Coaching in companies? the management of coaching in contemporary organizations
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.428Keywords:
management, coaching managementAbstract
The purpose of this study is to give the global description about coaching management in contemporary organizations. In the understanding that coaching management is a business process, which through the manager, leader or manager, has the competence and ability to identify and develop the skills and potential of the team of human talent in charge. The essence of profitability and business benefit is sought, with the coach modality, a higher index of membership with the organization touching the human side of it. This process requires evaluation of indicators, which allow business management to rethink situations in which cases it is necessary to optimize time and resources. This study was developed using the qualitative method, essentially bibliographic documentary based on the methodology of Ruiz J. (2003) and the content analysis techniques of Andréu J. (2000). It is concluded that the concept of Coaching Management in contemporary organizations effectively becomes the process through which the preparation and training of human talent is permanently rethought, in managerial settings, with the presence of leadership, and is the leader or coach manager, who must assume the strategies for innovation and training of high performance teams, that being so, would increase the productivity of work and production volumes, responding to the needs and expectations of the client, even if there are contingencies, as each organization It enjoys its very particular personality, especially those companies or organizations that have been maintained over time, for example educational, socio-educational, industrial, sports, environmental, business, among others.
Downloads
References
R.E. Palamary-D.Aguillo, “Formación de equipos de alto desempeño y estrategias gerenciales en proyectos de empresas publicitarias”, Revista Estudios gerenciales, vol. 28, no.122, pp. 69-81, enero- marzo 2012.
I. Chiavenato, Administración. Proceso administrativo. España: Mc Graw Hill, 2006.
L Ravier, “Principios fundamentales del coaching empresarial”, International Non Directive Coaching Society, 2015. [en línea], Disponible en: http://www.internationalcoachingsociety.com/principios-fundamentales-del-coaching-empresarial/.
M. Vidal-Salazar, E. Cordón-Pozo y V. Ferrón-Vílchez. “Efectividad del coaching en los procesos de mejora de gestión de empresas”. Universia Business Review, vol. 31, pp. 82-101, 2011.
M. Sanabria, “De los conceptos de administración, gobierno, gerencia, gestión y management: algunos elementos de corte epistemológico y aportes para una mayor comprensión”, Univ. Empresa, Bogotá (Colombia) vol. 6, no. 13, pp. 155-194, julio-diciembre de 2007.
L. J. Lozano Correa, “El coaching como estrategia para la formación de competencias profesionales”. Revista Escuela de Administración de Negocios Universidad, no. 63, pp. 127-137, mayo-agosto 2008.
T. Miedaner “Coaching, para el éxito”. Conviértete en tu entrenador de tu vida personal y profesional. Editorial Urano, 2002, [en línea], Disponible en: https://training.crecimiento.ws/wp-content/uploads/2017/08/Talane-Miedaner-Coaching-Para-El-Exito.pdf
I. Scott, “El Coaching Gerencial: Una Propuesta para Fortalecer el Liderazgo en las Organizaciones”, Rev. Posgrado y Sociedad, vol. 7, no 2, pp. 34-49, Septiembre 2007.
C. Janeth. “El coaching como estrategia para la formación de competencias profesionales”. Revista EAN 2008 p.127-144. Recuperado de: file:///C:/Users/DOC%20INVESTIGACIONES/Downloads/447-Texto%20del%20art%C3%ADculo-1266-1-10-20130801.pdf .
H.I. Abdallah Millan, L. Alzate Morales y J. B. Ocampo Ibarra “Modelo de gerenciamiento para equipos comerciales en la Empresa Coomeva cooperativa de la ciudad de Pereira para el Periodo 2016-2019”. Tesis Especialización, Universidad Libre, Pereira – Colombia, 2017.
L.G. Andrade Villarreal, “La importancia actual del Coaching en las organizaciones del siglo XXI”. Ensayo , Universidad Militar Nueva Granada, Bogotá – Colombia, 2012.
J. Ruiz, (2003). Metodología de la investigación cualitativa, 3ra Edc.. Serie Ciencias Sociales, vol. 15. España: IPAR, S.C.L.
J. Andréu, “Las técnicas de Análisis de Contenido: Una revisión actualizada. Fundación Centro Estudios Andaluces”, Universidad de Granada, vol. 10, no. 2, pp. 1-34, 2000.
M. Valles, M. Técnicas cualitativas de investigación social. Madrid: Síntesis, 2000.
IESA. “Gerencia y liderazgo. Centro de Gerencia y Liderazgo del IESA”. IESA, 2019. [en línea],. Disponible en: http://www.iesa.edu.ve/profesores-e-investigacion/centros-academicos/gerencia-y-liderazgo.
L. Ivonne. “El Coaching Gerencial : Una Propuesta para Fortalecer el Liderazgo en las Organizaciones”, Posgrado y Sociedad Vol. 7 No. 2 Año. 2007. Recuperado de: file:///C:/Users/DOC%20INVESTIGACIONES/Downloads/Dialnet-ElCoachingGerencial-3662373%20(1).pdf .
J. Hernández, J. S. Nambo , J. López y A. C. Núñez, “Estudio del coaching socioformativo mediante la cartografía conceptual”. Acción Pedagógica, no. 23, pp. 94-105, Enero-Diciembre, 2014.
I. V.Martínez. “El éxito del Coaching gerencial”. [en línea], Disponible en: http://www.portal-coaching.com/exito_coaching_gerencial.html.
F.N. Díaz Piraquive, R. González Crespo, y V. Medellín Duarte, “Cualidades de un líder para la Gestión de Proyectos”. Ventana Informática, no. 33, pp. 57-71, julio-diciembre, 2015.
R. Jurado, “Coaching Gerencial”. [en línea], Disponible en: https://coaching-gerencial.blogspot.com/
C. Díaz Lastreto. “Reflexiones sobre psicología laboral, desarrollo organizacional, recursos humanos y coaching.” [en línea], Disponible en: http://lastreto.blogspot.com/2019/02/que-es-el-coaching.html.
A. Zabaleta, “Coaching. Cómo mejorar la comunicación en tu empresa” [en línea], Disponible en: http://www.portal-coaching.com/comunicacion_en_la_empresa.html.
N. Chávez Hernández, “La gestión por competencias y ejercicio del coaching empresarial, dos estrategias internas para la organización”, Pensamiento & gestión, no. 33, pp.140-161, febrero 2012.
A. Carbal Herrera, M. Bustillo Castillejo, y C. Rosales García, “Responsabilidad social y estrategia organizacional en grandes empresas industriales de la Ciudad de Cartagena de Indias, Colombia”. Revista Saber, Ciencia y Libertad, vol. 11, no.1 pp. 105-114, 2016.
D.R. Farfán Bonilla, “El coaching y su aporte al profesional del deporte”. Monografía, Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales U.D.C.A, Bogotá, Colombia, 2018.
S. Tobón, “Formación Basada en Competencias: Pensamiento Complejo, diseño curricular y Didáctica”. Bogotá: ECOE, 2 Edc, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.