Methodology for the interdisciplinary methodological work in the disciplines mathematical analysis and physical, in the initial formation of the career bachelor of education. mathematics
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.421Keywords:
mathematical analysis, physics, methodology, cognitive nodes, preparation and interdisciplinary methodological workAbstract
The work has as background a research implemented since 2014 in the career (in liquidation) Bachelor of Education: Mathematics-Physics. It arises before the necessity of an effective preparation of the teachers of Mathematical and Physical Analysis that allows them to form a university student capable of solving problems of the teaching-learning process of the Mathematical subject, by means of the development of a mathematical culture sustained in the use of approaches interdisciplinary. The empirical approach to the state of the elements previously exposed, showed that the teachers of the race have insufficiencies in the methodological work with an interdisciplinary approach. For its solution, the objective was to offer a methodology for interdisciplinary methodological work in the disciplines Mathematical Analysis and Physical, in the Bachelor in Education. Mathematics, which contributes to the formation and development of interdisciplinary thinking in students. Scientific methods were used such as: participant observation; surveys in depth interviews; analysis of the products of the activity; analysis and criticism of sources, analysis-synthesis, induction-deduction, historical-logical; Case study and the systemic method. Triangulation was used as a procedure. The implementation of the Methodology obtained results in the employment, by teachers, of interdisciplinarity as a work philosophy in the direction of the teaching-learning process of Mathematical Analysis. It contributed to the pedagogical professional orientation and the investigative work training. It is concluded that the preparation of these teachers is a priority to meet the requirements of the curriculum “E”, which involves updating the fundamentals and organizational-methodological guidelines that guide the design of their preparation. The application of the methodology has allowed an integral analysis of the formative process of the students of the career, the preparation of the teachers for the interdisciplinary work and the improvement of their performance
Downloads
References
Partido Comunista de Cuba. Documentos del Séptimo Congreso del Partido aprobados por el III Pleno del Comité Central del PCC el 18 de mayo de 2017 y respaldados por la Asamblea Nacional del Poder Popular el 1 de junio de 2017. La Habana: UEB Gráfica, 2017.
C.P. Horruitiner Silva. La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Félix Varela, 2008.
MES (Ministerio de Educación Superior). Modelo del Profesional. Plan de Estudio “E”. Carrera: Licenciatura en Educación. Matemática. La Habana: 2016.
J. Delors. La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid: Santillana. Ediciones UNESCO, 1996.
R. Mastrapa. “La orientación educativa en el trabajo metodológico para la estimulación del pensamiento reflexivo en escolares primarios”, tesis doctoral. Universidad de Holguín. Holguín, Cuba, 2016.
C.M. Álvarez de Zayas. La Escuela en la Vida: Didáctica. GEDES. UPR “Hermanos Saiz Montes de Oca”. Pinar del Río, 1998.
D. Cuenca, “Propuesta de trabajo metodológico interdisciplinar en el departamento de humanidades en la enseñanza pre-universitaria”, Cuadernos de Educación y Desarrollo”, Revista Académica, vol. 3, no. 29, pp.121-142, septiembre 2011. http://www.eumed.net/rev/ced/29/index.htm
E. Caballero y J. Fragoso. El trabajo metodológico como vía para la formación inicial y permanente del profesional de la educación. La Habana: Pueblo y Educación, 2014.
M.L. Gómez. “Una concepción del trabajo metodológico del proceso docente-educativo de la secundaria básica, centrado en las relaciones interdisciplinarias” tesis doctoral. ISP “Rafael María de Mendive”. Pinar del Río, 2006.
E. Machado, O.L. López, I.J. Veitía, et al. El trabajo metodológico y los procesos de gestión de la calidad. Un reto actual en el perfeccionamiento de la educación superior. Curso 21. Congreso Internacional Pedagogía 2015. La Habana: Sello Editor Educación Cubana, 2015.
R. Polo. “Enfoque divergente del trabajo metodológico para la estimulación de la creatividad pedagógica en el profesional de la educación” tesis doctoral. UCP “Pepito Tey”, Las Tunas, 2014.
M. Sagó y A. Guibo. El trabajo metodológico interdisciplinario en el departamento de ciencias naturales, una vía para asegurar el enfoque integrador del proceso docente educativo en la secundaria básica. En Interdisciplinariedad: Una aproximación desde la enseñanza-aprendizaje de las ciencias. La Habana: Pueblo y Educación, 2004.
MES. Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior. Resolución 02/2018. La Habana: 2018.
B.E. Fernández González. Didáctica de la educación media. Una aproximación. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación, 2013.
L. Jiménez Sánchez. La interdisciplinariedad desde un enfoque profesional pedagógico: un modelo para el colectivo de año. ISP “Juan Marinello”. Matanzas: Universitaria, 2007.
E. Mingui Carbonell. “Un modelo didáctico para el trabajo metodológico en los colectivos de año en condiciones de universalización de los ISP”, tesis doctoral. ISP “Raúl Gómez García”. Guantánamo, 2006.
Y. Pereira. “La preparación interdisciplinar de los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación, especialidad Biología-Química”, Tesis doctoral. UCP “Pepito Tey”, Las Tunas, 2014.
O. Padilla, M. García y E. Sánchez, et al, La significación social del trabajo metodológico interdisciplinario de la FUM Morón en la formación del estudiante, Revista Digital EF Deportes.com, Año 19. No 194. Buenos Aires, julio 2014.
D.R. Chacón. Los procesos interdisciplinarios en las ciencias naturales de secundaria básica: una contribución a la formación del alumno (tesis de doctorado). UCP “José de la Luz y Caballero”. Holguín, 2013.
J.P. Fiallo. La interdisciplinariedad en la escuela: un reto para la calidad de la educación. La Habana: Pueblo y Educación, 2001.
R. Mañalich. Interdisciplinariedad y didáctica: vías para la transformación del desempeño profesional de los docentes de humanidades. Taller interdisciplinar con jefes de departamento de humanidades de los centros de referencia de La Habana. La Habana: MINED, Impresión Ligera, 2001.
F. Perera. “La formación interdisciplinar de los profesores de ciencias: Un ejemplo en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Física” tesis doctoral. ISPEJV. La Habana, Cuba, 2000.
L. Jiménez. El trabajo metodológico interdisciplinario de los colectivos de año para la formación profesional pedagógica. Libro electrónico. Matanzas, 2004.
D. Lozada, Consideraciones generales sobre el trabajo metodológico. Septiembre 2016. [En línea]. Disponible en: http://www.monografias.com/trabajos64/.
N. Valcárcel. “Estrategia interdisciplinaria de superación para profesores de Ciencias de la Enseñanza Media”, tesis doctoral. ISP “Enrique José Varona”. La Habana, Cuba, 1998.
R. Herrera. “La preparación de los directores escolares de secundaria básica para la dirección del trabajo metodológico interdisciplinario”, tesis doctoral. Universidad Las Tunas, Las Tunas, 2018.
N. De Armas. Aproximación al estudio de la metodología como resultado científico. En: De Armas Ramírez, Nerelys y Valle Lima Alberto. Resultados científicos en la investigación educativa. La Habana: Pueblo y Educación, 2011.
M. Salazar. La investigación cualitativa en la pedagogía. Retos y perspectivas. Tercera Jornada Científico-Metodológica del Centro de Estudios en Ciencias de la Educación [CD-ROM]. ISP “José de la Luz y Caballero”, Holguín, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.