Social media and study habits in incoming students at upp

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.834

Keywords:

students, profesional training, study habits, social networks

Abstract

Study habits are a fundamental part of every student’s life, as it involves the way in which they study and how time is set aside to carry out a job, task or project. This project shows the use of social networks and study habits in first-semester students of the Polytechnic University of Penjamo. Due to the confinement of the year 2020, the use of social networks became a fundamental part of the daily life of students. With this research carried out from September to December 2020, it is intended to determine which social networks are most frequently used and the study habits in first-semester students, for teachers to generate strategies that help students use social media to improve their learning. For this purpose, the non experimental, transectional-exploratory design was used; a sample of 181 students from the first semester of the different academic programs taught at the University was taken, to whom a questionnaire was applied through the Google Forms. Part of the results of the research were shown, in which it was observed that students consult social networks, the same number of hours they spend to study; the most used social networks and the development of study habits were identified.It is concluded that it is opportune to consider the use of a virtual social network to have a better learning and a medium for teaching. The results help teachers to make decisions in the implementation of strategies for the benefit of students and professors at the Polytechnic University of Penjamo.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Henar y Á. Muñoz, “Uso de las nuevas tecnologías en la docencia de Publicidad y Relaciones Públicas”, Madrid: Fragua, 2010. [En línea]. Disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3328805 [Accedido en: 28-sep-2020]

A. Hernández, N. Rodríguez y Á. Vargas, “Los hábitos de estudio y motivación para el aprendizaje de los alumnos en tres carreras de ingeniería en un tecnológico federal de la ciudad de México”, Revista de la educación superior, vol. 41, nº 163, julio-sep 2012. [En línea]. Disponible: http://www.scielo.org.mx /scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602012000300003[Accedido en:18-may-21]

A. Regalado, I. Fajardo, N. Casanueva, L. Bermejo y F. Castro, “¿Para qué utilizan los adolescentes las redes sociales?”, INFAD, vol. 1, nº 1, pp. 609-628, 2012. [En línea]. Disponible: https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832342062.pdf

A. Vélez, “La adquisición de hábitos como finalidad de la educación superior”, Educación y Educadores, vol. 11, nº 1, pp. 167-180, 2008. [En línea]. Disponible: http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v11n1/v11n1a10.pdf [Accedido en: 28-sep-2020]

C. López, K. Flores, A. Espinoza y D. Rojo, “Posibilidades de Facebook en la docencia universitaria desde un caso de estudio”, Apertura, vol. 9, nº 2, 2017. [En línea]. Disponible: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-61802017000300132 [Accedido en: 18-may-21]

C. Oliva, “Redes sociales y jóvenes: una intimidad cuestionada en internet” Aposta. Revista de Ciencias Sociales, pp. 1-16, 2012. [En línea]. Disponible: https://www.redalyc.org/pdf/4959/495950250003.pdf [Accedido en: 21-may-21]

Coordinación de Universidades Politécnicas, Modelo de Gestión por Competencias de las Universidades Politécnicas, México D.F., Guanajuato: CUP, 2009

E. Hernández, “Influencia de redes sociales en hábitos de estudio de universitarios de primer año”, Foro Educacional, nº 22, pp. 131-148, 2013. [En línea]. Disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6429479 [Accedido en: 30-sep-2020]

E. Tejada, C. Castaño y A. Romero, “Los hábitos de uso en las redes sociales de los preadolescentes”, RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, Vol. 22, núm. 2, pp. 119-133. 2019 . doi: http://dx.doi. org/10.5944/ried.22.2.23245

G. Maldonado, J. García y B. Sampedro-Requena, “El efecto de las TIC y redes sociales en estudiantes universitarios”. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, Vol. 22, núm. 2, pp. 153-176. 2019. doi: http://dx.doi. org/10.5944/ ried.22.2.2317

I. Montes, “Investigación longitudinal de los hábitos de estudio”, Revista Lasallista de Investigación, vol. 9, nº 1, 2012. [En línea]. Disponible: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=69524955005 [Accedido en: 27-may-21]

J. Romero, N. Campos y G. Gómez, “Hábitos de uso de Instagram de los futuros maestros”, RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado, Vol. 33, Nº 94, pp. 83-96, 2019 [En línea] disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=6986245 [Accedido en: 18-may-21]

K. Clark, R. Logan y A. Luckin, “Beyond Web 2.0: mapping the technology landscapes of Young learners” Journal of Computer Assisted Learning, vol. 25, nº 1, febrero 2009. [En línea]. Disponible: https://www.learntechlib.org/p/103945/ [Accedido en: 18-may-21]

K. Magaña, F. Berzunza, E. Sánchez y D. Moguel, “Tik Tok como agente socializador de contenido e innovación creativa”, Revista Electrónica Multidisciplinaria de Investigación y Docencia, pp. 244-253, 2020. [En línea]. Disponible: http://revistaic.instcamp.edu.mx/uploads/Ano2020No18/ Ano2020No18.pdf [Accedido en: 30-sep-2020]

M. Roses, S. Gómez y P. Farías, “El uso académico de las redes sociales en universitarios”, Comunicar, p. 8, marzo 2012. [En línea]. Disponible: https://xdoc.mx/documents/el-uso-academicode-las-redes-sociales-en-universitarios-5df542dccc67d [Accedido en: 30-sep-2020]

N. Bajwa, A. Gujjar, G. Shaheen y M. Ramzan, “A comparative study of the study habits of the students from formal and non–formal systems of education in Pakistan”, International Journal Of Business & Social Science, vol. 2, nº 14, 2011. [En línea]. Disponible: http://www.ijbssnet.com/journals/Vol._2_No._14%3B_July_2011/20.pdf [Accedido en: 21-may-21]

O. Guillén, “Uso de redes sociales por estudiantes de pregrado de una facultad de medicina en Lima, Perú” Revista Médica Herediana vol.30 no.2 Lima abr. 2019. http://dx.doi.org/https://doi.org/10.20453/rmh.v30i2.3550

R. Hernández, C. Fernández y P. Baptista, Metodología de la investigación, 6a ed., México, D.F.: Mc Graw Hill, 2014

S. P. Alcalá, G. O. Ortiz y M. F. Briseño, “Redes sociales en Educación y propuestas metodológicas para su estudio”. Ciencia, Docencia y tecnología, vol. 26, nº 50, pp. 188-206, 2015 [En línea]. Disponible: https://www.redalyc.org/pdf/145/14538571008.pdf [Accedido en: 18-may-21]

Universidad Politécnica de Pénjamo, “Filosofía Institucional” 2020. [En línea]. Disponible: https://www.uppenjamo.edu.mx [Accedido en: 28-sep-2020]

Published

2021-11-01

How to Cite

Vázquez Olarra, G., & Arroyo Arroyo, I. (2021). Social media and study habits in incoming students at upp. Mundo FESC Journal, 11(S3), 128–137. https://doi.org/10.61799/2216-0388.834

Issue

Section

Articulos