Methodological recommendations to design independent work
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.419Keywords:
recommendations, methodological, independent workAbstract
The teacher’s organization, the precision with which it points out the tasks, the effectiveness of the controls applied in the execution of the independent work, have a great educative force, the teacher from the methodological preparation of the subject guarantees the activities of independent work of the students, develops the skills that contribute to the formation and development of general and specific mental abilities, but there are insufficiencies in the theoretical, methodological and practical levels such as the overcoming of teachers to guide and adequately control independent work. The paper proposes methodological recommendations aimed at overcoming teachers in guidance, control and evaluation of independent work for the training of university professionals.
Downloads
References
P. Pidkasisty. La actividad independiente de los alumnos. Moscu: Progreso, 1972.
L. Klingberg. Introducción a la didáctica general. La Habana: Pueblo y Educación, 1972.
N. Talizina. Conferencias sobre los fundamentos de la enseñanza de la educación superior. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1985.
C. Rojas Arce. Bases para el sistema de trabajo independiente de los alumnos La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1982.
C. Álvarez De Zayas. La escuela en la vida. La Habana: Monografía, 1998.
P. Rico Montero. La zona de desarrollo próximo, procedimiento y tareas de aprendizaje. La Habana: Pueblo y Educación, 1997.
J.Y. López Hurtado. Fundamentos de la educación. La Habana: Pueblo y Educación, 1990.
R.G. Torricella Morales “El trabajo independiente en el proceso de enseñanza-aprendizaje”, Revista Cubana de Informática Médica, vol. 7, no. 2, pp. 122-131, julio 2015.
E. Báxter Pérez. Estudio independiente o estudio colectivo. La Habana: Pueblo y Educación, 1996.
E. Asencio Cubat. “Planificación, orientación y control del trabajo independiente”. Revista educación, no. 73 abril-junio, 1999.
G. García Batista, y F. Addine. Trabajo independiente. Sus formas de realización: profesionalidad y currículo docente. La Habana: Pueblo y Educación, 2005.
D. Quiñónez Reyna, “Antecedentes y perspectivas del trabajo independiente en las universidades pedagógicas: una propuesta para su mejora”. Monografías, 2019 [en línea], Disponible en:http://www.monografias.com/trabajos13 /trabin/trabin.shtml
M. Conde. Una concepción didáctica en el tercer momento del desarrollo de la escuela primaria. La Habana: ISP “Pepito Tey”,1999.
M. Calderón Rodríguez, “Actividades que favorecen el trabajo independiente en la asignatura de inglés “. Tesis Maestría, Instituto Pedagógico Latinoamericano y caribeño, Las Tunas, Cuba, 2008.
Ministerio de Educación Superior Resolución No. 2/2018, 2019 [en línea], Disponible en: http:/www.gacetaoficial.cu/
M. García Báez, M. Rodríguez Ortiz, ¨ H. Fernández Rodríguez, O. A. Díaz, y J. Paz Rodríguez. “Superación de los docentes en la orientación y control del trabajo independiente desde el colectivo de disciplina”, REDIPE, vol. 4, no 8, pp. 86 -92, agosto 2015.
R. Hernández-Dávila, y W. E. Díaz-Abdala “Consideraciones teóricas y metodológicas para investigar sobre deserción escolar”. Revista Perspectivas, vol. 2, no. 2, pp.108-119, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.