performed using the spss statistical software. The results show how governance is developed and consolidated in the companies participating in the research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

“22 UNACIENCIA. Revista de Estudios e Investigaciones”, doi: 10.35997/runacv11n20a4

F. Ganga-Contreras, Osman y A. Nuñez-Mascayano, “Gobernanza de las organizaciones: Acercamiento conceptual a las instituciones de Educación Superior Governance of organizations: Conceptual approach to higher education institutions”, Espacios, vol. 39, p. 17, 2018.

A. Acosta-Silva, F. Ganga-Contreras y C. Rama-Vitale, “University governance: Conceptual approaches and extents”, Rev. Iberoam. Educ. Super, vol. 12, no. 33, Feb. 2021. Doi: 10.22201/IISUE.20072872E.2021.33.854

F. Latinoamericana de Ciencias Sociales México Quintero Castellanos, “Perfiles Latinoamericanos”, Perfiles Latinoam., no. 50, pp. 39–57, 2017. Doi: 10.18504/pl2550-003-2017

A. B. Méndez Sáenz, M. del P. Rodríguez García y K. A. Cortez Alejandro, “Factores Determinantes de la Responsabilidad Social Empresarial (RSE). Caso aplicado a México y Brasil”, Análisis económico - Univ. Autónoma Metrop, vol. 34, no. 86, 2019

M. E. Uribe-Macías, Ó. A. Vargas-Moreno, L. Merchán-Paredes, M. E. Uribe-Macías, Ó. A. Vargas-Moreno y L. Merchán-Paredes, “La responsabilidad social empresarial y la sostenibilidad, criterios habilitantes en la gerencia de proyectos”, Entramado, vol. 14, no. 1, pp. 52–63, 2018. Doi: 10.18041/ENTRAMADO.2018V14N1.27107

A. Cadbury, “Corporate social responsibility”, Twenty-First Century Soc., vol. 1, no. 1, pp. 5–21, Jun. 2006. Doi: 10.1080/17450140600679883

A. B. Carroll, “The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders”, Bus. Horiz., vol. 34, no. 4, pp. 39–48, Jul. 1991. Doi: 10.1016/0007-6813(91)90005-G

M. E. Uribe Macías y M. E. Uribe Macías, “La Responsabilidad Social Empresarial y el enfoque estratégico de la Organización: evidencia empírica de los dos sectores”, Tendencias, vol. 19, no. 1, pp. 113–139, Jul. 2018. Doi: 10.22267/RTEND.181901.90

L. Barcellos De Paula, “Modelos de gestión aplicados a la sostenibilidad empresarial”, s.f. [En línea]. Disponible: www.tdx.cat

E. Wulf Betancourt, Responsabilidad Social Empresarial: Un desafío corporativo, Universida. 2018. [En línea]. Disponible en: https://www.researchgate.net/profile/Pedro-Severino-Gonzalez/publication/328007741_Responsabilidades_empresariales_analisis_critico_a_los_modelos_de_gestion/links/5bb2a6a2a6fdccd3cb813998/Responsabilidades-empresariales-analisis-critico-a-los-modelos-de-g

S. A. Waddock, S. B. Graves y R. Gorski, “Performance Characteristics of Social and Traditional Investments”, J. Invest., vol. 9, no. 2, pp. 27–38, May 2000. Doi: 10.3905/JOI.2000.319421

N. M. Muñoz Murcia, L. E. Ruiz Acosta y D. A. Camargo Mayorga, “Relación entre responsabilidad social empresarial y rentabilidad: una revisión de literatura”, Encuentros, ISSN-e 2216-135X, ISSN 1692-5858, Vol. 18, no. 2, pp. 128-141, 2020. Doi: 10.15665/encuen.v18i02.2406

A. Alvarado Herrera, E. Bigné Alcañiez y R. Currás Pérez, “Perpectivas teóricas usadas para el estudio de la Responsabilidad Social Empresarial: Una clasificación con base en su racionalidad”, Estud. Gerenciales, vol. 27, no. 118, pp. 115–138, 2011

M. M. Remache-Rubio I, S. I. Villacis-Torres, and N. A. Guayta-Toapanta III, “La responsabilidad social empresarial vista desde un enfoque teórico,” Dominio las Ciencias, ISSN-e 2477-8818, Vol. 4, No. 1, 2018, págs. 550-568, vol. 4, no. 1, pp. 550–568, 2018, doi: 10.23857/dom.cien.pocaip.2017.4.1.enero.550-568.

“Iso 2009”

K. Tatiana Cetina Garzón y A. Liliana Betancur Parra, “Razones para implementar la Norma I.S.O. 26.000 de responsabilidad social”, Cienc. UniSalle, 2017. [En línea]. Disponible en: https://ciencia.lasalle.edu.co/administracion_de_empresas/1476

G. Y. Nueva Organización y J. Antonio Moreno Molina, “Gobernanza y nueva organización administrativa en la reciente legislación española y de la Unión Europea sobre contratación pública”, Rev. Adm. Pública, vol. 204, no. 204, pp. 343–373, Dec. 2017. Doi: 10.18042/CEPC/RAP.204.12x

S. Matos, “Revisión Crítica de la ISO 26000 bajo el marco normativo venezolano”, Sapienza Organ., vol. 1, no. 1, pp. 67–92, 2014. [En línea]. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/5530/553056603006.pdf

C. Marcuello, “Responsabilidad social y organizaciones no lucrativas”, Ekon. Rev. vasca Econ., no. 65, pp. 208–227, 2007

E. C. Arias, L. Bueno y O. Madrid, “EL Tercer Sector y la Responsabilidad Social Corporativa Una dialéctica en ebullición,” 2018

E. D. M. Jiménez, “Responsabilidad Social Empresarial: una radiografía sobre la situación de los grandes contribuyentes del sector comercial de la Ciudad de Pilar”, Rev. Int. Investig. en Ciencias Soc., vol. 15, no. 2, pp. 339–362, Dec. 2019. Doi: 10.18004/riics.2019.diciembre.339-362

J. A. L. Quintero y F. A. C. Delgado, “Las acciones de responsabilidad social empresarial en Colombia”, Rev. Científica Profundidad Construyendo Futur., vol. 9, no. 9, pp. 16–24, Jul. 2018. Doi: 10.22463/24221783.2525

L. Pertuz Leones and A. Castro Alfaro, “La ética empresarial como pilar fundamental de la responsabilidad social”, Enfoque Discip., vol. 6, no. 1, pp. 1–9, 2021

R. Hernández Sampieri, C. Fernández Collado y M. del P. Baptista Lucio, Metodología de la investigación. 2014

M. Bibiana, P. Hernández, L. Janet y R. Sánchez, “La importancia de implementar la responsabilidad social empresarial en las Pymes de Colombia”, 2016. [En línea]. Disponible en: https://ciencia.lasalle.edu.co/administracion_de_empresashttps://ciencia.lasalle.edu.co/administracion_de_empresas/1635

M. M. Jácome-Castilla, N. J Rodríguez-Castilla, M. M. Peñaranda-Peñaranda, Comportamiento empresarial responsable en los sectores económicos, ECOE Edici. 2021

A. Gladys, V. Zorrilla, G. Asesor, V. Alberto y C. Arroyo, “Nuevas Estrategias para la promoción de la Responsabilidad Social Empresarial en las pequeñas y micro empresas, a través de la implementación de factores de evaluación en las Contrataciones Públicas en el Perú”, Dec. 2020. [En línea]. Disponible en: https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio//handle/20.500.12404/17680

D. C. Peralta Villamizar, “Importancia de la Responsabilidad Social Empresarial como estrategia para el desarrollo sostenible en las Pymes”. Universidad Militar Nueva Granada, Bogotá, Colombia, 2017. [En línea]. Disponible en: https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/16539/PeraltaVillamizarDianaCarolina2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y#:~:text=La responsabilidad social es primordial,entre los stakeholders%2C aumentando las

L. L. Sánchez, N. Luque y J. Villalba, “La responsabilidad social empresarial frente a los beneficios tributarios y la imagen corporativa”, Apunt. Contab., no. 27, pp. 129–144, Oct. 2020. Doi: 10.18601/16577175.N27.08

C. A. V. Romero, L. P. C. Botache y M. R. Restrepo, “Beneficios tributarios por la adopción de políticas de responsabilidad social empresarial (RSE)”, Dictam. Libr., no. 26: Enero-Junio, pp. 17–36, Mar. 2020. Doi: 10.18041/2619-4244/DL.26.6168

Y. Bermudez-Colina and A. A. Mejías-Acosta, “Measurement of Corporate Social Responsibility: cases in Latin American Small business”, Ingeniería Industrial, vol. XXXIX, no. 3, pp. 315-325, 2018

J. C. Cantos, Susana y R. Kamarova, “Responsabilidad social corporativa y su impacto positivo en la empresa y la sociedad Corporate social responsibility and its positive impact on business and society”, Rev. Espac., vol. 39, no. 41, 2018

A. B. Carroll, “Business & Society: Ethics & Stakeholder Management”, eweb:86249, 1989

Z. Araiza Garza, V. de León Estavillo, M. C. Sierra Herrera y V. Hernández Mijares, “Dimensiones De La Responsabilidad Social Empresarial Como Determinantes De La Preferencia De Compra De Los Consumidores En La Industria Refresquera (Dimensions of Corporate Social Responsibility as Determinates of Purchase Preference of Consumers in the S”, 2020. [En línea]. Disponible en: https://papers.ssrn.com/abstract=3768742

Y. Bencomo Fariñas and D. Fernández Pacheco, “Transparencia y rendición de cuentas: exigencias de la Responsabilidad Social de las Cooperativas no Agropecuarias en Cuba”, REVESCO Rev. Estud. Coop. no. 131, pp. págs. 179-198, 2019. Doi: 10.5209/REVE.62813

G. A. Rubio-Rodríguez, L. H. Aros, K. V. B. Pazmiño y N. T. M. Varón, “Análisis de las normas internacionales de información financiera y su relación con la responsabilidad social empresarial”, Rev. Econ. y Política, no. 31, pp. 118–131, Jan. 2020. Doi: 10.25097/REP.N31.2020.08

Published

2022-12-01

How to Cite

Rodríguez Castilla, M. M., Peñaranda Peñaranda, M. M., & Jácome Castilla, N. J. (2022). Social responsibility and governance as a management strategy in organizations. Mundo FESC Journal, 12(S3), 242–265. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1457

Issue

Section

Artículo Originales

Most read articles by the same author(s)