Academic level of undergraduate students with special admission during the period 2015-2020
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.950Keywords:
access to education, student, university curriculum, educational policy, educational indicators, educational financing, learning process, school performance, admission conditionsAbstract
The research is conducted with the purpose of obtaining information that allows establishing timely and relevant follow-up strategies with the characteristics of this population Objective. To determine the academic level of students with special admission enrolled during the period 2015-2020 in the undergraduate programs of a Higher Education Institution. Methodology The study is a quantitative, cross-sectional descriptive approach, the sample consisted of 96 students who were admitted in a special way taking into account institutional regulations for vulnerable populations in an Institution of Higher Education in the city of Cúcuta. The information used included statistical records and consultation of the academic information system. Results. It was evidenced that of the total number of students who entered by special admission, 15% are active and 50% have graduated. Conclusions. The academic performance obtained by 46.88% of the students is acceptable, and 13.54% have obtained the degree.
Downloads
References
Presidencia de la República de Colombia. (2019, mayo, 25). Ley 1955, Plan nacional de Desarrollo 2018-2022 pacto por Colombia, pacto por la equidad [En línea]. Disponible: https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Prensa/Ley1955-PlanNacionaldeDesarrollo-pacto-por-colombia-pacto-por-la-equidad.pdf.
M. M. Londoño, S. M. Rodríguez Infante, J. Diaz Ramirez, "Acceso y Permanencia en la Educación Superior Universitaria en pregrado para estratos 1 y 2, barrios La Reliquia y 13 de mayo Villavicencio Meta," Trabajo de investigación. Unid. Acad. Cien Educ, Prog. Esp.Doc Univ. Piloto de Colombia. Bogotá, 2015. [En línea]. Disponible en http://repository.unipiloto.edu.co/handle/20.500.12277/2440
Congreso de la República de Colombia. (2011, junio, 10). Ley 1448 [En línea]. Disponible: https://www.unidadvictimas.gov.co/es/ley-1448-de-2011/13653
Congreso de la República de Colombia. (1993, agosto, 27). Ley 70 [En línea]. Disponible: https://www.acnur.org/fileadmin/Documentos/BDL/2006/4404.pdf
E. Villanueva Hernández, y S. Díaz Parra, “Acciones estratégicas para la consolidación de una política de permanencia en los programas de pregrado de la Institución de Educación Superior ITFIP.” Trabajo de investigación Univ. Cooperativa de Colombia, Prog Der [En línea]. Disponible en https://repository.ucc.edu.co/handle/20.500.12494/11637
V.P. Forero Buitrago y A. P. Núñez Ramírez, "Estrategias para incrementar la permanencia estudiantil en la Fundación Universitaria Los Libertadores y fortalecer el proyecto de vida de los estudiantes," Trabajo de investigación. Fac. Sicol. Fund. Univ. Los Libertadores. Bogotá, 2017. [En línea]. Disponible en https://repository.libertadores.edu.co/handle/11371/1388
A. Giraldo y M Ojha, “The effect of quality of education on violence: Evidence from Colombia,” Vniversitas Economicas, vol. 17, no. 10, pp. 34, 6 julio 2017
L. Mendoza, U. Mendoza y D. Romero “Permanencia académica: una preocupación de las instituciones de educación superior,” Escenarios., vol. 12, no. 2, pp. 130–137, Julio-Diciembre. 2014
D. Alemán Herrera, Y. Cervantes Álvarez y I. Jiménez Avila, "Análisis de los factores que inciden en la deserción estudiantil. Estudiantes de pregrado pertenecientes a comunidades negras e indígenas de la Universidad de Cartagena 2017-2018," Trabajo de investigación. Esc Cien Educ. Univ. Nacional Abierta y a Distancia. Cartagena, 2019. [En línea]. Disponible en https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/30147/yicervantesa.pdf?sequence=3&isAllowed=y
S. M. Munevar Meneses, A. C. Silva Arias y J. A. Sarmiento Espinel, “Exposición al conflicto armado y logro académico en Colombia,” Desarro. soc. no. 83, pp. 13-54, Jul/Dic 2019. doi: https://doi.org/10.13043/dys.83.1
S. C. Gomez, “Civil conflict and educational achievement: The Case of the Colombian secondary school exit examination,” Colom. Intern no. 92, pp. 73-103, 2017
P.F. Molina García y I. García Farfán, “El proceso de enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior,” Dom. Cien. Vol. 5 no. 1, pp. 394-413, Nov 2019. doi: 10.23857/dc.v5i1.1051
R. C. Hernández Infante y M.E. Infante Miranda, “La clase en la educación superior, forma organizativa esencial en el proceso de enseñanza-aprendizaje,” Educ y Educad. vol. 20 no. 1, pp. 27-40, Ener-Abr 2017
C.K. Pérez, y B.R. Peley, “El rendimiento académico de estudiantes universitarios del área de Psicología: relaciones con el clima organizacional.,” Praxis. Vol. 13 no. 1, pp. 69-83, Ener-Juni 2017. Doi: 10.21676/23897856.2069
H. Lamas, “Sobre el rendimiento escolar,” Propósitos y Representaciones. Vol. 3 no. 1, pp. 313-386, Ener-Jun 2015. doi: 10.20511/pyr2015.v3n1.74
A. Cortes Flores y J. Palomar lever, “El proceso de admisión como predictor del rendimiento académico en la educación superior,” Univ. Psychol. Vol. 7 no. 1, pp. 197-213, Ener - Abr 2008
T. Morenos Olivos, Evaluación del aprendizaje y para el aprendizaje. Reinventar la evaluación en el aula. - México : UAM, Unidad Cuajimalpa, 2016
S. Duran Gil, "Predicción del rendimiento académico en asignaturas de la formación básica matemática a partir del perfil de ingreso de los estudiantes de programas de ingeniería y biología," Trabajo de investigación. Depto Ing. Univ. Jorge Tadeo Lozano. Bogotá, 2019. [En línea]. Disponible en https://expeditiorepositorio.utadeo.edu.co/bitstream/handle/20.500.12010/8188/Trabajo%20de%20grado.pdf?sequence=1&isAllowed=y
M.del C. Ibarra y J.C. Michalus, “Análisis del rendimiento académico mediante un modelo logit,” Ingenieria Industrial. Año 9 no. 2, pp. 47-56, 2010
L. Saavedra, J. Ramos, C. Mita, C. Máximo y V.R. del Águila "Detección temprana del rendimiento académico de estudiantes universitarios de primer ciclo mediante el análisis discriminante,” Ingeniería Industrial. No. 035, pp. 77-98, Ene-Dic 2017. doi: 10.26439/ing.ind2017.n035.1791
Universidad Francisco de Paula Santander. (2019, septiembre, 13). Acuerdo 051 [En línea]. Disponible: https://ufpso.edu.co/ftp/pdf/estatutos/Acuerdo%20No.%2051%20del%2013%20de%20septiembre%20de%202019.pdf
Boletín técnico educación formal, Bogotá Colombia “DANE— Departamento Administrativo nacional de Estadística,” 2020. [En línea]. Disponible: https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/educacion/bol_EDUC_19.pdf
L. E. Orozco Silva, " educación superior en Iberoamérica informe 2016. Informe nacional: Colombia," Universia-cinda., Univ de los Andes. Bogotá, marzo, 2016.
Resultados pruebas Saber 11. Bogotá. Colombia. 2020. Disponible en https://www.icfes.gov.co/
Universidad Francisco de Paula Santander. (2009, febrero, 18). Acuerdo 12 [En línea]. Disponible: https://ufpso.edu.co/ftp/pdf/acuerdos/acuerdo_012_2009_mod_articulo_36_acuerdo_065_1996.pdf
E. M. Jimenez Zapata, D.M. Baquero Guevara, K.J. Pinzon Avendaño y S.A. Mora Papamija, "Factores de la permanencia irregular una nueva visión,” Erasmus Semillero de Investigacion. Vol 4 no.1, pp. 47-56, Ene-Dic 2019
L. Avellaneda Diaz, M.A. Camargo Umbarila, M.A. Guevara Ballen y E.S. Morales Gonzalez,"El efecto reparador de la educación superior en jóvenes víctimas del conflicto armado: el caso de la Universidad de La Salle," Trabajo de investigación. Univ de la Salle. Bogotá, 2017. [En línea]. Disponible en https://ciencia.lasalle.edu.co/trabajo_social/272/
Ministerio de Educación Nacional Dirección de Poblaciones y Proyectos Intersectoriales, "Lineamientos de política para la atención educativa a poblaciones vulnerables", Bogotá Colombia, 2005. [En línea]. Disponible: www.mineducacion.gov.co
C. Arteaga y S. Solis, Necesidades Sociales y Desarrollo Humano: Un acercamiento Metodológico. México: Plaza y Valdés Editores. Univ. Autónoma de Mex, 2005, Consultado en: oct. 27, 2021. [En línea]. Disponible en https://books.google.hn/copyright&hl=es#v=onepage&q&f=false
A.C. Yandun Reina, "Necesidades humanas fundamentales de las personas en situación de discapacidad desde la relación Individuo-Entorno," Trabajo de investigación. Fac Med. Maest. Discap e inclus Social. Univ Nacional de Colombia. Bogotá, 2010. [En línea]. Disponible en http://repositoriocdpd.net:8080/bitstream/handle/123456789/225/Tes_YandunReinaAC_esidadesHumanasFundamentales_2010.pdf?sequence=1
M. Gualtero Pinzón, "Importancia del proyecto de vida, como eje motivacional para el ingreso a estudios superiores, en los estudiantes de los grados 10° y 11°, de la Institución Educativa Técnica La Chamba, del Guamo – Tolima," Trabajo de investigación. Fac Cien Educ. Univ del Tolima. Ibagué, 2016. [En línea]. Disponible en http://repository.ut.edu.co/bitstream/001/1668/1/IMPORTANCIA%20DEL%20PROYECTO%20DE%20VIDA.pdf
Y. Bernal García y C.J. Rodríguez Coronado, "Factores que Inciden en el Rendimiento Escolar de los Estudiantes de la Educación Básica Secundaria," Trabajo de investigación. Fac Educ. Maest. Educ.. Univ Coop de Colombia. Bucaramanga, 2017. [En línea]. Disponible en https://repository.ucc.edu.co/bitstream/20.500.12494/3369/1/PROYECTO%20FACTORES%20QUE%20INCIDEN%20EN%20EL%20RENDIMIENTO%20ESCOLAR.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.