Methodology for teaching learning of the passes with the foot exterior in school soccer players
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.414Keywords:
learning, teaching, external of the foot, passesAbstract
At the present time working tactical offensive it has reached an important development in the most universal in the sports, for what deserves a special attention the process of teaching-learning of the passes that you/they are executed with the external instep of the foot, because their rational use allows to the soccer player to show a more varied, speedy, creative offensive game and with surprising resources. In observations to parties of the school soccer player of the EIDE Peeled Hill of Camagüey, you could determine that inadequacies exist in the use of these elements, what caused the loss of the ball in several game situations, as well as the absence of the factor surprise while of it attacked. Before this situation a methodology was elaborated for the improvement of the teaching-learning of the passes with the external instep of the foot, based on the procedures of the vertical alternative pattern of sport teaching, principles of the tactical periodization and the organization of the contents keeping in mind the basic capacities and the levels of complexity of execution of the passes inside this sport, bringing as fundamental results the application of methods and varied means to achieve a more significant learning, showing this way the soccer player a bigger technician-tactical domain of the passes with the external instep of the foot, as well as an increment of the creativity when using them. The fundamental methods used in the investigative process were: the modelation, the observation, the survey, the test and the pre-experiment.
Downloads
References
A. Márquez, “Un modelo del proceso pedagógico y un sistema de estrategias metodológicas para el desarrollo de la excelencia y la creatividad”. Santiago de Cuba, 2000. [En línea]. Disponible en: sitiowww/desarrollo de la creatividad.
A. Mitjáns, Creatividad, Personalidad y Educación. La Habana: Pueblo y Educación, 1995.
D.A. Rice, M. Agüero, O. J. Font y L. J. Font. “El pase corto golpeando con el empeine exterior del pie, su entrenamiento técnico-táctico desde modelos alternativos de enseñanza”, EFDeportes.com, vol. 19, no. 197, octubre, 2014.
D.A. Rice, M. Agüero, O.J. Font y L.J. Font. “Reflexiones técnico-tácticas de acciones ofensivas con el empeine exterior del pie en el fútbol moderno”. EFDeportes.com, vol. 19, no. 196, septiembre, 2014.
A. Csanádi, El Fútbol. Tomo I. La Habana: Pueblo y Educación, 1966.
A. Csanádi, A, El Fútbol. Tomo II. La Habana: Pueblo y Educación, 1968.
D. J, Devís y G. R, Sanchez. “La enseñanza alternativa de los juegos deportivos: antecedentes, modelos actuales de iniciación y reflexiones finales”, mayo, 2016. [En línea]. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/271846600_La_ensenanza_alternativa_de_los_juegos_deportivos_antecedentes_modelos_actuales_de_iniciacion_y_reflexiones_finales
M. Agüero, A.B. Gómez, J.G. Quesada, y D.A, Nelson. “Propuesta de regularidades, funciones y de una clasificación moderna del portero de fútbol”. EFDeportes.com, vol. 20, no. 213, febrero 2016.
O. J. M. Agüero, A. B. Gómez, J. G. M. Quesada y D. A. R, Nelson. “El fútbol, el deporte más complejo del mundo”. EFDeportes.com, vol. 20, no. 206, agosto, 2015.
O.J. M. Agüero, A. B. Gómez, J. G. M. Quesada y D.A.R. Nelson, “Principios para los sistemas de juego complejos en el fútbol”. FUTBOL-TACTICO, no. 111, julio 2016.
O.J.M. Agüero, A.B. Gómez, J G.M. Quesada y D.A.R. Nelson. “Propuesta de indicadores para la evaluación de la técnica del golpeo en el fútbol”. EFDeportes.com, vol. 20, no. 210, noviembre de 2015.
O.J.M. Agüero y D.A.R. Nelson. “Niveles Técnico-Tácticos para la ejecución de los pases en el Fútbol”. FUTBOL-TACTICO, no. 124, julio, 2017.
O.J.M. Agüero, D.A.R. Nelson y N. Delaz, “La clasificación de los pases”. FUTBOL-TACTICO, no. 121, julio, 2017.
M. Delaz. “Metodología para la enseñanza-aprendizaje de la táctica del regate en futbolistas escolares”. Tesis doctoral, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo” Facultad de Camagüey, Cuba, 2015.
N. De Armas, J. Lorences y Perdomo, J.M. Caracterización y diseño de los resultados científicos como aportes de la investigación educativa, Cuba: Centro de Estudios de Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico “Félix Varela”, 2003.
F. Mahlo. La acción Táctica en el Juego. La Habana: Pueblo y Educación, 1985.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.