Corporate social responsibility management:a case analysis of associations in the Colombian restaurant sector

Authors

  • Fernando Rodríguez-Fonseca Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia https://orcid.org/0000-0002-5972-7496
  • Hugo Fernando Castro-Silva Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia https://orcid.org/0000-0001-6020-402X
  • Marling Carolina Cordero-Díaz Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.968

Keywords:

social welfare, sustainable development, corporate social responsibility, social responsibility

Abstract

This article is approached from management sciences. Its objective is to make a proposal for the implementation of the Corporate Social Responsibility (CSR) system in Restaurant Associations located in the department of Boyacá - Colombia. The methodology used was descriptive, qualitative and quantitative, using surveys and interviews, it was possible to determine the characteristics of the establishments that make up the Associations, the needs and expectations of the interested parties in terms of CSR. It was established that few policies on corporate social responsibility have been developed by these Business Associations, in addition weaknesses were found in terms of environmental pollution, staff turnover, and lack of alignment between the units of the Associations. It is estimated that there are opportunities for improvement, for this, economic, environmental and social policies were designed, taking into account the expectations of the stakeholders. Likewise, a strategic planning exercise was developed to determine the mission, vision, values, strategies and objectives and finally, a CSR system implementation plan was proposed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

R. Carrizosa, Responsabilidad Social Empresarial (RSE). Guía de Implementación para Pymes, Proyectarse Editora, 2009

M. Heincke, “La responsabilidad social empresarial: ¿una herramienta para el desarrollo local sostenible en Colombia?”, Revista Opera, vol 5, no. 5, pp. 55-71. Nov, 2005

Y. Kowszyk y F. Vanclay, "The possibilities and limitations regarding the use of impact evaluation in corporate social responsibility programs in Latin America", Corporate Governance, vol. 21, no. 2, pp. 279-293. Oct, 2021

P. Capriotti y I. Zeler, "Comunicación de la responsabilidad social empresarial de las empresas de América Latina en Facebook: estudio comparativo con las empresas globales", Palabra Clave, vol. 23, no. 2, p. e2327, feb. 2020

J. Abreu, y M. Badii, “Análisis del concepto de responsabilidad social”, Revista Daena: International Journal of Good Conscience, vol. 2, no. 1 pp. 54-70, 2006. [En línea]. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/228819301_Analisis_del_concepto_de_responsabilidad_social_empresarial_Analysis_of_the_corporate_social_responsibility_concept

O. Benvenuto, J. Cahwje, J. y R. Carro, “Responsabilidad social empresarial y beneficio empresarial”, Contaduría Universidad de Antioquia, no. 67, pp. 1-21, 2015

G. Mendizabal y B. Tufino, Desafíos de la responsabilidad social corporativa (RSE) frente a los derechos humanos de los trabajadores, México: Universidad Autónoma del Estado de Morelos, 2018

J. G. Cegarra., y J.M. Rodríguez, “Prácticas de gestión social y componentes de la responsabilidad social corporativa”, Cuadernos de Administración, vol 17, no. 28, pp. 53-70, 2004

S. Izquierdo. y R. Villalonga, "La Responsabilidad Social Corporativa (RSE) y su gestión integrada. CIRIEC-España", Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, vol 53, pp.137-161, 2005

A. Vives y E. Peinado, La Responsabilidad Social en La Empresa en América Latina, New York: Publicación Banco Interamericano de Desarrollo, 2011

A. Díaz, “Gestión de la responsabilidad social empresarial”, Cultura, vol 24, no. 24, pp. 1-20, 2010

J. Sánchez, “La Responsabilidad Social Empresarial y la Buena Administración”, Revista de Globalización, Competitividad y Gobernabilidad, vol 7, no. 3, pp. 103-114. 2013

A. Ardangoña y R. Isea, “ISO 26000. Una Guía para la Responsabilidad Social de la Organizaciones”, Cuadernos de la Cátedra “La Caixa” de Responsabilidad Social de la Empresa y Gobierno Corporativo. IESE. Business School, no. 11, pp. 1-34. 2011

S. Sarmiento, “La Responsabilidad Social Empresarial: gestión estratégica para la supervivencia de las empresas”. Dimensiones empresariales, vol 2, no. 2, pp. 6-15. 2011

D. Peña, “Responsabilidad social empresarial en Colombia, una visión actual frente a Latinoamérica y España”. Tésis maestría en administración. Universidad Nacional de Colombia. Facultad de Administración. Manizalez, Colombia. 2018

M. Tamayo, El proceso de investigación científica (3a ed.). México: Limusa, 1994

R. Hernández, C. Fernández y P. Baptista, Metodología de la investigación, México D.F.: McGraw-Hill. 2010

E. Del Canto y A. Silva, “Metodología Cuantitativa: Abordaje desde la complementariedad en Ciencias Sociales”, Revista de Ciencias Sociales. vol 3, no. 141, pp. 25-34. 2013

Organización de las Naciones Unidas (ONU), “La ganadería amenaza el medio ambiente”. FAO Sala de Prensa. 2006. [En línea]. Disponible en: http://www.fao.org/newsroom/es/news/2006/1000448/index.html

NielsenIQ, ¿Comer fuera o en casa? Preferencia de los colombianos. 2018. [En línea]. Disponible en: https://nielseniq.com/global/es/insights/analysis/2016/38-por-ciento-de-los-colombianos-come-fuera-de-su-hogar-una-o-mas-veces-a-la-semana/#:~:text=Aunque%20los%20colombianos%20prefieren%20las,y%20el%20global%20(48%25)

L.A. Galvis, “La demanda de carnes en Colombia un análisis econométrico”. Banco de la República. 2019. [En línea]. Disponible en: https://www.banrep.gov.co/es/demanda-carnes-colombia-analisis-econometrico

A. Cortés y I. Ridley, “Efectos de la combustión a leña en la calidad del aire intradomiciliario. La ciudad de Temuco como caso de estudio”, Revista INVI, vol 8, no. 78, pp. 257-271. 2013

Departamento Administrativo Nacional de Estadística, Flujos del bosque, Bogotá: Boletín Técnico Cuenta Ambiental y Económica, 2017

P. A. Romero, “La integración de partes interesadas y su relación con el diseño para el ambiente en la implementación o mejora del tutelaje de producto”. Tesis de maestría. Universidad Nacional de Colombia. Facultad de ingeniería. Bogotá- Colombia. 2016

F. R. David, Conceptos de Administración Estratégica (1a. ed.), México: Ed. Pearson Educacion, 2003

I. Ansoff, Corporate Strategy: an analysis Aproach for Growth and Expasion, New York: Mc. GrawHill, 1965

InnovaRSE, “Guía para implementar planes de actuación de RSE en Pymes de Navarra”. 2010. [En línea]. Disponible en: https://www.navarra.es/NR/rdonlyres/0F81C85F-CDF9-4D5D-93ED-9CBB45ACC1E0/157644/GUIAPLANESDEACTUACIONRSE.pdf

Universidad Nacional Abierta y a Distancia, “Matriz de Stakeholders (partes interesadas) y requisitos SIG”. 2019. [En línea]. Disponible en: https://sig.unad.edu.co/documentos/sig/matriz-stakeholders/

Confecámaras, Responsabilidad Social Empresarial: Manual de implementación.Bogotá- Colombia. 2010. [En línea]. Disponible en: http://www.cepb.org.bo/uRSE/wp-content/uploads/2014/12/E31.pdf

A. Castro, A. Espinel, M. Gaspar y V. León, “Guía para la creación e implementación de programas de RSE de empresas de servicios en Colombia”. Universidad Sergio Arboleda. Bogotá. 2013. [En línea]. Disponible en: https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/handle/11232/927/GUIA%20PARA%20LA%20CREACI%C3%93N%20E%20IMPLEMENTACI%C3%93N.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

2021-12-01

How to Cite

Rodríguez-Fonseca, F. ., Castro-Silva, H. F., & Cordero-Díaz, M. C. (2021). Corporate social responsibility management:a case analysis of associations in the Colombian restaurant sector. Mundo FESC Journal, 11(s4), 261–277. https://doi.org/10.61799/2216-0388.968

Issue

Section

Articulos

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>