Implementation of turtle diagrams for compliance of standard iso 9001:2015 /tl 9000:2016

Authors

  • Andrea Talamantes-Valenciana Universidad Autónoma Ciudad de Juárez
  • Luis Alberto Rodríguez Picón Universidad Autónoma Ciudad de Juárez

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.507

Keywords:

organizational context, turtle diagram, ISO 9001: 2015, processes, TL 9000: 2016

Abstract

The ISO 9001: 2015 or TL 9000: 2016 standard seeks in its section 4.4.1 to develop a part of the organizational context, so that companies must develop an adequate methodology for the fulfillment of these, the objective is then to cover the mayor starts from the clauses of this clause by developing an adequate methodology to identify the inputs, outputs, methods, resources, risks and opportunities of the processes involved. The turtle diagram is an engineering tool capable of fulfilling the requirements that the standard gives as a guideline. When implemented correctly, it can fulfill several of the aspects of the clause. The result through this was the registration of the diagrams of the different processes that make up the company in which it is implemented, after being documented and controlled. In this way it is standardized and adapted to different processes and adequate compliance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

M. Molina, M. Torres, R. Zambrano y J. Martínez, “Manual de procedimiento en la empresa,” Rev. Caribeña Ciencias Soc., no. 2016_11, 2016

De La Espriella-Babiloni, A. (2019). Comparación entre tecnologías emergentes y tradicionales en automatización e instrumentación industrial. Sostenibilidad, Tecnología Y Humanismo, 10(1), 70-77. https://doi.org/10.25213/2216-1872.11

T.H.E. Good, T.H.E. Bad, and T. H. E. Trending, “ISO 9001 : 2015 Implementation”, QualityMagazine, vol. 57, no.11, November, pp. 38–41, 2018.

Nueva-iso-9001-2015, "ISO 9001 del 2015: Liderazgo y compromiso enfocándose en el Sistema de Gestión de Calidad", 2017. [En línea]. Disponible en: https://www.nueva-iso-9001-2015.com/2017/08/iso-9001-del-2015-liderazgo-compromiso-enfocandose-sistema-gestion-calidad/?fbclid=IwAR24f5teJzEbt113HqAN5SsIy8idj0k490C5QForb3Dko82u6F6fQhHLn0Q

P.L. Lemos, (n.d.). Novedades ISO 9001: 2015. España: Fundación Confemetal Editorial

L. Hrbáčková and D. Tuček, “An analysis of two new process approach-related terms in ISO 9001:2015: Risk-based thinking and context of the organization,” Sci. Pap. Univ. Pardubice, Ser. D Fac. Econ. Adm., vol. 27, no. 45, pp. 65–76, 2019.

P. López Lemos, Cómo documentar un sistema de gestión de calidad según ISO 9001:2015, FC editorial

"A Pocket Guide". 2019.

B. Purushothama and M.-V. MISSING-VALUE, “Clause No. 4 — Context of the organization,” Implement. ISO 90012015, no. 4, pp. 27–41, 2018, doi: 10.1201/b18240-8

A.A. Coello, “Los procesos como actividad de valor en la organización,” pp. 0–78, 2013, [En línea]. Disponible en: http://pendientedemigracion.ucm.es/centros/cont/descargas/documento10142.pdf.

“TL 9000 : 2016,” 2016.

Leadership agenda, “Leadership Agenda 23,” pp. 23–25, [Online]. Available: http://www.leadership-agenda.com/pdf/ES_ag316.pdf.

M.D. Moreno, “Importancia del cliente interno y externo en las Organizaciones,” trabajo de grado, Universidad Militar Nueva Granada, 2014

S.I. Barbosa-Chavez, "Mapeo de procesos", 2016. [En línea]. Disponible en: https://prezi.com/uiiqqfryqtel/mapeo-de-procesos/?fbclid=IwAR30xd83dy6XtHFDrBEaxdnWIDOjB1g91aqP8CBQP3RzeIvqnwnxZzQJosw

A.F. Coaguila Gonzales, “Propuesta de implementación de un modelo de Gestión por Procesos y Calidad en la Empresa O&C Metals S.A.C.,” Univ. Católica San Pablo, p. 358, 2017

R. Reed Moreno, "Iso 9001 2015 interpretación", 2017. [Online]. Available: https://es.slideshare.net/RicardoReed/iso-9001-2015-interpretacin-71067442?fbclid=IwAR0KReBb9BO2bB7jzd9DYQsIPgTzmkyZB0uZ0DaRnFY0Xif0WH8bFr676ks

Norma Internacional 9001 ISO, “Sistemas de gestión de la calidad,” Norma Int., vol. Quinta Edi, p. 29, 2015, [En línea]. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/2110/211026873005.pdf%0Ahttp://www.itvalledelguadiana.edu.mx/ftp/Normas ISO/ISO 9001-2015 Sistemas de Gestión de la Calidad.pdf.

Norma Internacional 9001, "Sistemas de gestión de la calidad,” Norma Int., vol. Quinta Edi, p. 29, 2015.

H. Gonzalez, ISO 9001:2015. "Elaboración de mapas de procesos", 2016. [En línea]. Disponible en: https://calidadgestion.wordpress.com/2016/07/20/iso-9001-2015-elaboracion-de-mapas-de-procesos/?fbclid=IwAR2s0XpYBq-FdEzzNqkoRtQEjbGyFBRtEnlTTBhfd6U6ZM9PvjFwAxrh1jU

L.N. Iso, “El diagrama de ‘ Tortuga ’: una herramienta para mejorar los sistemas de gestión de procesos,” 2016.

IsoTools, "Procesos estratégicos, procesos clave y procesos complementarios", 2017. [En línea]. Disponible en: https://www.isotools.com.mx/procesos-estratégicos-procesos-clave-procesos-complementarios/

Published

2020-01-01

How to Cite

Talamantes-Valenciana, A., & Rodríguez Picón, L. A. (2020). Implementation of turtle diagrams for compliance of standard iso 9001:2015 /tl 9000:2016. Mundo FESC Journal, 10(19), 40–53. https://doi.org/10.61799/2216-0388.507

Issue

Section

Artículo Originales

Most read articles by the same author(s)