Inclusive education and technologie in pedagogical practices
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.780Keywords:
Inclusive Pedagogical Practices, Inclusive Education, ICT in inclusive education.Abstract
The most critical factor for the development of inclusive education is the teacher, there are still many who are not qualified enough to face the transformation required by the inclusive education system. The objective is to know the perception of the professors of the Faculty of Engineering of the Francisco de Paula Santander University, Cucuta headquarters, where the integration of ICT supports the teaching and learning processes when designing learning strategies and being inclusive teachers. The method used starts from the descriptive and exploratory study when analyzing the perceptions of university professors, allowing to reflect the logical structure and scientific rigor of the research process, starting with the choice of a specific methodological approach and ending with the way in which They analyzed the perceptions that teachers have about teacher competencies, promoting the development of good educational practices, in relation to the inclusion of students with visual and hearing disabilities. As techniques used, documentary analysis, the application of instruments are developed. Results. The perceptions and training needs presented by the teachers of the Faculty of Engineering of the Francisco de Paula Santander University in the development of their educational practice within an inclusive education model for students with visual and auditory disabilities were identified, the instruments that were They allowed to collect. Conclusion. Describe the needs and perceptions of teachers who will be part of the research on inclusive education.
Downloads
References
Unesco, Estándares en competencias TIC para docentes. Obtenido de Organización de Estados Iberoamericanos, p. 2: Recuperado febrero 2019 [Online]. Disponible en: .http://www.oei.es/tic/UNESCOEstandaresDocentes.pdf
UNESCO, Informe de seguimiento de la EPT en el mundo 2009: Superar la desigualdad por qué es importante la gobernanza. París, 2009
M. Trucano, Knowledge maps: ICT in Education. Information of development Program. New York: The World Bank, 2005. Recuperado de: http://www.infodev.org/en/Publication.8.html
S. Gento, Participación en la gestión educativa. Buenos Aires: Santillana, 1996
R. Hernández, C. Fernández & ll. Baptista, Metodología de la Investigación. México D.F: McGraw-Hill, p.87, 2010
M. Claro, El papel de las tecnologías de la información y las comunicaciones en la educación inclusiva. Santiago de Chile: CEPAL, 2011
M. García & R. López, "Explorando, desde una perspectiva inclusiva, el uso de las TIC para atender a la diversidad. Profesorado", Revista de curriculum y formación del profesorado, vol. 16, no. 1, pp. 277-293, 2012
D. Zappala, A. Koppel, M. Sushodolsky, Inclusión de TIC en la escuela para alumnos con discapacidad visual, 2011. Recuperado el 25 de agosto del 2020 de http://escritorioeducacionespecial.educ.ar/datos/recursos/pdf/m-visuales-1-48.pdf
D. Velásquez, "Políticas de Inclusión Educativa: Una Comparación entre Colombia y Chile", Educación y Educadores, vol. 18, no. 1, pp. 45-61, 2015
M. Guerra, M. Hilbert, V. Jordan y C. Nicolai, Panorama digital 2007 de América Latina y el Caribe: Avances y desafíos de las políticas para el desarrollo con las Tecnologías de Información y Comunicaciones. Naciones Unidas, 2008. Recuperado de: http://www.eclac.org/publicaciones/xml/6/34726/W210.pdf
G. Sunkel, Buenas prácticas de TIC para una educación inclusiva en América Latina. En CEPAL, Las tecnologías digitales frente a los desafíos de una educación inclusiva en América Latina. Santiago de Chile: Naciones Unidas, 2012
J. Cabero Almenara, Tecnología educativa: diseño y utilización de medios en la enseñanza (vol 36). Barcelona, España: Paidós, 2001
J. Fernández, "Abandono escolar y prácticas educativas inclusivas". Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, vol. 5, no. 2, pp. 43-58, 2011
A. Bolívar, "Evaluación de la práctica docente. Una revisión desde España". Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, vol. 1, no. 2, pp. 56-74, 2008
F. Tejedor y A. García, "Competencias de los profesores para el uso de las TIC en la enseñanza. Análisis de sus conocimientos y actitudes." Revista Española de Pedagogía, vol. 64, no. 233, pp. 21-43, 2006
A. Moya, "Las nuevas tecnologías en la educación". Revista Digital de Innovación y Experiencias Educativas, vol. 45, pp. 1-9, 2009
L. Hurtado y M. Agudelo, "Inclusión educativa de las personas con discapacidad en Colombia". CES Movimiento y Salud, vol. 2, no. 1, pp. 45-55, 2014. Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org/4bf4/bbb7381aa2013700695ee744b592dea0f1.pdf
G. Gardener, Inteligencias Múltiples. La teoría en la práctica. Editorial Paidós, Biblioteca Howard Gardner. España. 384 p, 2011
L. Montero, "De la innovación deseada a la Innovación posible. Escuelas alteradas por las Tics". Profesorado revista de currículum y formación del profesorado. vol. 14, no. 1, pp. 1-16, 2010
E. M. Ararat Cuberos, "Análisis del uso de las redes sociales en los estudiantes universitarios de San José de Cúcuta-Colombia", Mundo Fesc, vol. 7, n.º 13, pp. 106-114, sep. 2017
M. M. Peñaranda-Peñaranda, R. A. Bayona-Trigos, y O. . Manzano-Durán, "Las tecnologías de la información y la comunicación: una herramienta estratégica para el desarrollo académico y profesoral", Rev. Ingenio, vol. 14, n.º 1, pp. 93–102, jul. 2017
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.