AXIOLOGY OF COUPLING AND COEVOLUTION FROM SYSTEMS THEORIES, AN INSIGHT INTO HUMAN CAPITAL MANAGEMENT

Authors

  • Mario León Restrepo Munera Universidad Católica Luis Amigó

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1489

Keywords:

coupling, coevolution, university teachers, university

Abstract

The present study aims to interpret the axiology of coupling and coevolution from the systems theories, a look at the administration of human capital, specifically the teaching staff, to understand these terms we will work basically from the vision of the theorists Bertalanffy and Luhmann, as for the methodology used the research was developed from the qualitative paradigm, the data collection techniques were the documentary review and a semi-structured survey, which was applied to a group of 32 teachers at a university. The results showed that teachers can be competitive, and that empathy and connection are the factors that most influence the success of teamwork, also stating that their personal and professional development is largely due to the support of their university. Another of the findings allows affirming that this work team is effectively coupled, all this leads to the conclusion that the actions of the institution have generated the right environment for its professionals to develop and that their systems evolve at the same time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

M. Nieves, Y. Chirinos, R. Godínez, y D. Rojas, “Gnoseologìa de la flexibilización laboral interna Economía, administración y contaduría”, En: Y. Chirinos, A. Ramírez, R. Godínez, N. Barbera y D. Rojas, (Eds.), Tendencias en la Investigación Universitaria. Una visión desde Latinoamérica. Vol. XVI. Fondo Editorial Servando Garcés, 2011. Doi: 10.47212/tendencias2021vol.xvi.19 /

N. Luhmann, “Organización y decisión. Autopoiesis, acción y entendimiento comunicativo”, Madrid: Anthropos Editorial, 1997

Y. V. Chirinos-Araque, D. C. Rojas Nieves, O. N. Bracho Vega, “Liderazgo transformador e innovador clave para el éxito del emprendimiento sostenible”, Mundo Fesc, vol 11, no. S3 pp. 7-20, 2021

J. Ortega, M. Restrepo y Á. Lara, Modelo para la gestión del acoplamiento entre sujetos y sistemas organizacionales. Tesis Maestría en Gerencia del Talento Humano, Universidad de Manizales, 2011. [En línea]. Disponible en: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/bitstream/handle/20.500.12746/980/Ortega_Figueroa_Juliana_Mar%C3%ADa_2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y

P. Martínez, “Acoplamiento e hibridación en el clima cultural de posmodernidad”, Alpha, no. 20, pp 213‐224, 2004

C. A. Velasco, “Gerencia de entornos virtuales de aprendizaje en la gestión docente universitaria”, Eco Matemático, vol. 9, no. 1, pp. 23-42, 2018

D. Sánchez, Modernidad positiva, Módulo “Modernidad Positiva” de la Maestría en Gerencia del Talento Humano. Manizales: Universidad de Manizales, 2009

N. Luhmann, Sistemas sociales: lineamientos para una teoría general. Madrid: Anthropos editorial. 1998

A. Chirinos, R. Perozo, y P. Rodríguez, Imágenes gerenciales de Organizaciones bajo un entorno versátil y competitivo, Interdisciplinaria Koinonía, vol. 4, núm. 8, pp. 4-23, 2019. Doi: 10.35381/r.k.v4i8.224

D. Sánchez, Cuerpo, psiquis y sociedad en los sistemas culturales. Aparte del informe final de la investigación titulada “Lógica epistémica para la investigación cultural en salud”, 2004 ‐ 2005. Manizales: Universidad de Manizales, 2004

L. Bertalanffy, Teoría General de los Sistemas: fundamentos, desarrollo, aplicaciones. Bogotá: Fondo de Cultura Económica, 1994

P. Gómez, (2021). El cambio y su impacto en las organizaciones, Academo (Asunción), vol. 8, no. 2, pp. 109-118, 2021. Doi: 10.30545/academo.2021.jul-dic.10

A. Arras, J. Jáques, y L. Fierro, “Comunicación y cambio organizacional”, Revista Latina de Comunicación Social, no. 3, pp. 418‐434. 2008

N. Luhmann, Sociología del riesgo, México: Universidad Iberoamericana, 2006

C. Arnold y M. Osorio,Introducción a los Conceptos Básicos de la Teoría General de Sistemas, Cinta de Moebio, núm. 3, 1998 Universidad de Chile

F. Domínguez, E. Mejía, C. Servigon y M. Sellan, “Análisis Jerárquico de Conglomerados: Una Revisión Bibliográfica de los Sistemas”, 593 Digital Publisher CEIT, vol. 9, no. 1, pp. 268-274, 2023

E. Vázquez “Teoría de sistemas: De Ludwig von Bertalanffy a Niklas Luhmann”, Miradas, vol. 18, no. 1. pp. 195–206, 2023. Doi: 10.22517/25393812.25276

E. Salgado, “Gerencia de recursos humanos, Reflexiones sobre su práctica en Colombia”, Monografías de administración, no. 91, pp. 51. mayo de 2006

Y. Chirinos, y L. Ramos, “Capital humano factor potencial para el emprendimiento sostenible”, Impacto Científico, vol. 9, no. 2, pp. 296-306. 2014

M. Martínez, El paradigma emergente. Hacia una nueva teoría de la racionalidad científica, México: Editorial Trillas, 2013

J. Hurtado, Metodología de la investigación, Editorial Quirón Ediciones, 2007

G. Pérez, Investigación cualitativa: retos e interrogantes. España: Editorial la Muralla S.A, 2002

E. Zapata, M. Ramírez, N. Jones, y S. Quintero, “Percepciones de maestros sobre la investigación escolar y su relación con las experiencias educativas en un colegio de Medellín”, Revista Temario Científico, vol. 3, 2023. Doi: 10.47212/rtcAlinin.1.123.4

M. Nieves, R. Godínez, Y. Chirinos, y N. Barbera, “Flexibilización laboral interna y gestión del conocimiento en las empresas metalmecánicas del municipio Lagunillas”, Revista Venezolana de Gerencia, vol. 28, no. 10, pp. 1229-1245, 2023. Doi: 10.52080/rvgluz.28.e10.22

A. Jaramillo, y E. Carrión, “La Empatía como Instrumento conciliador en la Optimización del Desarrollo Académico en el Contexto Universitario”, Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, vol. 8, no. 2, pp. 1423-1434, 2023

N. Luhmann, El arte de la sociedad. México: Herder, 2005

P. Escobar, Comunicación y Organización en el pensamiento luhmanniano. Factores organizacionales: Liderazgo, Cambio e Innovación, Tesis doctoral. Universidad de Málaga, España, 2015. [En línea], Disponible en: https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/11510/TD_Escobar_Pizarro.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Y. Chirinos, D. Rojas y N. Barbera, “Influencia del liderazgo resonante en el desempeño laboral para crear organizaciones saludables”. En Y. Chirinos, A. Ramírez, R. Godínez, N. Barbera, y D. Rojas. (Eds.), Tendencias en la Investigación Universitaria. Una visión desde Latinoamérica. Vol. XXI. Fondo Editorial Universitario Servando Garcés. 2023. Doi: 10.47212/tendencias2023vol.xxi.1

E. Ortín, O. Hernández y J. Peña, “Relación entre la motivación de logro en Educación Física e IMC”. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, vol. 47, pp. 505-511, 2023

L. Bertalanffy, Teoría General de los Sistemas: Introducción. fondo de cultura mexicana, pp. 1 ‐ 37, 2010

A. Figueroa y M. Uribe, “Gestión del talento humano bajo la perspectiva de la complejidad en la universidad cooperativa de Colombia, sede Bogotá”, En Y. Chirinos, A. Ramírez, N. Barbera, L. Camejo y V. Mariño, Tendencias en la Investigación Universitaria. Una visión desde Latinoamérica. Vol. XXI. Fondo Editorial Universitario Servando Garcés. Vol. II. Doi: 10.47212/tendencias2018vol.ii.5

K. Weick, “Las organizaciones educativas como sistemas flojamente acoplados”, Gestión y estrategia, no. 36, pp. 93-110, 2009

Published

2023-09-01

How to Cite

Restrepo Munera, M. L. (2023). AXIOLOGY OF COUPLING AND COEVOLUTION FROM SYSTEMS THEORIES, AN INSIGHT INTO HUMAN CAPITAL MANAGEMENT. Mundo FESC Journal, 13(27), 305–324. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1489

Issue

Section

Artículo Originales