Communication as a motivation productivity action in organizations
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.779Keywords:
communication, organizational climate, motivation, motivationAbstract
A reflective analysis of communication related to changes in organizational behavior was carried out, taking as a basis the hermeneutic approach, where a theoretical sample of specialized literature in the areas of communication, motivation and productivity in the company was selected. he fundamental base of the study corresponded to the influence of the administrative process and the administrative functions in the configuration of the organizational communication, making a relation between communication, motivation and productivity. In this sense, it was emphasized the interpretation of scientific administration until approaching and evaluating the models of organizational communication, which resulted in proposing a communicative model that can be adopted by the organizations to integrate all the parts involved in the company, impacting on the organizational climate, its goals and production in a sustainable way in time.
Downloads
References
D. López. La comunicación como herramienta gerencial. Bogotá, Colombia: Ecoe ediciones, 2006
J. Hurtado de Barrera. Metodología de la investigación, IV Edición. Bogotá-Caracas: Ediciones Quirón S. A, 2010
A. Sánchez. Manual de redacción académica e investigativa. Medellín: Católica del Norte-Fundación Universitaria, 2011
R. Hernández y C. Fernández. Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill Interamericana, 2010
F. Moreno, N. Marthe y L. A. Rebolledo. Cómo escribir textos académicos según normas internacionales. Barranquilla: Uninorte, 2010
A. Castillo. Introducción a las relaciones públicas. España: Instituto de Investigación en Relaciones Públicas (IIRP), 2010
F. W. Taylor. Principios de la administración científica. Buenos Aires. AR. 10ed. El Ateneo, 1987
H. Fayol. Administración industrial y general. Buenos Aires. AR. 14 ed.: El Ateneo, 1987
M. Gómez. La comunicación en las organizaciones para la mejora de la productividad: El uso de los medios como fuente informativa en empresas e instituciones andaluzas, tesis doctoral, Universidad de Málaga, 2007
M. Manucci. La estrategia de los cuatro círculos. Bogotá: Norma, 2006
N. Luhmann. Sistemas sociales, lineamientos para una teoría general. México: Alianza editorial, 1991
I. Pizzolante. Razón y palabra, septiembre 2003. [Online]. Disponible en: http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n34/ipizzolante.html
E. Domínguez. Comunicación organizacional. Medellín, Colombia: Pregón, 1991
G. Kreps. La comunicación en las organizaciones, 2° edición. Londres, Inglaterra: Longman Publishing Group, 1990
J. Costa. Comunicación corporativa y revolución de los servicios. Madrid: Ediciones Ciencias Sociales, 1995
I. Chiavenato. Administración de recursos humanos 9° edición. México: McGraw-Hill, 2011
S. Robbins y T. Judge. Comportamiento organizacional, 15 edición. México: Pearson Educación, 2013
D. Bain. La productividad, la solución a los problemas de la empresa. DE MÉXICO: Mc Graw-hill, 1985
A. Martínez y A. Nosnik. Comunicación organizacional práctica; manual gerencial. México: Trillas, 1998
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Mundo FESC Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.