Spelling behavior of technological training apprentices at the CIES SENA Center using OCR technology
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.745Keywords:
dispositivo TIC, innovación, caligrafía, ortografíaAbstract
The current world demands technological changes that make people improve their academic environment and facilitate their learning tasks, this leads to carry out a research process that strengthens the development of handwriting and spelling through the benefits of a technological accessory that enables this task and identifies in a pleasant and effective way the spelling mistakes that day by day are presented without a rectification mechanism and therefore become a bad habit. Thanks to this eventuality, it was possible to demonstrate through the analysis and compilation of the dictation tests executed to the trainees of some selected formations the faults in the correct method of writing. Given the statistics obtained from the dictation test, the urgent need to propose a gadget or device that facilitates the correction of these shortcomings was investigated. Similarly, a minimum number of characters per learner was determined by means of OCR (Optical Character Recognition) technology. It is inferred the need to design and implement an emerging technology device supported by ICT (Information and Communication Technologies) to improve and correct these two aspects through the interaction of the technological artifact with the user and thus achieve a better writing and correct spelling in a simple and practical way. In this article we will present the different references and research carried out by various authors, taking some relevant points for this research work. It will also show the progress of the research in terms of the analysis of the information gathered through the writing and spelling tests applied to some adult apprentices at the SENA CIES Center CIES Barrio Pescadero in the city of Cúcuta, department of Norte de Santander.
Downloads
References
M. del C. de la Peza, L. Rodríguez Torres, I. Hernández Unzueta, y R. Rubio, "Evaluación de competencias de lectoescritura en alumnos de primer ingreso a la Universidad Autónoma Metropolitana-Xochimilco", Argumentos, vol. 27, n.o 74, pp. 117-148, 2014
E. Velásquez Ramos, "Las competencias de lectura y escritura a través de un sistema ubicuo y colaborativo de aprendizaje", Revista Assensus, vol. 5, n.º 9, pp. 171 - 189, 2020
L.A. Villegas Uribe, "Manual de Ortografía", 2000
OIT/CINTERFOR, "Promover la interacción de los aprendices consigo mismo, con los demás y con la naturaleza en los contextos laboral y social. SENA. Colombia | OIT/Cinterfor", 2008. https://www.oitcinterfor.org/experiencia/promover-interacción-aprendices-consigo-mismo-demás-naturaleza-contextos-laboral-social-
I. Rodríguez Martínez, "El desarrollo de la conciencia ortográfica desde el enfoque comunicativo funcional: una intervención psicopedagógica", tesis de pregrado, Universidad de Jalisco, 2005
H. Salgado. El aprendizaje ortográfico en la didáctica de la escritura. Buenos Aires: Aique, press 1997
E. Puerto, J. Aguilar, G. Gutiérrez y R. García, "Reconocimiento Automático de Palabras mal Escritas del Español Basado en el Funcionamiento Sistemático del Cerebro: Ar2p-Tex", Rev. Ibérica Sist. e Tecnol. Informação, vol. E26, pp. 426-438, dic. 2019
D. Cassany. Construir la escritura. Barcelona: GRAOO, Press 1999
G. Alegre, LERNSTIFT, EL LÁPIZ INTELIGENTE, Recuperado de: https://rincondelatecnologia.com/lernstift-lapiz-inteligente
N. Y. González Domínguez, "Modelo para el mejoramiento del proceso de enseñanza-aprendizaje de la ortografía en la Formación de profesores para la educación técnica y profesional", tesis de doctorado, Editorial Universitaria, 2017
E.S. Hung, Hacia un fomento de las TIC en el sector educativo en Colombia, 2015. Recuperado de: http://www.digitaliapublishing.com.bdigital.sena.edu.co/a/40677/hacia-un-fomento-de-las-tic-en-el-sector-educativo-en-colombia
ABBYY FineReader OCR. Recuperado de: https://www.abbyy.com/es-es/finereader/what-is-ocr/
M. Smolaks, Intelligent document imaging with natural language processing and optical character recognition, 2019. Recuperado de: https://aibusiness.com/document.asp?doc_id=761011&site=aibusiness
O. J. Morejón, Reyes, La tecnología RFID y su aplicación en el control y gestión del estacionamiento vehicular usando tecnología OCR y herramientas de comunicación. VIA SMS Y CORREO ELECTRONICO, 2015. Recuperado de: http://repositorio.ug.edu.c/e?type=author&value=Morejon+Reyes%2C+Omar+Jefferson
C. P. Uribe Quintero, "¿por qué los estudiantes no tienen buena ortografía?", Universidad del Tolima, 2015.
Amazon, The Writing's on the Wall with Phree Smart Pen. Recuperado de: https://www.amazon.com/Writings-Wall-Phree-Smart-Pen/dp/B00ZGDNR7O
Samsung, Cómo usar el S Pen con tu Galaxy Z Fold3 5G | Samsung España, 2020. Recuperado de: https://www.samsung.com/es/support/mobile-devices/como-usar-el-s-pen-con-tu-galaxy-z-fold3-5g/
Livescribe Inc. Guía del usuario del bolígrafo inteligente. Recuperado de: http://www.livescribe.com/es/media/pdf/support/SmartpenUserManual_ES.pdf
C.M. Sedani, J. Sedani, S. Jagtap, "Spell-check pens: Learning with Technology and fun". International Research Journal of Computer Science (IRJCS), 7, no. 2, 2015
Z.E. Rodríguez, M. C. Gutiérrez (2011). El socioconstructivismo en la enseñanza y el aprendizaje escolar. Recuperado de:https://www.researchgate.net/publication/319018818.
E. Rodríguez, Gutiérrez, "El aprendizaje de la caligrafía y su incidencia en la apropiación de la lengua escrita en niños de educación preescolar: Decidiendo entre la cursiva y la script",. tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia, 2014
O.C. Pedroso Caraballo, "Estrategia para el desarrollo de una correcta ortografía en estudiantes de secretariado del Nivel Medio", Tesis de maestría. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, La Habana, 2011
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.