Development of mathematical thinking in young people with visual impairment
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.555Keywords:
education, visual impairment, teaching method, mathematical thinkingAbstract
There are educational opportunities that can be provided with appropriate tools to students with disabilities, in this case total and partial visual impairment, who are interested in pursuing higher education studies. The study focuses on the use of appropriate tools and processes for the development of mathematical thinking through didactic activities and strategies according to their learning. The ideal is the construction of academic goals for the development of mathematical thinking in visually impaired students that promote the development of cognitive skills for the exercise of a profession, through practical activities with technological tools according to the need. In the same way, we seek to characterize the population of students with visual impairment in secondary education institutions in their relationship with the educational and family environment. Finally, to propose educational actions that involve the goals established for the development of cognitive skills for the development of mathematical thinking. For the development of the research, a descriptive method with a qualitative approach is used in a case study. The process used to strengthen research in the didactic field is developed from the four steps of Polya’s problem-solving heuristics. The application of this method is done through oriented and practical activities using the Braille system, thus allowing access to information through touch and the development of other senses. The results show the beginning of an education in inclusion, with academic actions typical of the condition of visual disability and with motivation to allow the development of mathematical thinking. In the light of these results, it is found that students with visual impairment can respond favorably to academic actions and will be reflected in the educational proposal.
Downloads
References
R. Cantoral, R. Farfán, F. Cordero, J. Alanís, R. Rodríguez y A. Garza. Desarrollo del Pensamiento Matemático. México: Trillas, 2005
R. Cárdenas-Soler, S. Piamonte-Contreras y P. Gordillo-Castellanos. “Desarrollo del pensamiento numérico. Una estrategia: el animaplano” Pensamiento y Acción, no. 23, 2017
J. Fonseca. “Elementos para el desarrollo del pensamiento matemático en la escuela” Encuentro Distrital de Educación Matemática EDEM, vol. 3, pp. 51-58, 2016
M. Boscán y K. Klever. “Metodología basada en el método heurístico de Polya para el aprendizaje de la resolución de problemas matemáticos” Escenarios, vol. 10, no. 2, pp. 7-19, 2012
Ministerio de Educación Nacional. Decreto 1421, Bogotá: Ministerio de Educación Nacional, 2017
M.R. Blanco. “La equidad y la inclusión social: unos de los desafíos de la educación y la escuela de hoy” Revista iberoamericana sobre calidad eficacia y cambio en educación, vol. 4, no. 3, pp. 1-15, 2006
Ministerio de Educación Nacional. Lineamientos política de educación inclusiva, Bogotá: Ministerio de Educación Nacional, 2013
C. Parra. “La educación inclusiva: un modelo de educación para todos” ISEES, vol. 8, pp. 73-84, 2010
Comisión Braille Española. La didáctica del Braille más allá del código. Nuevas perspectivas en la alfabetización del alumnado con discapacidad visual, Madrid: Organización Nacional de Ciegos Españoles, 2015
J. Fernández. Desafíos didácticos de la lectura Braille. Madrid: Organización Nacional de Ciegos Españoles, 2001
Congreso de Colombia. Ley 1680, Bogotá: Congreso de Colombia, 2013
Ministerio de Educación Nacional. Índice de inclusión para educación superior INES, Bogotá: Ministerio de educación Superior, 2017
Ministerio de Educación Nacional. Lineamientos, políticas de educación superior inclusiva, Bogotá: Ministerio de educación Superior, 2013
P.M. Andrade. Alumnos con deficiencia visual necesidades y respuesta educativa, Madrid: Escuelas católicas, 2010
S. Aquino, V. García y J. Izquierdo. “La inclusión educativa en ciegos y baja visión en el nivel superior. Un estudio de caso” Sinéctica, vol. 39, pp. 1-21, 2012
A.C. Salgado. “Investigación cualitativa. 244 Diseños, evaluación del rigor metodológico y retos”, Liberabit, vol. 13, pp. 71-78, 2007
R. Hernández, C. Fernández y M. Baptista. Metodología de la investigación, 6 edición, México: MCGraw-Hill, 2014
H. Gallardo, M. Vergel y F. Villamizar. “Investigación intervención y enfoque multimétodo en ciencias humanas y educación matemática”, Logos Ciencia y Tecnología, vol. 9, no, 2, pp. 84-96, octubre 2018
R. Sierra. Social research techniques, theory and exercises 8th edition, Spain: Paraninfo S.A., 1989
G. Polya. Cómo plantear y resolver problemas, México: Trillas, 1965
J. Kanski. Oftalmología clínica, Madrid: Elsevier, 2012
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.