Gaps between professors and students’ perceptions of an HEI located in Pereira city, compared to the changes in their teaching-learning practices in Covid-19 era

Authors

  • Olga Lucía Hurtado-Cardona Fundación Universitaria Comfamiliar

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.910

Keywords:

gaps, perceptions, teaching-learning practices, Covid-19

Abstract

Due to the quick adaptation in Higher Education Institutions (HEIs), especially in-person class methodology, was important to continue training processes caused by the pandemic, which began in March 2020 in Colombia. Therefore, a research exercise was developed with students' participation belonging to the Fundación Universitaria Comfamiliar Risaralda, whose objective was focused on analyzing the perception of professors and undergraduate students belong to a private HEI located in Pereira city, about the changes implemented in their teaching-learning practices as a result in front of the contingency of Covid-19 phenomenon. The methodology was based on a conclusive-descriptive cross-sectional research design, using information collection instruments designed with structured questions with scaling techniques, sent through the Google Forms application, and directed to both groups to establish between them the respective gaps' analysis. The sample size for professors was 42 people, and 293 for students. The outcomes were given from four main aspects: i) general data, ii) virtuality or education assisted by ICT, iii) performance of students and professors, and iv) personal area, which can lead to decision-making by the HEI, aimed not only at possible immediate pathways but also at near-future scenarios. Conclusions turn around the gaps showed in these aspects in both intervened groups, where the perceptions are similar in terms of the performance achieved in front of the new circumstances, and there are differences in the way of understanding a reality that arrive to remain.

Downloads

Download data is not yet available.

References

El Observatorio de la universidad colombiana. 2020. [En línea]. Disponible en:https://www.universidad.edu.co/lo-que-dejara-el-coronavirus-tras-su-paso-por-las-universidades/

H. Fardoun, C. S. González-González, C. A. Collazos, y M. Yousef. "Estudio exploratorio en Iberoamérica sobre procesos de enseñanza-aprendizaje y propuesta de evaluación en tiempos de pandemia". Education in the Knowledge Society, vol. 21, no. 17, 2020. Doi:10.14201/eks.23437

C. H. Sandoval, "La Educación en Tiempo del Covid-19 Herramientas TIC: El Nuevo Rol Docente en el Fortalecimiento del Proceso Enseñanza Aprendizaje de las Prácticas Educativa Innovadoras", RTED, vol. 9, no. 2, pp. 24–31, sep. 2020

L. K. Abadía Alvarado. El reto que el sector educativo en Colombia debe superar tras la pandemia. Universidad Javeriana: Opinión. 2020

A. Vivanco-Saraguro. "Teleducación en tiempos de COVID-19: brechas de desigualdad". CienciAmérica, [S.l.], v.ol 9, no. 2, pp. 166-175, 2020

Grupo Prensa - Universidad del Norte. Los retos de la educación en tiempos de Covid-19. 2020. [En línea]. Disponible en: https://www.uninorte.edu.co/web/observaeduca/noticias/-/asset_publisher/3Lkb/content/id/15348982

UNESCO. Covid-19 y Educación Superior. De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas poíticas y recomendaciones. Instituto Internacional para la Educación Superior en Amèrica Latina y el Caribe-IESALC, 2020.

Forbes Colombia. 2020. [En línea]. Disponible en: https://forbes.co/2020/04/30/actualidad/asi-ha-afectado-el-covid-19-la-educacion-en-colombia/

S. M. Moreno-Correa. "La innovación educativa en los tiempos del coronavirus", Salutem Scientia Spiritus, vol. 6, no. 1, pp. 14-26, 2020

R. M. Hernandez. "Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas", Propósitos y Representaciones, vol. 5, no. 1, pp. 325–347. 2017

J. C. Mateus y P. Andrada. "Docentes frente al covid-19: cambios percibidos en Chile y Perú". Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, vol. 14, pp. 1-25, 2021

O. M. Chacón-Lizarazo, y S. Esquivel-Nuñez. "Efectos de la cuarentena y las sesiones virtuales en tiempos del Covid-19", Eco Matematico, vol. 11, no. 1, pp. 18-26, 2020. https://doi.org/10.22463/17948231.2599

La República. 2020. [En línea]. Disponible en: https://www.larepublica.co/empresas/internet-es-el-lunar-de-la-educacion-virtual-ante-impacto-del-covid-19-2977456

L. Sanchéz-Calvo, y S. Alvarenga-Venutolo. "La virtualidad en los procesos educativos: reflexiones teóricas sobre su implementación". Tecnología en Marcha. vol. 28, no. 1, pp. 121-129, 2015

The Conversation – Academic rigor, journalistic flair. Abril 2020. Disponible en: https://theconversation.com/covid-19-la-universidad-debe-renovarse-en-un-entorno-virtual-sin-perder-su-esencia-137174

N. K. Malhotra. Investigación de Mercados. Quinta Edición. Pearson Educación. México. 2008

F. Trujillo Sáez, M. Fernández Navas, A. Segura Robles, M. Jiménez López. Escenarios de evaluación en el contexto de la pandemia por la Covid-19: la opinión del profesorado. Escenarios para la evaluación del curso 2019-2020. SantillanaLab. Estudio Mamífero, 2020.

Gobernación de Risaralda – sitio web (www.risaralda.gov.co). Disponible en: https://www.risaralda.gov.co/publicaciones/100015/generalidades/

Sistema Nacional de Información de la Educación Superior-SNIES (www.snies.gov.co). Disponible en: https://hecaa.mineducacion.gov.co/consultaspublicas/content/poblacional/index.jsf

B. Velásquez. La educación virtual en tiempos de Covid-19. Universidad de San Carlos de Guatemala 3(1) 19-25. 2020. DOI: https://doi.org/10.46734/revcientifica.v2i1.8

R. A. Nieto Göller. Educación virtual o virtualidad de la educación. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, vol. 14, núm. 19, julio-diciembre, 2012, pp. 137-150. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Boyacá, Colombia. 2012

F. Tauber. El rol de la universidad en tiempos de Covid y su articulación con las políticas públicas y el desarrollo de la región. Universidad Nacional de La Plata. Material aportado por el Centro de Producción Multimedial (CEPROM). 2020. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/102760

R. E. Ligarretto. Pesquisa Javeriana – Pontificia Universidad Javeriana. Mayo 2020. Disponible en: https://www.javeriana.edu.co/pesquisa/educacion-virtual-realidad-o-ficcion-en-tiempos-de-pandemia/

J. Silva. Un modelo pedagógico virtual centrado en las E-actividades. RED. Revista de Educación a Distancia. no. 53, 2017. Doi: http://dx.doi.org/10.6018/red/53/10

E. Expósito & R. Marsollier. Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un estudio empírico en Argentina. Educación y Humanismo, vol. 22, no. 39, pp. 1-22, 2020. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4214

J. Villafuerte; J. Bello; Y. Cevallos & J. Bermello. Rol de los docentes ante la crisis del COVID-19, una mirada desde el enfoque humano. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, vol. 8, no. 1, pp. 134-150, 2020

L. González Velázquez, "Estrés académico en estudiantes universitarios asociado a la pandemia por COVID-19", Inicio, vol. 9, no. 25, 2020

Published

2021-09-01

How to Cite

Hurtado-Cardona, O. L. . (2021). Gaps between professors and students’ perceptions of an HEI located in Pereira city, compared to the changes in their teaching-learning practices in Covid-19 era. Mundo FESC Journal, 11(S2), 46–60. https://doi.org/10.61799/2216-0388.910

Issue

Section

Articulos