The value honesty in the initial formation of the professional of the education

Authors

  • Yoicel Gustavo Mercantete-Guerra Universidad de Las Tunas
  • Sonia María Martínez-Guerra Universidad de Las Tunas

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.406

Keywords:

initial training, honesty, professional education, values

Abstract

The development of the process of formation of values in the cuban society guarantees the human quality of the citizens and of the professional, inside which the education are included. How contribute to strengthen the value honesty in the Education of the Initial Formation of the University of Las Tunas, it is one of the restlessness that precise of the scientific investigation. An investigation took effect in order to make his personality perfect, taking like sign by students the Mathematical Physical bachelor’s degree. In the present work essential elements in the solution are approached of saying problem that they could be adapted to other levels teachings, starting in theorists-methodologists of elements, presented and applied in several activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

F. Castro. Discurso pronunciado en conmemoración al 1 de Mayo. En Granma 2 de mayo de 2002.

E. Báxter. Educar en valores: Tarea y reto de la sociedad. La Habana: Pueblo y Educación, 2007.

A. Almaguer Santiesteban y C. A. Guzmán Góngora. “La concepción axiológica y el proceso formativo. 2001”, Cuadernos de educación y desarrollo, vol. 3 no. 27, 2011.

C.A. Guzmán Góngora. “Modelo pedagógico para la formación sociohumanista del ingeniero agrónomo”, Tesis doctoral. Instituto Superior Pedagógico “Pepito Tey”, Las Tunas, Cuba, 2009.

J.R. Fabelo Corzo. Los valores y sus desafíos. La Habana: José Martí, 2011.

S.M. Martínez Guerra. “Caracterización general de los jóvenes que se forman como maestros”, Tesis de pregrado. Instituto Superior Pedagógico “Pepito Tey”, Las Tunas, Cuba, 2013.

M.V. Chirino. “Perfeccionamiento de la formación inicial investigativa de los futuros profesionales de la educación”, Tesis doctoral. Instituto Superior Pedagógico “José Varona, La Habana, Cuba, 2002.

V.I. Lenin. Materialismo y Empiriocriticismo. La Habana: Pueblo y Educación, 1990.

A. Blanco. Filosofía de la educación, selección de lecturas. La Habana: Pueblo y Educación, 2003.

G. García. Compendio de Pedagogía. La Habana: Pueblo y Educación, 2002.

J.R. Fabelo. Formación de valores en las nuevas generaciones. La Habana: Ciencias sociales, 1996.

N. Chacón. Dimensión Ética de la Educación. Habana: Pueblo y Educación, 2002.

E. Báxter. Educar con valores. La Habana: Pueblo y Educación, 2007.

M. Acebo. “La formación del valor identidad latinoamericana en los adolescentes de la Educación Secundaria Básica desde el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Historia de América”, Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico “Pepito Tey”, Las Tunas, Cuba, 2005.

L.S. Vigotsky. Pensamiento y lenguaje. La Habana: Pueblo y Educación, 1982.

A.N. Leontiev. Actividad, conciencia, personalidad. La Habana: Pueblo y Educación, 1982.

V. González. Psicología para educadores. La Habana: Pueblo y Educación, 1995.

F. González Rey. Comunicación, personalidad y desarrollo. La Habana: Pueblo y Educación, 1995.

P. Más Sánchez. “La Formación de la competencia profesional pedagógica comunicativa en el transcurso de la formación inicial del personal docente en las condiciones de la universalización”, Tesis doctoral. Instituto Superior Pedagógico “Pepito Tey”, Las Tunas, Cuba, 2008.

K. Magdiel. (2008- Julio). Honestidad como valor. [Blog] En soporte digital, no disponible en la web. [Accedido: 14- jun- 2017]

M.A. Padilla. (2017, mayo). Honestidad e integridad. [En línea] Disponible en: https://www.revistaesfinge.com/filosofia/corrientes-de-pensamiento/item/1560-honestidad-e-integridad

Ministerio de Educación. Tabloide del VIII Seminario Nacional para Educadores. La Habana: Pueblo y Educación, 2007.

Published

2019-10-07

How to Cite

Mercantete-Guerra, Y. G., & Martínez-Guerra, S. M. (2019). The value honesty in the initial formation of the professional of the education. Mundo FESC Journal, 10(S1), 116–126. https://doi.org/10.61799/2216-0388.406

Issue

Section

Articulos