Baby zoo, a proposal for social projection from the pedagogy of tenderness at UFPSO.

Authors

  • Carmen Liceth García Quintero Universidad Francisco de Paula Santander, Ocaña, Colombia
  • Myriam Meza Quintero Universidad Francisco de Paula Santander, Ocaña, Colombia https://orcid.org/0000-0002-1391-1757

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1470

Keywords:

Affection, Baby animal, Humanization, Children, Sensitivity

Abstract

The education of the new generations, which includes children, young people and adults, is attributed to both schools and families, with the aim of promoting the humanization of the human being and facing the challenges of human development in the new millennium. In this context, the Pedagogy of Tenderness stands out, based on Martí's educational principles, which has an optimistic approach and encourages work with people. The goal of this study is to design a proposal for social projection based on the pedagogy of tenderness, considering it as the organizing principle of society. The Babyzoo is proposed as a space where children interact with offspring of animals of zootechnical interest in the experimental farm of the Francisco de Paula Santander Ocaña University. To do this, a descriptive methodology with a mixed approach and a non-experimental method is used. Among the results obtained, the visibility of the Francisco de Paula Santander Ocaña University as a regional leader in the training of more humanized people, as well as the generation of a culture of change in the region that promotes care and respect for farm species, and interaction with numerous children from schools and kindergartens in the region, both in the urban and rural sectors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Universidad Francisco de Paula Santander Ocaña, "Proyecto Educativo Institucional," 2014. [En línea]. Disponible en: https://ufpso.edu.co/ftp/pdf/documentos/pei_ufpso3_114754_239.pdf

Universidad Francisco de Paula Santander Ocaña, "Programa de Educación profesional en Zootecnia," 2022. [En línea]. Disponible en: https://ufpso.edu.co/ftp/pdf/pep/pepzootecnia.pdf

R. Gallegos Nava, Educación holística. Pedagogía del amor universal, 1st ed. Guadalajara, México: Paz, 2001

A. M. Betancourt, Pedagogía de la ternura: conceptos básicos. Bogotá, Colombia: Ecoe Ediciones, 2012

M. Fullan, Liderar en una cultura de cambio. Madrid, España: Ediciones Morata, 2020

H. Maturana, "Emociones y Lenguaje," Educación y Política, Santiago, Chile, pp. 67-17, 1991

C. Schmalenbach, "Entrevista: La Pedagogía de la Ternura-Una lucha por la dignidad y la vida desde la acción educativa," 2015

V. S. Pastor, I. C. Coarite, Y. M. C. C. Baylon, and J. L. C. Medina, "La pedagogía de la ternura: algunas reflexiones académicas," Paidagogo, vol. 3, no. 1, pp. 40-51, 2021

V. A. Cussianovich, Aprender la condición humana. Ensayo sobre la pedagogía de la ternura. Lima, Perú: Instituto de Formación de Educadores de Jóvenes, Adolescentes y Niños Trabajadores de América Latina y el Caribe – IFEJANT, 2010. [En linea]. Disponible en: http://www.natsper.org/upload/pedagogia_de_la_ternura.pdf

A. C. Villarán and C. Schmalenbach, "La Pedagogía de la Ternura-Una lucha por la dignidad y la vida desde la acción educativa," Diá-logos, no. 16, pp. 63-76, 2015

R. Gallegos, cited in J. Morillo and L. Sagástegui, 2007. [En línea]. Disponible en: www.es.slideshare.net/patpamtic/pedagoga-de-la-ternuracom

S. Insunza, "Taller basado en la pedagogía de la ternura," 2006. [En línea]. Disponible en: http://revista.inie.ucr.ac.cr/articulos/12005/articulos/neurociencia.pdf

A. Pérez, "Educar en tiempos de crisis (I)," Periódico del país, Jun. 28, 2018. [En línea]. Disponible en: https://www.panorama.com.ve/opinion/Educar-en-tiempos-de-crisis-I-por--Antonio-Perez-Esclarin-20180628-0100.html

L. T. M. B. P. Céspedes, Pedagogía de la Ternura, 2016

O. Hernández, "Incluir desde lo amoroso: Una mirada desde la Pedagogía del Amor y la Paz," Ra Ximhai, vol. 12, no. 3, pp. 261-269, 2016. [En línea]. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46146811017/

A. García, "Primeras Jornadas de Educación para la Paz. Un objetivo pedagógico: educar para la paz," Pedagogía social: revista interuniversitaria, no. 5, pp. 166-174, 1990. [En línea]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2577069

D. B. Yépez, "La educación desde las pedagogías de la ternura y el proyecto civilizatorio del buen vivir (Lima, junio 2020)," 2020. [En Línea]. Disponible en: https://www.conexionternura.com/media/documents/Pedagog%C3%ADa_de_la_Ternura_y_el_Buen_Vivir.pdf

Universidad Francisco de Paula Santander Ocaña, "Plan de desarrollo UFPSO (2020-2030)," [En línea]. Disponible en: https://ufpso.edu.co/Plan-de-desarrollo

Universidad Francisco de Paula Santander Ocaña, "Principios de extensión y proyección DIE - UFPSO," [En línea]. Disponible en: https://ufpso.edu.co/diextension/Contraprincipios

N. Cuenca, "Didáctica constructivista como práctica mediadora para una cultura de paz," REDHECS: Revista electrónica de Humanidades, Educación y Comunicación Social, vol. 2, no. 3, pp. 15-30, 2007

Published

2022-12-01

How to Cite

García Quintero, C. L., & Meza Quintero, M. (2022). Baby zoo, a proposal for social projection from the pedagogy of tenderness at UFPSO. Mundo FESC Journal, 12(s4), 151–161. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1470

Issue

Section

Artículo Originales

Most read articles by the same author(s)