The Product Design Course as a Catalyst of Innovation and Entrepreneurship in Industrial Engineering Students
Keywords:
Catalyst, entrepreneurship, innovation, product design, learningAbstract
This research work arises from the need to carry out a reflexive review on how the Product Design course serves as a motivator of innovation and entrepreneurship, in the students of Industrial Engineering at the Faculty of Engineering of Unicafam, and investigate the expectations generated by this course in students who have not completed it. Designers in the industrial field have a fundamental role in the production chain, in which they value the requirements of consumers to influence the quality of life positively, so they continually innovate in their proposals. To understand the problems exposed in this research work, a quantitative methodology was used. For this reason, and based on the literary reviews and the analysis of the questionnaires made to the Industrial Engineering students, they revealed that both groups, those who had studied the subject and those who had not, presented a higher percentage in the survey when linking the unit of study with innovation, with a percentage of 97.37 % for those who did not see the academic unit and 78.05 % for those who saw it. Confirming that the Product Design course is a driving force in innovation processes, thus generating entrepreneurial attitudes.
Downloads
References
A. Tovar, J. Oviedo, D. Castro, and N. Castañeda, “Los Desafíos de la Innovación en Educación Superior como Agente de Transformación,” Tesis Especialización en Docencia Universitaria, Universidad del Bosque. Bogotá, D.C, Colombia, 2019
C. Maldonado, and A. Pérez, “Una reflexión crítica sobre la cultura de rankings e indicadores,” Av. Psicol. Latinoam, Vol. 36, No. 3, Septiembre – diciembre 2018
A. Rassias, “Editorial: redefiniendo el concepto de Diseño Industrial,” DeSigno, No 2, pp.4-6, Ene -Dic 2016
S. Fiori, “Diseño Industrial Sustentable, Una percepción desde las Ciencias Sociales,” Argentina: Editorial Brujas, 2005
J. Fernández, “ECO-DESIGN: Factoring Environment Criteria Into The Desing of Industrial Products,” DYNA, Vol.82, No. 7, pp.351-360, 2007
G. Alvarado, P. Roa, D. Zuleta, “Formación en Diseño Industrial: una propuesta metodológica coherente con el desarrollo sostenible,” Rev. Interame. Educ. Pedag. Y Estd. Cult. Vol. 9, No. 1, pp. 163-188, Enero – Junio 2016
A. Gómez. “Formación ética en el diseño industrial y relación con la sostenibilidad ambiental,” Tesis de maestría en Desarrollo Sostenible y Medio Ambiente, Facultad de Ciencias Contables Económicas y Administrativas, Universidad de Manizales, Colombia, 2018
S. Molina, and X. Sánchez, “¿Hacia el diseño del siglo XXI El diseñador como agente de cambio? En Innovación social y diseño”, México: Ediciones Universidad Nacional Autónoma de México, 2019
A. Rassias, “Formulación y Evaluación de Proyectos Económicas en el proceso de Diseño de Productos en Micro y Pequeñas Empresas (MYPES),” DeSigno, No 2, pp.20-31. Ene -Dic 2016
M. Guerrero, B. Hernandis, and B. Agudo, “Estudio comparativo de las acciones a considerar en el proceso de diseño conceptual desde la ingeniería y el diseño de productos,” Ingeniare. Rev. Chil. Ing,Vol. 22, No. 33, pp. 398-411, 2014
G. Monsalve, “Planificación de operaciones de Manufacturas y servicios,” Medellín: Fondo Editorial ITM, 2018
J. Martínez, W. Fontalvo, and E. Cantillo, “Uso de los atributos de un producto para la seducción de un cliente durante el proceso de compra,” Dictamen Libre. Edición No. 23, pp. 91-106, Julio - Diciembre 2018
F. Giorgio, G. Amendolaggine, and T. Alvarado, “Nuevos paradigmas para el Diseño de Productos, Desidn Thinking, Service Design y Experiencia de usuario,” Arte e investigación. No. 14, pp.2-11, noviembre 2018
K. Fritsche, “What is Service Design? A simplified guide to aid in today´s confusión about a new discipline of business,” Bachelor´s thesis, Tampere University of Applied Sciences, 2010
I. Koskinen, and K. Battarbee, “Empathic design: User Experience in Product Design,” Helsinki. Finlancia: IT Press, 2003
P. Morales, “Estadística aplicada a las Ciencias Sociales. Tamaño necesario de la muestra: ¿Cuántos sujetos necesitamos?,” Universidad Pontificia Comillas, Madrid, España, 2012. [En línea]. Available: http://web.upcomillas.es/personal/peter/investigacion/Tama%f1oMuestra.pdf
R. Hernández, C. Fernández, and P. Baptista, “Metodología de la investigación,” 6ta. edición. México: Mc Graw Hill, 2014
M. Aramand, and D. Vallieri, “Dynamic Capabilities in Entrepreneurial firms: a case study approach”, Journal International Entrepreneur, no. 10, pp. 142-157, 2012
J. Agudo, R. Hernández, M. Rico and H. Sánchez, “Competencias Transversales: Percepción De Su Desarrollo En El Grado En Ingeniería En Diseño Industrial Y Desarrollo De Productos,”. Formación Universitaria. vol. 6, no.5, pp. 39-50, 2013
J. González, “Superintendencia de Industria y Comercio ha dado 737 patentes en 2018”. Diario La República, 2018. [Online]. Available: https://www.larepublica.co/especiales/especial-asuntos-legales/superintendencia-de-industria-y-comercio-ha-dado-737-patentes-en-2018-2774550