Communication as a motivation productivity action in organizations

Authors

  • Yexine Arévalo-Vera Fundación de Estudios Superiores Comfanorte- Fesc
  • José Julián Cadena-Morales Fundación de Estudios Superiores Comfanorte- Fesc

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.779

Keywords:

communication, organizational climate, motivation, motivation

Abstract

A reflective analysis of communication related to changes in organizational behavior was carried out, taking as a basis the hermeneutic approach, where a theoretical sample of specialized literature in the areas of communication, motivation and productivity in the company was selected. he fundamental base of the study corresponded to the influence of the administrative process and the administrative functions in the configuration of the organizational communication, making a relation between communication, motivation and productivity. In this sense, it was emphasized the interpretation of scientific administration until approaching and evaluating the models of organizational communication, which resulted in proposing a communicative model that can be adopted by the organizations to integrate all the parts involved in the company, impacting on the organizational climate, its goals and production in a sustainable way in time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

C. Fernández. La comunicación en las organizaciones. México: Trillas, 2005

D. López. La comunicación como herramienta gerencial. Bogotá, Colombia: Ecoe ediciones, 2006

J. Hurtado de Barrera. Metodología de la investigación, IV Edición. Bogotá-Caracas: Ediciones Quirón S. A, 2010

A. Sánchez. Manual de redacción académica e investigativa. Medellín: Católica del Norte-Fundación Universitaria, 2011

R. Hernández y C. Fernández. Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill Interamericana, 2010

F. Moreno, N. Marthe y L. A. Rebolledo. Cómo escribir textos académicos según normas internacionales. Barranquilla: Uninorte, 2010

A. Castillo. Introducción a las relaciones públicas. España: Instituto de Investigación en Relaciones Públicas (IIRP), 2010

F. W. Taylor. Principios de la administración científica. Buenos Aires. AR. 10ed. El Ateneo, 1987

H. Fayol. Administración industrial y general. Buenos Aires. AR. 14 ed.: El Ateneo, 1987

M. Gómez. La comunicación en las organizaciones para la mejora de la productividad: El uso de los medios como fuente informativa en empresas e instituciones andaluzas, tesis doctoral, Universidad de Málaga, 2007

M. Manucci. La estrategia de los cuatro círculos. Bogotá: Norma, 2006

N. Luhmann. Sistemas sociales, lineamientos para una teoría general. México: Alianza editorial, 1991

I. Pizzolante. Razón y palabra, septiembre 2003. [Online]. Disponible en: http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n34/ipizzolante.html

E. Domínguez. Comunicación organizacional. Medellín, Colombia: Pregón, 1991

G. Kreps. La comunicación en las organizaciones, 2° edición. Londres, Inglaterra: Longman Publishing Group, 1990

J. Costa. Comunicación corporativa y revolución de los servicios. Madrid: Ediciones Ciencias Sociales, 1995

I. Chiavenato. Administración de recursos humanos 9° edición. México: McGraw-Hill, 2011

S. Robbins y T. Judge. Comportamiento organizacional, 15 edición. México: Pearson Educación, 2013

D. Bain. La productividad, la solución a los problemas de la empresa. DE MÉXICO: Mc Graw-hill, 1985

A. Martínez y A. Nosnik. Comunicación organizacional práctica; manual gerencial. México: Trillas, 1998

Published

2020-07-01

How to Cite

Arévalo-Vera, Y., & Cadena-Morales, J. J. (2020). Communication as a motivation productivity action in organizations. Mundo FESC Journal, 10(20), 182–192. https://doi.org/10.61799/2216-0388.779

Issue

Section

Artículo Originales