Business practices asatool for competitive analysisin MSMEs locatedin San José de Cúcuta

Authors

  • Yair Rolando Casadiego-Duque Universidad Francisco de Paula Santander
  • Carlos Fabián Rico-Rojas Universidad Francisco de Paula Santander
  • María Esmeralda Contreras-Cáceres Universidad Francisco de Paula Santander
  • María del Mar Calderón-Contreras Universidad Francisco de Paula Santander

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.622

Keywords:

competitiveness, business diagnosis, strategy, strategic formulation, PEEA matrix,, business practice

Abstract

For MSMEs, business diagnostics are of vital importance, since they allow them to evaluate, control and improve administrative, accounting and financial processes, which are key factors for business competitiveness. That is why the objective of this research is to perform a competitive analysis of the MSMEs located in San José de Cúcuta. The type of study of this research was framed in the quantitative paradigm, descriptive and field level. For this purpose, a survey was used to collect data from the 43 MSMEs in the municipality of San José de Cúcuta through the application of the strategic position matrix and evaluation of the PEEA action and to identify the types of strategy that the companies can use. The most significant results of this research show the importance of innovating in the area of competitiveness for MSMEs, which makes necessary the investment of resources and the search for aid from public or private sectors, the training of human resources, the improvement of infrastructure and technological means; achieve a better participation in the markets; as well as the creation of strategic links will form a solid foundation for the sustainability of small and medium enterprises.

Downloads

Download data is not yet available.

References

S.Y. Tello Cabello, "Importancia de las micro, pequeñas y medianas empresas en el desarrollo del país", LEX - Revista de la Facultad de Derecho y Ciencia Políticas, Vol. 12, No. 4, 2014

D.Y. Rodríguez Gómez y D.M. Bolaño Espitia. Estrategias de crecimiento utilizadas para la competitividad en las microempresas colombianas, trabajo de grado, Universidad Cooperativa de Colombia, Santa Marta, 2018

Ministerio del Trabajo. “MiPymes representan más de 90% del sector productivo nacional y generan el 80% del empleo en Colombia”. 2019. [En línea]. Disponible en: https://www.mintrabajo.gov.co/prensa/comunicados/2019/septiembre/mipymes-representan-mas-de-90-del-sector-productivo-nacional-y-generan-el-80-del-empleo-en-colombia-ministra-alicia-arango

E. Mora, “Nivel de competitividad de las Mipymes de Bogotá. Análisis por dimensiones estratégicas. Tesis maestría, Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia, 2013

S. Burbano-Rodríguez, “Análisis de las estrategias competitivas implementadas por las pequeñas y medianas empresas del sector comercial de calzado de la ciudad de Cúcuta - Norte de Santander”. Tesis maestría, Universidad Nacional Abierta y a distancia, Pamplona, Colombia, 2017

L. Espinosa, “Diagnóstico del nivel de integración del sistema de dirección de Prodal”. Revista DOA, vol. 30, no. 2, pp. 1-6, 2009. [En línea]. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/3604/360433569010.pdf

D. Bernal-Domínguez, C.E Mora-Palazuelos, G.G. Arellano-Unzaga, K.M. Torres-Carrillo, “La alternativa del diagnóstico empresarial para la gestión directiva en las pequeñas empresas comerciales en Sinaloa” Telos, vol. 16, no. 2, pp. 278-299 mayo-agosto 2014

S. Romagnoli, “Herramientas de Gestión: Diagnóstico Empresarial”. Columna Económica, vol. 13, no. 52 pp. 9, 2007. [En línea]. Disponible en: https://inta.gob.ar/sites/default/files/inta_revista-fd_52.pdf

D. Estolano-Cristerna, M.F. Berumen-Calderón, I. Castillo-Ortiz, J.L. Mendoza-Lara. “El escenario de competencia de la Industria Gastronómica de Cancún basado en las cinco fuerzas de Porter”. El Periplo Sustentable, no. 24, pp. 67-97, Enero-Junio 2013. [En línea]. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=193424835004

H. Serna-Gómez, Gerencia Estratégica, Planeación y gestión – teoría y metodología. Bogotá: 3R Editores, 1999

H. Serna-Gómez, Gerencia Estratégica. Teoría – Metodología – Alineamiento. Implementación y mapas estratégicos. Índices de gestión. Bogotá: 10ma Edición. 3R Editores, 2010

Ministerio Comercio, Industria y Turismo. Decreto 957 de 2019. Criterio No 13. Bogotá, Colombia. [En línea]. Disponible en: http://www.mipymes.gov.co/temas-de-interes/definicion-tamano-empresarial-micro-pequena-median

S.M. Bastos, Gerencia estratégica. Bogotá: Edinorte Ltda, 2002

E.A. Buendía-Rice, “El papel de la Ventaja Competitiva en el desarrollo económico de los países Análisis Económico”, Revista Análisis Económico, vol. 23, no. 69, pp. 55-78, septiembre-diciembre, 2013. [En línea]. Disponible en: https://aprenderly.com/doc/1586215/el-papel-de-la-ventaja-competitiva-en-el-desarrollo-econ%C3%B3...?page=1

Genux “Cómo utilizar la ventaja competitiva para crear valor a tu empresa”, Genux. [En línea]. Disponible en: https://www.genux.com.uy/como-utilizar-la-ventaja-competitiva-para-crear-valor-a-tu-empresa/

M. Tamayo y Tamayo, M. “El Proceso de la Investigación Científica, incluye evaluación y administración de proyectos de investigación”. México: Limusa, 2012

M.A. Rodríguez. Peñuelas, Métodos de investigación: diseño de proyectos y desarrollo de tesis en ciencias administrativas, organizacionales y sociales. México, Culiacán, Sinaloa: Universidad Autónoma de Sinaloa, 2010

R. Hernández-Sampieri, C. Fernández-Collado, M. Baptista-Lucio Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill, 2010

F.G. Arias, El Proyecto de Investigación Introducción a la metodología científica Venezuela: 6Ed. Episteme, 2012

M. Cárdenas-García, B.M. Velasco-Burgos, et al., “Coopetencia, modelo de Gestión Empresarial para Mipymes de Ocaña”, Respuestas, vol. 23, no. S1, pp. 59-65, 2018

F.Y. Dávila López, W. A. Sierra Caceres, y M. Riaño Solano, ·Crecimiento sostenible y factores de competitividad del sector calzado en Cúcuta", Respuestas, vol. 23, n.º S1, pp. 50–58, jul. 2018

Published

2020-07-01

How to Cite

Casadiego-Duque, Y. R. ., Rico-Rojas, C. F. ., Contreras-Cáceres, M. E. ., & Calderón-Contreras, M. del M. . (2020). Business practices asatool for competitive analysisin MSMEs locatedin San José de Cúcuta. Mundo FESC Journal, 10(20), 64–73. https://doi.org/10.61799/2216-0388.622

Issue

Section

Artículo Originales