Didactic strategies in the formulation of ecomarketing plans for sustainable ecotourism. Florencia Caquetá (Colombia)
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.927Keywords:
ecomarketing, ecotourism, entrepreneurship, educational strategies, sustainabilityAbstract
Ecotourism is a sector affected by the coronavirus pandemic, and by the predominant socioeconomic model that leads to globalization and competition. Therefore, the objective was to formulate didactic strategies in ecomarketing plans for sustainable ecotourism in Florencia Caquetá, with the intention of contributing to these enterprises in the territory and to replicate them in other business initiatives. The research had a descriptive scope because primary and secondary sources were investigated, such as scientific documents through bibliometrics, it was analyzed from the plurimethodological approach with the use of quantitative techniques such as the survey applied to the sample size selected by simple random sampling and convenience sampling of the unit of analysis corresponding to the population of Florencia. The results are related to the design of didactic ecomarketing strategies that can contribute to the generation of new opportunities for this type of tourism and guarantee sustainability in the territory.
Downloads
References
M. Menchero, “Colombia en posconflicto: ¿turismo para la paz o paz para el turismo?”, Araucaria. Revista Iberoamericana de Filosofía, Política y Humanidades, vol. 20, no. 39, pp. 415-438, 2018. https://dx.doi.org/10.12795/araucaria.2018.i39.20
Presidencia de la República de Colombia. Acuerdo final para la terminación del conflicto y la construcción de una paz estable y duradera, 2016. [En línea]. Disponible en: http://www.altocomisionadoparalapaz.gov.co/procesos-y-conversaciones/Documentos%20compartidos/24-11-2016NuevoAcuerdoFinal.pdf
Presidencia de la República de Colombia. Plan Nacional de Desarrollo 2018-2022: Pacto por Colombia, pacto por la equidad, 2018. [En línea]. Disponible en: https://www.dnp.gov.co/Plan-Nacional-de-Desarrollo/Paginas/Bases-del-Plan-Nacional-de-Desarrollo-2018-2022.aspx
Ministerio de Comercio, Industria y Turismo-MinCIT. Colombia en el índice de Competitividad de Viajes y Turismo 2017 del Foro Económico Mundial, 2018. [En línea]. Disponible en: http://www.mincit.gov.co/loader.ntos&lFuncion=verPdf&id=82960&nam
Organización Mundial del Turismo. Resumen del documento de análisis sobre turismo sostenible para el desarrollo, 2017. [En línea]. Disponible en: http://www.tourism4development2017.org/wp-content/uploads/2017/05/12522_iy2017-discussion-paper_executive-summary_es.pdf
Cámara de Comercio de Florencia para el Caquetá. Estadística de matriculados con corte a 31 de agosto, 2020.
C. Willis, “The contribution of cultural ecosystem services to understanding the tourism–nature–wellbeing nexus”, Journal of Outdoor Recreation and Tourism, vol. 10, pp. 38-43, 2015.
S. Sahebalzamani y G. Bertella, “Business Models and Sustainability in Nature Tourism: A Systematic Review of the Literature”, Sustainability, vol. 10, no. 9, pp. 1-15, 2018.
H. Chiu, C. Chan y L. Marafa, “Local perception and preferences in nature tourism in Hong Kong”, Tourism Management Perspectives, vol. 20, pp. 87-97, 2016.
L. N. Pulido y E. A. Cabello, Análisis del impacto económico del coronavirus en el sector turismo en Colombia. 2020. https://repository.ucatolica.edu.co/bitstream/10983/24709/1/An%c3%a1lisis%20del%20impacto%20econ%c3%b3mico%20del%20coronavirus%20en%20el%20sector%20turismo%20en%20Colombia.pdf
Ministerio de Comercio, Industria y Turismo-MinCIT Plan de Desarrollo Turístico Departamento de Caquetá, 2012. [En línea]. Disponible en: http://www.citur.gov.co/upload/publications/documentos/164.Plan_de_desarrollo_turistico_de_Caqueta.pdf
J. A. Aragón, V. A. Corredor y D. A. García, “Estrategia de negocio en las MiPymes turísticas, Caquetá Colombia”, Revista FACCEA, vol. 9, no. 2, pp. 133-141, 2019.
B. García, y E. Salvaj, “Asociacionismo, redes y marketing en la transformación hacia el turismo experiencial. El caso del barrio de las Letras. Madrid”, Cuadernos de Turismo, vol. 40, pp. 315-338, 2017. http://dx.doi.org/10.6018/turismo.40.309731
R. Hernández, C. Fernández y P. Baptista, Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill, 2014.
Corte Constitucional. Sentencia C-781 Definición de víctimas en la ley con referencia a daños por infracciones ocurridas con ocasión del conflicto armado, 2012. [En línea]. Disponible en: https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2012/C-781-12.htm
N. Malhotra, Investigación de Mercados. México: Pearson Educación, 2016.
T. Ngo, G. Lohmann y R. Hales, “Integrating the third way and third space approaches in a post-colonial world: marketing strategies for the business sustainability of community-based tourism enterprises in Vietnam”, Current Issues in Tourism, vol. 23, no. 15, pp. 1914-1932, 2020. https://doi.org/10.1080/13683500.2019.1694494
P. Kautish y R. Sharma, “Determinants of proenvironmental behavior and environmentally conscious consumer behavior: An empirical investigation from emerging market”, Business Strategy and Development, vol. 3, no. 1, pp. 112-127, 2020. https://doi.org/10.1002/bsd2.82
J. R. Saura, P. Palos-Sánchez y B. Rodríguez, “Digital Marketing for Sustainable Growth: Business Models and Online Campaigns Using Sustainable Strategies”, Sustainability, vol. 12, no. 3, pp. 1003, 2020. https://doi.org/10.3390/su12031003
J. G. Martínez-Navalón, V. Gelashvili y J. R. Saura, “The Impact of Environmental Social Media Publications on User Satisfaction with and Trust in Tourism Businesses”. International Journal of Environmental Research and Public Health, vol. 17, no. 15, pp. 5417, 2020. https://dx.doi.org/10.3390%2Fijerph17155417
S. Abutaleb y N. El-Bassiouny, “Assessing sustainability marketing from macromarketing perspective: a multistakeholder approach”, World Journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, vol. 17, no. 15, pp. 5417, 2020. https://doi.org/10.1108/WJEMSD-02-2019-0017
K. K. Papadas, G. J. Avlonitis y M. Carrigan, “Green marketing orientation: Conceptualization, scale development and validation”, Journal of Business Research, vol. 80, pp. 236-246, 2017. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.05.024
N. Sreen, S. Purbey y P. Sadarangani, “Impact of culture, behavior and gender on green purchase intention”, Journal of Retailing and Consumer Services, vol. 41, no. C, pp. 177-189, 2018. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2017.12.002
E. R. De Souza, R. Moori y A. Caldeira, “Green marketing as a mediator between supply chain management and organizational performance”, Revista de Administração Mackenzie, vol. 17, no. 3, pp. 183-211, 2016. http://dx.doi.org/10.1590/1678-69712016/administracao.v17n3p183-211
N. K. Sharma y G. S. Kushwaha, “Eco-labels: a tool for green marketing or just a blind mirror for consumers”, Electronic Green Journal, vol. 1, no. 42, pp. 56-77, 2019. https://doi.org/10.5070/G314233710
V. Martínez, “El ecoturismo: un producto turístico sostenible”, Arbor, vol. 193, no. 785, a396, 2017. http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2017.785n3002
K. Carvajal y G. D. González, “Marca región para el ecoturismo en Colombia: estrategias de implementación”, tesis de pregrado, Universidad de La Salle, Bogotá, 2016.
H. Idajati, A. Pamungkas y S. Kukinul, “The level of participation in Mangrove ecotourism development, Wonorejo Surabaya”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, vol. 227, pp. 515-520, 2016.
J. Bluwstein, “Creating ecotourism territories: Environmentalities in Tanzania’s community-based conservation”, Geoforum, vol. 83, pp. 101-113, 2017.
T. Lee y F. Jan, “Can community-based tourism contribute to sustainable development? Evidence from residents’ perceptions of the sustainability”, Tourism Management, vol. 70, pp. 368-380, 2019.
R. Márquez, M. Ayala, J. Sandoval, F. Burgos, M. Arteaga, A. Isaac, M. Sánchez y L. Manzanero, “Ecoturismo y desarrollo comunitario: el caso de Valentín Natural en el sureste de México”, Turismo y Sociedad, vol. 18, pp. 117-135, 2016.
S. S. Mercado, “Ecoturismo: del posconflicto a oportunidades económicas”, Institución Universitaria Esumer, pp. 80-91, 2017.
J. M. Pineda y J. F. Villarreal, “La Macarena y Vista Hermosa, una posibilidad para el ecoturismo comunitario 1980 – 2019”, tesis de pregrado, Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, 2019. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/46766/tesis%20javerianaaaa.pdf?sequence=1&isAllowed=y
D. A. García, H. F. Vargas y J. J. Restrepo, “El ecoturismo: educación ambiental y beneficios tributarios para el desarrollo del Caquetá”, Aglala, vol. 11, no. 1, pp. 107-132, 2020.
S. Symeonidou y D. Vagiona, “The role of the water footprint in the context of green marketing”, Environmental Science and Pollution Research, vol. 25, no. 2, pp. 26837-26849, 2018. https://doi.org/10.1007/s11356-018-1838-0
P. Sing, R. Singh y S. Sharma, “Emergence of Green marketing Strategies and Sustainable Development in India”, Journal of Commerce and Management Thought, vol. 7, no. 4, pp. 693-710. 2016. http://dx.doi.org/10.5958/0976-478X.2016.00037.9
S. El-Deep y A. El-Sayd, “Green marketing as a recent attitude to achieve sustainable development”, Arab Universities Journal of Agricultural Sciences, vol. 25, no. 1, 137-145, 2017. https://dx.doi.org/10.21608/ajs.2017.13371
M. E. Porter, Ventaja competitiva. Creación y sostenibilidad de un rendimiento superior. Madrid: Ediciones Pirámide, 2010.
P. Kotler y K. Keller, Dirección de Marketing. México: Pearson Educación, 2012.
S. Castellano y J. Urdaneta, “Estrategias de mercadeo verde utilizadas por empresas a nivel mundial”. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, vol. 17, no. 3, pp. 476-494, 2015.
D. Fuller y D. Butler, Eco-Marketing: A Waste Management Perspective. In: Wilson E., Black W. (eds) Proceedings of the 1994 Academy of Marketing Science (AMS) Annual Conference. Developments in Marketing Science: Proceedings of the Academy of Marketing Science, 2015. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-13162-7_89
A. Naess, “Cultural Diversity and the Deep Ecology Movement”, The Selected Works of Arne Naess, pp. 2526–2537, 2007. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-4519-6_108
V. Martínez y R. Blanco, Naturaleza y urbes en el ocio y el turismo. Perspectiva sociológica en la planificación de los hábitats de recreación. Madrid: Ediciones Académicas Ediasa, 2011.
J. Jafari, “El turismo como disciplina científica”, Política y Sociedad, vol. 42, no. 1, pp. 39-56, 2005.
D. Weaver, Ecotourism. Nueva York: John Wiley & Sons, 2001.
M. Nel y C. Llanes, El Ecoturimo. Madrid: Editorial UOC, 2016.
G. T. Hvenegaard, “Ecotourism: A status report and conceptual framework”, Journal of Tourism Studies, vol. 5, no. 2, pp. 24-35, 1994.
O. Buitrago y M. A. Aguirre, “Los humedales como expresión de conflictos espaciales”, Journal of Political Ecology, vol. 26, no. 1, pp. 687-703, 2019.
Organización Mundial del Turismo, Tourism Towards 2030/Global Overview. Madrid: World Tourism Organization, 2011.
P. Cobbinah, “Contextualizing the meaning of Ecotourism”, Tourism Management Perspectives, vol. 16, pp. 179-189, 2015.
A. Abdurahman, J. Ali, L.Khedif, Z. Bohari, J. Ahmad y S. Kibat, “Ecotourism Product Attributes and Tourist Attractions: UiTM Undergraduate Studies”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, vol. 224, pp. 360-367, 2016.
P. Lonn, N. Mizoue, T. Ota, T. Kajisa y S. Yoshida, “Evaluating the Contribution of Community-based Ecotourism (CBET) to Household Income and Livelihood Changes: A Case Study of the Chambok CBET Program in Cambodia”, Ecological Economics, vol. 151, pp. 62-66. 2018. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2018.04.036
E. Leff, Saber ambiental: sustentabilidad, racionalidad, complejidad, poder. México: Siglo XXI Editores S.A., 1998.
A. Wojtarowski, E. Silva, M. A. Piñar y J. A. Negrete, “La Responsabilidad Social Empresarial como pieza clave en la transición hacia el desarrollo sustentable en el sector turístico”, Revista de turismo y patrimonio cultural, vol. 14, no. 1, pp. 127-139, 2016. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5348934
A. Castro y L. Marrugo-Salas, “Turismo sostenible: caso de gestión de la responsabilidad ambiental en un establecimiento hotelero en Cartagena”, Saber, Ciencia y Libertad, vol. 13, no. 2, pp. 161-173, 2018. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n2.4631
P. E. Villagra y J. A. Álvarez, “Determinantes ambientales y desafíos para el ordenamiento forestal sustentable en los algarrobales del Monte, Argentina”, Ecología Austral, vol. 29, pp. 146-155, 2019. https://doi.org/10.25260/EA.19.29.1.0.752
Organización de las Naciones Unidas–ONU. Agenda 2030 sobre el Desarrollo Sostenible, 2015. [En línea]. https://sustainabledevelopment.un.org/post2015/transformingourworld
M. L. Lanfranco, “Economía y ambiente. Entre sustentabilidad y saberes plurales”, Derecho y Ciencias Sociales, vol. 1, no. 16, pp. 9-21, 2017. https://doi.org/10.24215/18522971e002
C. M. Ávila-López y M. J. Pinkus-Rendón, “Teorías económico-ambientales y su vínculo con la dimensión social de la sustentabilidad en áreas naturales protegidas”, Ciencia UAT, vol. 13, no. 1, pp. 108-122, 2018. https://doi.org/10.29059/cienciauat.v13i1.960
V. Fernández, “Marketing mix de servicios de información: valor e importancia de la P de producto”, Bibliotecas anales de investigación, vol. 11, pp. 64-78, 2015. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5704542
P. Kotler y G. Armstrong, Fundamentos de Marketing. México: Pearson Educación, 2012.
J. Sánchez y L. Montoya, “Factores que afectan la confianza de los consumidores por las compras a través de medios electrónicos”, Pensamiento y Gestión, vol. 40, pp. 159-183, 2016. http://dx.doi.org/10.14482/pege.40.8809
M. F. Larrea y A. Cevallos, “Herramientas del Turismo 2.0 para la Promoción de la Ciudad de Guayaquil”, PODIUM, vol. 30, pp. 85-96, 2016. https://doi.org/10.31095/podium.2016.30.6
D. Buhalis, “Marketing the competitive destination of the future”, Tourism Management, vol. 21, pp. 97-116, 2000.
J. Cañueto, Estrategias de marketing digital y en redes sociales que aplican las agencias de viaje del Centro de Mar del Plata. Buenos Aires: Universidad Nacional de Mar del Plata, 2016.
E. Palma Cardoso, M. Caycedo Riaño, R. A. Guzmán, O. Varon Giraldo, y S. Ruiz Conde, «Estrategias de mejoramiento a partir de la responsabilidad social y ambiental en los procesos de producción en la agroindustria arrocera del sur oriente del Tolima», Aglala, vol. 10, n.º 2, pp. 38-59, dic. 2019.
L. Franco Blanco y A. Gómez Lorduy, «Contabilidad ambiental. Una reflexión en el marco de la gestión socialmente responsable de las empresas colombianas», Aglala, vol. 10, n.º 2, pp. 60-80, dic. 2019.
Z. Romero, Lineamientos estratégicos para la optimización del clima organizacional de la dirección sectorial de control de la administración descentralizada de la contraloría del Estado Mérida, cglobal, vol. 3, n.º 1, pp. 56-69, dic. 2018.
A. Díaz Ortíz y O. Bernal Payares, Caracterización del estado de responsabilidad social empresarial en los hoteles cinco estrellas de la ciudad de Cartagena - Caso hotel Holiday Inn Morros Cartagena, cglobal, vol. 2, n.º 1, pp. 56-63, dic. 2017. https://conocimientoglobal.org/revista/index.php/cglobal/article/view/16
D. Cardona Arbelaez, J. Lamadrid Villarrreal, y C. Brito Carrillo, «La gestión y dirección del talento humano desde el análisis sobre clima organizacional y sus dimensiones. Un estudio de caso», Aglala, vol. 9, n.º 1, pp. 154-176, dic. 2018.
L. Niebles Núñez, S. J. De La Ossa Guerra, y K. D. González Martínez, «Gestión humana en pymes: herramientas para organizaciones altamente efectivas», Aglala, vol. 10, n.º 2, pp. 111-121, dic. 2019.
L. Durán Velásquez (2018). “Estrategia de gestión basada en el cuadro de mando integral para la empresa Herrametal C.A. ubicada en municipio Iribarren, Estado Lara”. Enfoque Disciplinario, 3(1), 49-71. Recuperado a partir de http://enfoquedisciplinario.org/revista/index.php/enfoque/article/view/12
A. F. Castro Alfaro, «El coaching como puntos de fortalecimiento del profesionalismo del docente», Enfoque Disciplinario, vol. 2, n.º 1, pp. 15-22, nov. 2017. http://enfoquedisciplinario.org/revista/index.php/enfoque/article/view/14
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.