Web application for teaching the basic use of ICT: case of adult population
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.836Keywords:
web application, adults, education, TICAbstract
The main objective of the research was to develop a web application for the basic teaching of ICT, aimed at people in the different stages of adulthood belonging to a Public University in Colombia, including teachers, administrative staff and students. To this end, data collection techniques with a qualitative approach were applied, such as observation, interviews and questionnaires, demonstrating the lack of ICT skills that adult personnel have; we then proceed with the techno-pedagogical design, compiling the pedagogical material (standards and learning results) and creating the resources that would allow adults to be trained in technology, taking into account that teaching in this population group (andragogy) requires technical and particular focus. Based on this, we proceed with the development of educational software; In the initial view (index) a demo is provided (an instructive video on the use of the tool itself), the learning path contains activities classified into three levels applying the concept of challenge-based learning, the learner must overcome these levels as you view the content (videos, images, text, maps) and solve small challenges that obtain immediate feedback, the platform also illustrates the progress of the participants, applying gamification concepts. As a result, the development of the web application facilitated the process of appropriation of ICT by the selected population, reducing the digital gap and generational gap, promoting e-learning spaces that seek to provide educational content easily accessible on the web.
Downloads
References
A. Castellanos, C. Sánchez y J. Calderero, “Nuevos modelos tecno pedagógicos. Competencia digital de los alumnos universitarios”, Revista Electrónica de Investigación, vol. 19, no.21, pp.1-9, agosto 2015
A. Martín, “La brecha digital generacional”, Temas laborales, vol. 151, pp.77-93, febrero 2020
B. Gros, “La evolución del e-learning: Del aula a la red” Revista iberoamericana de Educación a distancia, vol. 21, no. 2, pp. 69-78, diciembre 2017
D. Martínez, A. Núñez y R. Abascal, “Digitaprende: Una aplicación para la alfabetización digital para adultos mayores”, Pistas educativas, vol. 39, febrero 2018
J. Bravo, C. Larrea, R. Ruales & J. Cruz, “Covid 19: De la Educación Tradicional y alfabetización de adultos al uso de dispositivos para el inter-aprendizaje”, Brazilian journal of healt Review, Vol.3, no. 3, pp. 4666-4682, mayo de 2020
J. Cabero, “Inclusión digital-Inclusión educativa”, Revista Sinergia, pp.15-18, agosto 2015
J. Cabero y J. Ruiz, “Las tecnologías de la información y comunicación para la inclusión: Reformulando la brecha digital”, Revista internacional de investigación e innovación educativa, vol. 9, pp. 16-30, julio 2017
J. Salinas y B. De Benito, “Competencia digital y apropiación de las TIC: Claves para la inclusión digital”, Campus virtual, vol. 9, no. 2, pp. 99-111, octubre 2020
J. Espinosa-Izquierdo, J. Espinosa-Figueroa y G. Espinosa-Arreaga, “E learning una herramienta necesaria para el aprendizaje”, Revista polo de conocimiento, vol. 6, núm., 3, pp. 659-669, 2021, Doi: 10.23857/pc.v6i3.2394
L. García, “Necesidad de una educación digital en un mundo digital”. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, vol. 22, núm. 2, pp. 09-22, 2019. Doi: http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.2.23911
L. Ramírez y J. Sepúlveda, “Brecha digital e inclusión digital: fenómenos socio-tecnológicos” Revista EIA, vol. 15, no. 30, pp. 89-97, julio 2018
M. Ruíz, M. Flórez y J. Cruvelo, “Control de gestión en la administración de programas virtuales en Colombia” en Tendencias en la Investigación Universitaria, una visión desde Latinoamérica, 2020, pp. 296-312.Doi: www.doi.org/10.47212/Tendencias2020.19
Ministerio de Educación Nacional [MEN], Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas, Obtenido de Guíasobre lo que los estudiantes deben saber, mayo 2016
Ministerio de Educación Nacional [MEN], Orientaciones generales para la educaciòn en tecnologìa, ser competentes en tecnologìa: Una necesidad para el desarrollo, 2008. [En linea] Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co [Accedido en: 18-sep-2020]
N. García, M. Rivero & J. Guerra, “Brecha digital en tiempo del covid 19”, Revista Educativa Hekademos, vol. 28, pp.76-85, junio 2020
P. Ledesma y M. Villaverde, “Dispositivos móviles como herramientas pedagógicas del siglo XXI”, en Educación STEM/ STEAM: Apuestas hacia la formación, impacto y proyección de seres críticos,pp. 127-146, 2019. Doi:www.doi.org/10.47212/educacion_stemsteam_1
R. Hernández, C. Fernández y M. Baptista, Metodología de la Investigación, McGraw-hill interamericana editores, 2014
R. M. Hernández, “Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos y Representaciones”, vol. 5, núm. 1, pp. 325 – 347, 2017. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149
S.Lamschtein, “Las TICs y la brecha generacional” IX jornadas de Investigación de la facultad de Ciencias Sociales, UDELAR, septiembre 2010
V. Hernández y M. San Nicolás, “Percepción del alumnado universitario sobre su grado de competencia digital”, Revista Divulgación Científica de la Universidad Alas Peruanas. Vol. 6, núm. 1, 2019. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v6i1.1571
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.