Measuring the educational management competence. Las Tunas example
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.412Keywords:
statistics, competence, management, educationAbstract
This article deals with the production of scientific knowledge about the current state of the educational management competence for the pedagogical exercise in the educational scene of Las Tunas. For this, the rigorous treatment of the scientific method used in experiential processes of educational work management was carried out. This was done by members of the research project team “Educational management competence”, from the University of Las Tunas. Thus, the use of Statistics for educational research was used, with the application of a scale elaborated by the same researchers, so that the essential contents of the theory of probabilities and statistical methods to descriptive and inferential analyzes of such variable values. This was done in order to promote research from the interpretation and solution of professional problems to arrive at valid conclusions and make reasonable decisions. This resulted in a detailed description of the educational management competence in the territory, a result distinguished by its originality, legitimacy and compliance with research standards according to current scientific regulations.
Downloads
References
M.E. Gamboa Graus. “Estadística aplicada a la investigación educativa”, Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, vol. 5, no. 2, enero, 2018.
M.E. Gamboa Graus. “Libro Excel para calcular el tamaño de muestra (CaTaMu)”, 2019. [En línea]. Disponible en: http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/3906
M.E. Gamboa Graus, “Estadística aplicada a la Competencia de Dirección en Educación”, 2019. [En línea]. Disponible en: http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/3949
M.E. Gamboa Graus. “Libro Excel para muestreo estratificado proporcional (MuEstProp)”, 2019. [En línea]. Disponible en: http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/3941
M.E. Gamboa Graus, y J.F. Parra Rodríguez. Recursos para investigar sobre Competencia de Dirección en Educación. Ejemplos de buenas prácticas en su aplicación. Mauritius: OmniScriptum Publishing Group, 2019.
M.E. Gamboa Graus, “Libro Excel EsComDE como recurso para medir la Competencia de Dirección en Educación”, Boletín Redipe, vol. 8, no. 3, pp. 149-184, marzo 2019. [En línea]. Disponible en: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/708/658
M.E. Gamboa Graus, “Libro Excel para aplicar la Escala de la Competencia de Dirección en Educación (EsComDE)”, 2019. [En línea]. Disponible en: http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/3887
J.F. Parra Rodríguez, M.E. Gamboa Graus y M. González Téllez. Competencia de dirección en educación. Aproximación teórica y realidad. España: Balti, 2019.
M.E. Gamboa Graus y Y. Castillo Rojas. “Percepción de la competencia de dirección en Educación en Las Tunas”, 2018. [En línea]. Disponible en: https://drive.google.com/open?id=1DEl3yffZBD5KmBBdIt-nMXbqsEdTQTKJ
M.E. Gamboa Graus y Y. Castillo Rojas. “Criterio de los aplicadores sobre la competencia de dirección en Educación en Las Tunas”, 2018. [En línea]. Disponible en:https://drive.google.com/open?id=1DEl3yffZBD5KmBBdIt-nMXbqsEdTQTKJ
M.E. Gamboa Graus y Y. Castillo Rojas. “Comparación entre percepción sobre directivos y criterio de los aplicadores sobre la competencia de dirección en Educación en Las Tunas”, 2018. [En línea]. Disponible en: https://drive.google.com/open?id=1DEl3yffZBD5KmBBdIt-nMXbqsEdTQTKJ
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.