Pedagogical strategy of suspense metamorphosis in creative writing.

Authors

  • Leydi Lorena Vasquez Ruiz Universidad de Pamplona, Pamplona, Colombia
  • Surgei Bolivia Caicedo Villamizar Universidad de Pamplona, Pamplona, Colombia
  • Diana Alexandra Gelvez Suarez Universidad de Pamplona, Pamplona, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1654

Keywords:

Creative writing, Textual production, Imagination, Animal Production, Creativity

Abstract

research study analyzed creative writing as a means to
generate emotions and inspiration, promoting critical thinking and
introducing innovative strategies in the classroom. A pedagogical
strategy based on narrative suspense was proposed, using
techniques that integrate intriguing scenarios in the development
of the plot and encourage the active participation of students,
in order to awaken readers’ interest in discovering significant
facts of everyday stories. The strategy was based on meaningful
experiences that allowed high school students to enhance their
imaginative capacity during the pedagogical immersions in
Spanish language classes. The main objective of the study was
to formulate, design and implement a pedagogical strategy of
suspense to strengthen creative writing in a public institution
in Norte de Santander. The research employed a qualitative
methodology, which included instruments such as observation
and semi-structured interviews, as well as relying on Cassany’s
theoretical approaches and Kike Mailló’s eighth dimension
technique. As relevant results, it was based on two main areas:
first, the recognition of the implications within the text structuring
promoting creative writing and, in turn, the difficulties associated
with the textual production process, from the organization of ideas
to the recording of text evidence.Secondly, it highlighted the need
for training, analysis and previous reviews to effectively apply
the theory and technique, taking advantage of the innovation of
the use of artificial intelligence by adapting it to the experiential
writing tendencies of young people in social networks.However,
the conclusion focused on three fundamental actions in written
production: planning, writing and revision, using the technique
of the eighth dimension of Kike Mailló to perfect the style and
aesthetics in the narrative texts created by young people.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castañeda Moreno, Y. G. y Bonilla Moreno, Y. M. (2023). Cocotex: estrategia tecnológica para el fortalecimiento de la producción textual. Revista Docencia Universitaria, 24(2), 73-93. https://doi.org/10.18273/revdu.v24n2-2023005

Ayala, B. Y. G., y Cotrina, J. P. B. (2019). Escritura creativa en la escuela. Infancias imágenes, 18(1), 80-94. http://revistas.udistrital.edu.co:8080/index.php/infancias/article/view/12263/14741

Neira Piñeiro, M. D. R. (2023). Leer, escribir, jugar: libros infantiles para la escritura creativa. Tejuelo. Didáctica de la lengua y la literatura. Educación. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/239563/Art.%202.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cassany, D., & Vargas Franco, A. (2011). Revisión entre iguales y escritura académica: lo que dicen los sujetos y las prácticas. In Cestero Mancera A, Molina Martos I, Paredes García F (eds.). La lengua, lugar de encuentro: actas del XVI Congreso Internacional de la ALFAL. XVI Congreso Internacional de la ALFAL; 6-9 de juny de 2011. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá, Servicio de Publicaciones; 2011. p. 1809–16.. Universidad de Alcalá de Henares. https://repositori.upf.edu/bitstream/handle/10230/21505/Cassany_ALFAL2011_16.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Jolibert, Josette y Equipe d’ECOUEN (1991). Formar niños productores de textos Traducción al castellano por Viviana Galdames y Alejandra Mediana. Chile, Hachette, Ediciones Pedagógicas Chilenas

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2016). Derechos Básicos de Aprendizaje: Lenguaje. Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de http://aprende.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/naspublic/Anexo%201%20Lenguaje.pdf

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje: Lectura, escritura y oralidad. Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf

Heredia Vergara, J. C., & Mercado Ramos, D. M. (2023). Escritura creativa en ambientes socioculturales para el fortalecimiento de la producción textual, en los estudiantes de grado cuarto. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 5191-5205. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4824

Ríos Martínez, V. A. (2018). La escritura creativa de textos líricos como herramienta para el desarrollo de la producción textual. Universidad ECESI. Tesis de grado. https://repository.icesi.edu.co/biblioteca_digital/bitstream/10906/84007/1/T01532.pdf

Soto Bayona, N. J., Gallardo Pérez, H. de J., & Cordero Díaz, M. C. (2023). Estrategia didáctica por medio del software GeoGebra para la enseñanza de los polígonos en estudiantes de cuarto grado en el Colegio de la Presentación Santa Teresa – Cúcuta. Revista Colombiana de Tecnologías de Avanzada (RCTA), 2(42), 51–58. https://doi.org/10.24054/rcta.v2i42.2687

Silva, E. (2019). Proceso de producción textual en un taller de escritura virtual para estudiantes de quinto grado. Repositorio Politécnico Gran Colombiano. https://www.redalyc.org/journal/3439/343963314006/html/

López Mapallo, A. (2019). La lectura, un elemento fundamental para mejorar la producción textual de cuentos infantiles (fantásticos) cortos con los estudiantes del grado quinto de primaria de la Institución Educativa Donald Rodrigo Tafur de Cali, Valle del Cauca. Universidad del valle de Cauca. [Enlace](https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/69582)

Vergara Pareja, C. M., Niño Vega, J. A., & Fernández Morales, F. H. (2022). Fortalecimiento de la lectura crítica en inglés a estudiantes de grado quinto a través de un recurso educativo digital. Revista Colombiana de Tecnologías de Avanzada (RCTA), 2(40), 160–170. https://doi.org/10.24054/rcta.v2i40.2370

Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Colombia: Universidad de Antioquia. https://diversidadlocal.files.wordpress.com/2012/09/bases-investigacion-cualitativa.pdf

Caicedo Villamizar, S. B., Vásquez Ruiz, L. L., y Ruiz Morales, Y. A. (2023). Escritura Creativa: experiencias significativas y tendencias en producción textual. Revista Perspectivas, 8(S1), 292–299. https://doi.org/10.22463/25909215.414

Neira Piñeiro, M. D. R. (2023). Leer, escribir, jugar: libros infantiles para la escritura creativa. Tejuelo. Didáctica de la lengua y la literatura. Educación. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/239563/Art.%202.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Aznárez Mauleón, Mónica. (2022). La planificación y la revisión textuales en secundaria. análisis de una tarea de escritura en colaboración. RLA. Revista de lingüística teórica y aplicada, 60(2), 15-38. https://dx.doi.org/10.29393/rla60-9prma10009

Valenzuela Muñoz, A. (2021). Desempeño escrito de los estudiantes de secundaria en Chile: una evaluación directa e indirecta de la escritura. Logos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura, 32(1), 91-105. doi.org/10.15443/RL3206

González Castro, Y. ., Peñaranda, M. M. ., & Manzano Durán, O. . (2019). Innovaciones tecnológicas en las prácticas académicas virtuales. Revista Colombiana de Tecnologías de Avanzada (Rcta), 1(33), 69–77. https://doi.org/10.24054/rcta.v1i33.87

Mendoza Ferreira, O. , Cordero Díaz, M. C. , & Barrientos Monsalve, E. J. (2020). La gestión informática como base de la gerencia en la competitividad ante la recesión económica por la pandemia del coronavirus (COVID-19). Revista Colombiana de Tecnologías de Avanzada (RCTA), 2(36), 164–172. https://doi.org/10.24054/rcta.v2i36.33

Published

2023-07-01

How to Cite

Vasquez Ruiz, L. L., Caicedo Villamizar, S. B., & Gelvez Suarez, D. A. (2023). Pedagogical strategy of suspense metamorphosis in creative writing. Mundo FESC Journal, 13(S2), 38–52. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1654

Issue

Section

Artículo Originales

Most read articles by the same author(s)