Territorialities and meanings about school
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.891Keywords:
school, territory, territoriality, meaningsAbstract
This research is part of the macro-project "Phenomenological Explorations on the School", from which various themes have been defined to delve into the web of meanings of the educational scenario. In particular, the research presented here sought to "Understand the territorialities that are constructed in the school scenario, from which meanings are given to the school". As already indicated, the method used is phenomenology (Van Manen, 2016) from the narratives of the school life journeys of 8 participants, who from their life stories about their journey through school, build different views around it. The analysis was constructed from the thematisations of the narratives around the object of study: (the school as a territory) and then the in-depth description of these themes is elaborated. In this way, the presence of territorialities in the school was confirmed in this research, as the students assigned different meanings and values to school spaces, which make them be seen as spaces of discipline and control or as scenarios of autonomy and freedom, impacting these visions, the behaviours they develop in front of other students and other members of the educational community; In the former, students are quiet and reserved, and in the latter, the dynamics and dialogues are much more open, developing exchanges, building languages and cultural structures around places that they perceive as their own; territorialities that in turn influence the meanings that students attribute to the school.
Downloads
References
A. Avellaneda. Notas sobre comunidad educativa y cotidianidad escolar. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Programa RED, 2001
A. Cardozo, La Apropiación del Territorio Escolar en el horario de descanso. En el Colegio Gimnasio Panamericano de la Ciudad de Ibagué (Tesis de Especialización), Universidad del Tolima, 2015. [En línea]. Disponible en: http://repository.ut.edu.co/handle/001/1629
C. Raffestin. Por Uma Geografía Do Poder. São Paulo (SP): Editora Ática S.A., 1993
D. De Paz, "Prácticas Escolares y Socialización: La Escuela como Comunidad. Estudio Etnográfico sobre la naturaleza diversa de las prácticas escolares en una escuela y su desigual influencia en la socialización escolar (Tesis Doctoral)", Universidad de Barcelona, 2004
E. Carrizo, M. Utrera y P. Correa, "La Escuela Como Construcción Territorial Juvenil", de Anuario Digital de Investigación Educativa: Escuela, Familia y Comunidad, Buenos Aires: Universidad Nacional de Córdoba Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades, 2018, pp. 301-306
E. Durkheim. Educación y sociología. Barcelona: Ediciones Península, 1975
G. Borioli, I. Fantino, R. A. Ardiles y M. Monserrat, "Escuela, inclusión y diálogo. Reflexiones desde la investigación", de Anuario Digital de Investigación Educativa: Escuela, Familia y Comunidad, Buenos Aires: Universidad Nacional de Córdoba Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades, 2018, pp. 186-194
G. Dematteis y F. Governa, "Territorio y Territorialidad en el Desarrollo Local. La Contribución del Modelo Slot", Boletín de la A.G.E, no. 39, pp. 31-58, 2005
G. Gusdorf. ¿Para Que Los Profesores? España: EDICUSA, 1973
H. Simkin y G. Becerra, "El proceso de socialización. Apuntes para su exploración en el campo psicosocial" Ciencia, Docencia y Tecnología, vol. 24, no. 47, pp. 119-142, nov. 2013
J. L. García. Antropología del Territorio. Madrid: Taller de Ediciones Josefina Betancor, 1976
J. Monnet, "El territorio reticular», de Enfoques y métodos en estudios territoriales, Colombia", RETEC, 2015, pp. 137-167, 2013
L. D. Ruiz. La Escuela: Territorio en la Frontera. Tipología de Conflictos Escolares según Estudio Comparado en Bogotá, Cali y Medellín. Medellín: IPC, Instituto Popular de Capacitación, 2006
L. E. Hirch, "Territorios Escolares. Una configuración desde la comunicación intersubjetiva»" Revista Académica Digital. Vol. 5, no. 9, 2019
M. A. Saquet, Por una geografía de las territorialidades y las temporalidades: Una concepción multidimensional orientada a la cooperación y el desarrollo territorial. La Plata: Universidad Nacional de La Plata, 2015
M. Sanabria, M. Tovar, L. Ayala, N. Rengifo y M. Noreña, El cuerpo del maestro en el territorio escolar, Universidad Santo Tomás, 2015. [En línea]. Disponible en: https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/13696/SanabriaManuel2015.pdf?sequence=1&isAllowed=y
M. Van. Fenomenología de la Práctica. Popayán: Editorial Universidad del Cauca, 2016
O. Pulido, Estudio sobre territorio y derechos en la escuela", Instituto para la investigación educativa y el desarrollo Pedagógico, 2015. [En línea]. Disponible en:https://repositorio.idep.edu.co/bitstream/handle/001/851/001idep851.pdf?sequence=1&isAllowed=y
P. Freire, La Educación como Práctica de la Libertad. Madrid: Siglo XXI, 1989
P. Woods. La Escuela por Dentro: La Etnografía en la Investigación Educativa. Barcelona: Paidós, 1987
S. Duschatzky. La Escuela como Frontera. Reflexiones sobre la experiencia escolar de jóvenes de sectores populares. Buenos Aires: Paidós Ibérica, 1999
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.