Four histories and a legacy to inspire to the future generations of educating tuneros
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.401Keywords:
educators, locality history, legacy, teachingAbstract
In the history of Cuban education, at least one educator has stood out in each locality, in his professional work and in his acting as patriot. The stories presented are the result of the research carried out by the students of the different races of pedagogical cut that receive the subject History of the Education. Trainee teachers became familiar with the profession and fostered a greater love for it. They understood the social value of pedagogical careers and their profession, through living memory, which contributed to a way of appreciating pedagogical careers and influenced the way of acting when linked to facts, educational activities and the exemplary nature of educators It allowed offering a model of the educator, to stimulate the link of the teachers in formation with the ways of acting in the current school, from the local context. The essential objective of this work is to serve as a stimulus to strengthen your pedagogical professional orientation. In the research process, the methods of historical research and those of pedagogical research were integrated. The bibliographic search, the consultation that was carried out in the sources and the oral testimonies were fundamental, a greater approach to the exemplarity of the Cuban magisterium was achieved, and above all in the validity of the Marti pedagogical ideology.
Downloads
References
L. Jaimes.“Propuesta metodológica para la enseñanza de la química en la Educación Media apoyada en el aprendizaje basado en problemas (APB)”. Perspectivas, vol. 2, no 2, pp. 6-16, Julio 2017.
J. Martí. Ideario Pedagógico. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación, 1990.
L. Rafael. “La escuela privada en Las Tunas de 1935 – 1958”, tesis de maestría, Universidad Las Tunas, Cuba 1999.
E. Garcés, Historia de la educación superior pedagógica en Las Tunas, Las Tunas, Cuba: Académica Universitaria, 2016.
J.C. Reyes, “La historia familiar y comunitaria como vía para el aprendizaje de la historia nacional y de la vinculación del alumno de secundaria básica con su contexto social”,tesis doctoral”, Universidad Las Tunas., Cuba, 1999.
M. Acebo, “La formación del valor identidad latinoamericana en los adolescentes de la Educación Secundaria Básica desde el proceso de enseñanza - aprendizaje de la Historia de América”, tesis doctoral, Universidad Las Tunas., Cuba 2006.
M. Bernabé, “Una estrategia educativa basada en las potencialidades educativas de educadores destacados de las Tunas en el período de 1940 a 1958 para contribuir a la formación del licenciado en Educación Primaria”, tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona., La Habana, Cuba, 2006.
E. Garcés, Historia de la educación superior pedagógica en Las Tunas, Cuba: Académica Universitaria, 2016.
A. Suárez. “El desarrollo histórico de la historia de la educación y la pedagogía como ciencia en cuba”, tesis doctoral,Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona., La Habana, Cuba, 2008.
F. Castro. Discurso pronunciado en la clausura del encuentro 20 años después de la creación del Destacamento Pedagógico Manuel Ascunce Domenech en el Palacio de las Convenciones, La Habana, 1992.
R. Guerra. Apuntes para una Metodología de la enseñanza de la Historia local en su vínculo con la patria. La Habana: Libros para educadores, 1970.
E. Garcés, Historia de la educación superior pedagógica en Las Tunas, Cuba: Académica Universitaria, 2016.
Programa Historia de la Educación para carreras pedagógicas (2017).Departamento de pedagogía Psicología, Universidad Las Tunas. Las Tunas
M. Bernabé Rodríguez. “Una estrategia educativa basada en las potencialidades educativas de educadores destacados de las Tunas en el período de 1940 a 1958 para contribuir a la formación del licenciado en Educación Primaria” Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”. La Habana, 2006.
J.C. Reyes, “La historia familiar y comunitaria como vía para el aprendizaje de la historia nacional y de la vinculación del alumno de secundaria básica con su contexto social”, tesis doctoral, Las Tunas, Cuba, 1999.
Discurso pronunciado en el acto de graduación del Destacamento Pedagógico Manuel Ascunce Domenech en el polígono de Ciudad Libertad el 7 de Julio de 1981. Empresa de impresiones gráficas, Cuba: MINED, 1981.
L. Rafael. “La escuela privada en Las Tunas de 1935 – 1958”, tesis de maestría, Universidad Las Tunas, Cuba, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.