Didactics in the teaching process of the public accounting program of the Francisco de Paula Santander University

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.888

Keywords:

didactics, teaching process, public accounting

Abstract

The objective of the study was to evaluate the incidence of didactics in the teaching process of the Public Accounting program of the Francisco de Paula Santander University. The research was contextualized within the quantitative approach, the type was descriptive and correlational. The sample consisted of 480 students from the Public Accounting program at the Francisco de Paula Santander University. The instruments used was a Likert scale questionnaire of five alternatives for didactics in the teaching process. It was found that the didactics in the public accounting program brings with it a relationship of certain concrete meanings between the activities carried out in the classroom, whether in person or online, the contributions of the teacher, the learning evidences provided by the students and the students. different elements of the training process. It was concluded that increasing the number of simulations of problem situations in the business sector could increase the contextualization of learning in the public accounting program.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Montilla, “Consideraciones Sobre Las Estrategias De Enseñanza Más Efectivas En La Contabilidad”, Negotium, vol. 12, no. 34, pp. 23-57, 2016

A. Roncancio, G. Mira y N. Muñoz, “Las competencias en la formación del profesional contable: Una revisión de las posturas institucionales y educativas en Colombia”, Revista Facultad de Ciencias Económicas, vol. 25, no. 2, pp. 83-103, junio 2017

B. D’Amore, Didáctica de la matemática. Cooperativa Editorial Magisterio, 2006

C. Bernal, Metodología de la investigación. Colombia: Pearson Educación, 2010

C. M. Ospina, “Educación Contable en Colombia. Sentires de algunos actores y la educación contable como acción educativa”, Contaduría Universidad de Antioquia, vol. 55, pp. 11-40, agosto 2013

D. Cassiani y M. Zabaleta, “Metodologías utilizadas en la enseñanza de contabilidad internacional: Una propuesta”, Rev. Interamericana de Investigación, Educación, vol. 9, no. 1, pp. 107-123, mayo, 2016

D. Y. Rojas y D. Y. Sánchez, “Debilidades y fortalezas del plan de estudios del programa de contaduría pública de la Universidad de Antioquia (Seccional Oriente) respecto de las necesidades actuales de sus egresados”, Contaduría Universidad de Antioquia, vol. 69, pp. 223-262, diciembre 2016

F. Martín, La didáctica ante el tercer milenio. Madrid: Editorial Síntesis, 1999

G. E. Giraldo y E. M. González, “Acerca de la participación de los profesores en el currículo”, Unipluri/versidad, vol. 9, no. 1, pp. 1-11, 2009

G. Rueda, W. Avendaño-Castro y H. O, “Las competencias genéricas en el proceso de formación del programa de contaduría pública de la Universidad Francisco de Paula Santander—Colombia”, Saber, Ciencia y Libertad, vol. 15, no. 1, pp. 254-266, mayo 2020

J. L. Llanos, “Valoración de la enseñanza y uso del recurso didáctico docente por estudiantes de una universidad pública de Lima, y estudio de su rendimiento académico”, Eduser, vol. 2, no. 1, pp. 108-117, 2015

L. Sánchez, “La Identidad del Docente, una Cuestión de Vocación, un Compromiso Social o un Reto Constante Ante la Vida”, Rev. Interamericana de Investigación, Educación, vol, 2, no. 2, pp. 13-18, julio 2009

M. Acosta, S. Barrios y G. Valero, “Didácticas en la formación del contador público colombiano 2000-2015: Una aproximación a partir de las publicaciones”, Revista Activos, vol. 16, no. 31, pp. 205-235, mayo 2021

M. Alzate, M. Gómez y M. Arbeláez, Enseñar en la universidad: Saberes, prácticas y textualidad. Pereira: Ecoe Ediciones, 2009

M. Barrón, “Docencia universitaria y competencias didácticas”, Perfiles educativos, vol. 31, no. 125, pp. 76-87, enero 2009

M. Chacín y M. Briceño, “El profesor universitario y la integración de la didáctica en la enseñanza universitaria”, Paradigma, vol. 29, no. 1, pp. 21-40, junio 2008

M. Tamayo y Tamayo, El Proceso de la Investigación Científica: Incluye evaluación y administración de proyectos de investigación. México: Editorial Limusa, 2007

O. Dallera, Sicología del sistema educativo, o, critica de la educación cínica. Argentina: Editorial Biblos, 2010

R. Franco, Reflexiones Contables. Teoría, Regulación, Educación y Moral. Bógota: Universidad Libre de Colombia, 2011

R. Hernández, C. Fernández y M. Baptista, Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill/Interamericana, 2014

S. S. Stephenson, “Accounting Community of Practice pedagogy: A course management invention for developing personal competencies in accounting education”, Accounting Education, vol. 26, no. 1, pp. 3-27, noviembre 2017

T. Moreno, “Didáctica de la Educación Superior: Nuevos desafíos en el siglo XXI”, Perspectiva Educacional, vol. 50, no. 2, pp. 26-54, junio 2011

Universidad Francisco de Paula Santander, “Proyecto Ecucativo del Programa de Contaduría Pública. PEP”, 2017. [En Línea]. Disponible en https://ufpso.edu.co/ftp/pdf/pep/Anexo%2001.%20Proyecto%20Educativo%20del%20Programa.pdf

W. Avendaño, G. Rueda y L. Paz, “La investigación formativa en las prácticas docentes de los profesores de un programa de contaduría pública”, Cuadernos de Contabilidad, vol. 17, no. 43. pp. 157-182, junio 2017

Published

2021-07-01

How to Cite

Rueda-Vera, G., Luna-Pereira, H. O., & Avendaño-Castro, W. R. (2021). Didactics in the teaching process of the public accounting program of the Francisco de Paula Santander University. Mundo FESC Journal, 11(S1), 104–121. https://doi.org/10.61799/2216-0388.888

Issue

Section

Artículo Originales