Commercial strategies to avoid leaking clients of Banco Bilbao Bizcaya Argentaria BBVA de la sucursal Ocaña

Authors

  • Carolina Marulanda Ascanio Fundación de Estudios Superiores Comfanorte
  • Diego Andrés Peñaranda Vergel Fundación de Estudios Superiores Comfanorte, Ocaña, Colombia.
  • Marling Carolina Cordero Díaz Universidad Francisco de Paula Santander
  • Eduardo Solano Becerra Universidad Francisco de Paula Santander

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.291

Keywords:

Fuga, interés, estrategias, fidelización.

Abstract

The objective of this article is to design commercial strategies to prevent customers linked to the BBVA
bank from the Ocaña branch from associating with other banking entities. The flight of customers is
a phenomenon that occurs in all banking entities; because customers are tempted by better benefits
in interest rates and especially for a better service. This competition has caused economic losses for
the BBVA bank, since it is more expensive to obtain new clients than to retain those clients that are
already linked to the entity. For this reason, the focus of this research is qualitative descriptive type
with secondary information data provided by the bank. A diagnosis and selection of clients was made
to manage them by telephone. Achieving identifying the aspects that we want to optimize, as well as
those that must be minimized urgently in order to continuously improve the processes and dynamics that
influence the good performance of the activities that have to do with the management of these factors.

Keywords: Escape, interest, strategies, loyalty.

Downloads

Download data is not yet available.

References

J. González-Mendoza y M. Fonseca-Vigoya, "Cadena de Valor Turismo de Salud del Área Metropolitana de Cúcuta", Respuestas, vol. 21, n.º 1, pp. 28-44, ene. 2016. https://doi. org/10.22463/0122820X.632

Clímaco, J (2012). Antecedentes del proceso de planeación estratégica como fundamentos para el logro de un desarrollo endógeno sustentable desde la universidad. Rev Hum Med vol.12 no.3 Ciudad de Camaguey. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S1727-81202012000300008

BBVA (2018). Información general de la entidad bancaria BBVA. Colombia. Disponible en: https://www.bbva.com.co

Casanovas, A (2015). Gestión de políticas de empresa. Serie de cuadernos sobre cumplimiento legal. N5. KPMG Cutting Through Complexity. Disponible en: https:// assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/es/ pdf/2016/12/Cuadernos_Legales_N5.pdf

N. Hernández y A. Flórez-Fuentes, "Computación en la Nube", Mundo FESC, vol. 4, n.º 8, pp. 46-51, dic. 2014.

Cámara de Comercio Medellín (2018).Conceptos básicos de la Planeación Estratégica.

Herramientas empresariales. Disponible en:http://herramientas.camaramedellin.com.co/Inicio/Buenaspracticasempresariales/ BibliotecaGerenciaEstrategica/

Conceptosbasicosplaneacionestrategica.aspx

Contreras, E (2013). El concepto de estrategia como fundamento de la planeación estratégica.

Pensamiento y Gestión, Nº 35. Universidad del Norte. Barranquilla, Colombia. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/646/64629832007.

pdf

]S. Jaimes, J. Márquez, y L. Pernía, “Factores psicosociales que influyen en el comportamiento laboral de acuerdo con los procesos de gestión administrativa y del talento humano que presentan los empleados de la empresa Distraves S.A de Cúcuta”, Mundo FESC, vol. 5, no. 10, pp. 23-26, 2015.

Chávez, K (2014). Estrategias Comerciales. Facultad de Economía. Pontificia Universidad Católica del Ecuador. Disponible en: http:// puceae.puce.edu.ec/efi/index.php/economiainternacional/14-competitividad/217-paraentender-ampliamente-el-concepto-de -estrategias-comerciales-es-importantedesglosarlo.

J. Balbo, M. Pacheco y Z. Rangel, "Medición de las competencias investigativas en los docentes adscritos al Departamento de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional Experimental del Táchira", Revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 3, nº 2, pp. 26-35, 2015.

B. N. Arias, "El consumo responsable: educar para la sostenibilidad ambientaL", Revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 3, nº 2, pp. 26-35, 2015., vol. 4, nº 1, pp. 32-37, 2016.

Published

2018-07-01

How to Cite

Marulanda Ascanio, C., Peñaranda Vergel, D. A., Cordero Díaz, M. C., & Solano Becerra, E. (2018). Commercial strategies to avoid leaking clients of Banco Bilbao Bizcaya Argentaria BBVA de la sucursal Ocaña. Mundo FESC Journal, 8(16), 35–40. https://doi.org/10.61799/2216-0388.291

Issue

Section

Articulos

Most read articles by the same author(s)