Educational management with a prospective vision: Effective strategy in the relevance of the teaching-learning process
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.969Keywords:
gaps, scenarios, proactive, prospectiveAbstract
In the construction of the future, foresight is the science that, due to its strategic nature, plays a significant role, because it minimizes uncertainty and focuses actions to achieve it in the medium and long term, through a proactive attitude so as not to fall into determinisms caused by last; An approach in which educational management with a prospective vision has a considerable impact on the achievement of the desirable scenario for the teaching-learning process. The objective is to evaluate educational management with a prospective vision as an effective strategy in the relevance of the teaching-learning process. The article applies a qualitative and quantitative methodology, through documentary research based on secondary sources of information and descriptive research, applying a questionnaire to manufacturing entrepreneurs. As a result, the proactive, pre-active, reactive and non-acceptance of change attitudes towards the future were determined by professionals linked to the manufacturing companies of Cúcuta. It is concluded that the manufacturing professionals of Cúcuta did not show a proactive attitude, to build the desirable future, in the questioned factors; In other words, there are gaps between the expectations of employers and the attitude of professionals regarding the future.
Downloads
References
D. A. Ospina Ramírez, S. B. Burgos Laitón y J. A. Madera Ruiz, "La gerencia educativa y la gestión del cambio", Dialogos de saberes, nº 46, pp. 187 - 200, 2017
I. Bernal González, “Influencia de la creatividad, competencias y colaboración del capital humano en el desempeño contextual de las instituciones de educación superior”, RIDE, vol. 12, no. 23, pp. 1-32, 2021
N. Pérez Mirabal, "Gerencia educativa: Transformación e innovación", Revista Educare, vol. 24, nº 2, pp. 273-292, 2020
E. M. Cordova Flores y D. O. Trigoso Ramos, "El liderazgo pedagógico y su relación con el desempeño docente en la Institución Educativa "Santo Tomás" Distrito de Santo Tomás, Provincia de Luya, Región Amazonas - 2015, Lambayeque: Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo, 2018
S. N. Castillo-Cabeza y R. D. Tejada-Valdez, "Una aproximación epistemológica a la gerencia educativa. Apuntes para un estudio", Revista científica dominio de las ciencias, vol. 3, nº Especial, pp. 216-226, 2017
J. E. Romero, "La virtualiación en las Organizaciones Universitarias. Un nuevo modelo de gerencia educativa", Revista Internacional Tecnológica - Educativa Docentes 2.0, vol. 8, nº 1, pp. 21-25, 2020
Comisión Económica para América Latina - CEPAL, "Educación y conocimiento: Eje de la transformación productiva con equidd", CEPAL, Lima - Perú, 1996
L. Chacón M., "Gestión educativa del siglo XXI: Bajo el paradigma emergente de la complejidad", Omnia, vol. 20, nº 2, pp. 150 - 161, 2014
J. Gabriel - Ortega, "Cómo se genera una investigación científica que luego sea motivo de publicación", Journal of the Selva Andina Research Society, vol. 8, nº 2, pp. 145 - 146, 2017
M. Godet, La caja de herramientas de la prospectiva estratégica., Gipuzkoa - España: Librairie des Arts et Métiers, 2000
M. Godet, Prospectiva estratégica: Problemas y métodos, París: Laboratoire d'investigacion prospective et stratégique, 2007
R. Hernández Sampieri, C. Fernández Collado y M. Baptista Lucio, Metodología de la investigación, vol. 6a Edición, México D.C:McGraw-Hill/Interamericana Editores, 2014
J. Inche Mitma y A. R. Chung Pinzás, "Estudio prospectivo para la enseñanza superior virtual al 2030", Industrial Data, vol. 15, nº 1, pp. 120 - 126, 2012
B. Labrador y F. Ponce de León, "Hermenéutica del modelo prospectivo para la educación", Telos, vol. 10, nº 2, pp. 262 - 276, 2008
C. Méndez, Metodología de la Investigación, Bogotá D.C.: Editorial Limusa, 2007
E. Méndez Quintero, "Gerencia de las organizaciones educativas", Negotium, vol. 8, nº 23, pp. 202 - 226, 2012
F. J. Mojica, La construcción del futuro, Bogotá D.C.: Universidad Externado de Colombia, 2005
F. J. Mojica, Determinismo y construcción del futuro. Concepto y modelo de prospectiva estratégica, territorial y tecnológica, Bogotá D.C.: Universidad Externado de Colombia, 2015
Á. Rodríguez de Torrealba, "Hacia una visión prospectiva de la gerencia y supervisión educativa", Investigación y postgrado, vol. 23, nº 2, pp. 447 - 461, 200
Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Manual de trabajos de grado de especialización y maestría y tesis doctorales, Caracas, Venezuela: Universidad Pedagógica Experimental Libertador, 2002
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.