Sexuality submerged in the self

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.827

Keywords:

intimate spheres, sexual practice, private and public

Abstract

This article proposes to analyze the narrated sexual practices of 30 students from different Villavicencio programs, Corporación Universitaria Minuto of Dios (UNIMINUTO) within the framework of the Research project "A comprehensive look at sexual practices in UNIMINUTO students" through virtual conversations from the biological, emotional, political, sociocultural with a perspective on Education, Language and Pedagogy; It is based on a qualitative research, with a phenomenological approach, the narrative biographical method located in a narrative matrix where the categories of analysis emerge: intimate, private and public sphere, which configure a type of sexual practices. As a result, emergent narratives are described regarding the territory without others, the non-presence and sexuasocialization, are elements that relate sexual practices in this group of students. In conclusion, sexual practices are narrated from the intimate and private spheres juxtaposed in the social sphere without territory, this gives rise to a time of non-presence where the subject is sexual performance, and historically realizes in the human, from the nomadic homo to the public and political homo, the latter as a bet of resistance to the capitalist model (neoliberalism) through the encounter, disagreement, connection, relationships that imply alterity in the group of students who made part of this process to eroticize sexual practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Bolívar, J. Domingo y M. Fernández, La investigación biográfica narrativa en educación. Editorial la Muralla. Madrid. 2001

B. Han, La agonía del Eros. Editorial Herder. S.L., Barcelona. 2018

B. Han, La sociedad del cansancio. Editorial Herder, S.L., Barcelona. 2017

B. Han, La sociedad de la transparencia. Editorial Herder. S.L., Barcelona. 2013

B. Han, La sociedad paliativa. Editorial Herder. S.L., Barcelona. 2021

B. Han, Psicopolítica neoliberalismo y nuevas formas de poder. Editorial Herder, S.L., Barcelona. 2014

C. Juliao, El enfoque praxeológico. Editorial Corporación Universitaria Minuto de Dios- UNIMINUTO. 2011

E. Junger, Sobre el dolor, Libergraf, S, L. Barcelona – España. 1995

Foucault, M, (2010). La arqueología del saber. Editores Siglo XXI, S.A. de c.c. México

H. Arendt, La condición humana. Editorial Paidós. 2016

H. Assman, Placer y ternura en la educación. Editorial Narceas S.A. Madrid. 2002

H. Maturana, El sentido de lo humano. Editorial Dolmen Ediciones. 2008

H. Maturana, La objetividad. Editorial Dolmen Ediciones. 2000

Maturana, H, Emociones y lenguaje en educación y política. Editorial Dolmen S.A, España. 2002

M. Foucault, Vigilar y castigar. Editorial siglo XXI. Argentina. 2005

M. Portilla, F. Rojas, y I. Hernández, Investigación cualitativa: una reflexión desde la educación como hecho social. 2014. Recuperado de https://revistas.udenar.edu.co/index.php/duniversitaria/

R. Eisler, El cáliz y la espada. Editorial Pax. México.1997

R. Hernández, C. Fernández, P. Baptista, Metodología de la investigación, Editorial McGraw Hill. México. 2014

R. García, El placer sexual como objeto de estudio en las ciencias sociales. Chirinos, Y., Ramírez, A., Godínez, R., Barbera, N. y Rojas, D. Tendencias en la Investigación Universitaria (una visión desde Latinoamérica. Universidad Politécnica Territorial de Falcón “Alonso Gamero”. 2020, pp. 528-545

W. Kohan, (). Infancia y filosofía. Editorial Progreso. 2009. Recuperado de: https://www.scribd.com/document/148839753/WalterKohanInfanciayFilosofia

Published

2021-11-01

How to Cite

Fernández Zipa , H. . . . ., Abril Poveda, A. M., & Saldarriaga Arias, V. . (2021). Sexuality submerged in the self. Mundo FESC Journal, 11(S3), 34–45. https://doi.org/10.61799/2216-0388.827

Issue

Section

Articulos