Educational management with a prospective vision: Effective strategy in the relevance of the teaching-learning process

Authors

  • Wlamyr Palacios-Alvarado Universidad Francisco de Paula Santander
  • Byron Medina- Delgado Universidad Francisco de Paula Santander https://orcid.org/0000-0003-0754-8629
  • Jorge Enrique Herrera-Rubio Universidad de Pamplona

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.969

Keywords:

gaps, scenarios, proactive, prospective

Abstract

In the construction of the future, foresight is the science that, due to its strategic nature, plays a significant role, because it minimizes uncertainty and focuses actions to achieve it in the medium and long term, through a proactive attitude so as not to fall into determinisms caused by last; An approach in which educational management with a prospective vision has a considerable impact on the achievement of the desirable scenario for the teaching-learning process. The objective is to evaluate educational management with a prospective vision as an effective strategy in the relevance of the teaching-learning process. The article applies a qualitative and quantitative methodology, through documentary research based on secondary sources of information and descriptive research, applying a questionnaire to manufacturing entrepreneurs. As a result, the proactive, pre-active, reactive and non-acceptance of change attitudes towards the future were determined by professionals linked to the manufacturing companies of Cúcuta. It is concluded that the manufacturing professionals of Cúcuta did not show a proactive attitude, to build the desirable future, in the questioned factors; In other words, there are gaps between the expectations of employers and the attitude of professionals regarding the future.

Downloads

Download data is not yet available.

References

D. A. Ospina Ramírez, S. B. Burgos Laitón y J. A. Madera Ruiz, "La gerencia educativa y la gestión del cambio", Dialogos de saberes, nº 46, pp. 187 - 200, 2017

I. Bernal González, “Influencia de la creatividad, competencias y colaboración del capital humano en el desempeño contextual de las instituciones de educación superior”, RIDE, vol. 12, no. 23, pp. 1-32, 2021

N. Pérez Mirabal, "Gerencia educativa: Transformación e innovación", Revista Educare, vol. 24, nº 2, pp. 273-292, 2020

E. M. Cordova Flores y D. O. Trigoso Ramos, "El liderazgo pedagógico y su relación con el desempeño docente en la Institución Educativa "Santo Tomás" Distrito de Santo Tomás, Provincia de Luya, Región Amazonas - 2015, Lambayeque: Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo, 2018

S. N. Castillo-Cabeza y R. D. Tejada-Valdez, "Una aproximación epistemológica a la gerencia educativa. Apuntes para un estudio", Revista científica dominio de las ciencias, vol. 3, nº Especial, pp. 216-226, 2017

J. E. Romero, "La virtualiación en las Organizaciones Universitarias. Un nuevo modelo de gerencia educativa", Revista Internacional Tecnológica - Educativa Docentes 2.0, vol. 8, nº 1, pp. 21-25, 2020

Comisión Económica para América Latina - CEPAL, "Educación y conocimiento: Eje de la transformación productiva con equidd", CEPAL, Lima - Perú, 1996

L. Chacón M., "Gestión educativa del siglo XXI: Bajo el paradigma emergente de la complejidad", Omnia, vol. 20, nº 2, pp. 150 - 161, 2014

J. Gabriel - Ortega, "Cómo se genera una investigación científica que luego sea motivo de publicación", Journal of the Selva Andina Research Society, vol. 8, nº 2, pp. 145 - 146, 2017

M. Godet, La caja de herramientas de la prospectiva estratégica., Gipuzkoa - España: Librairie des Arts et Métiers, 2000

M. Godet, Prospectiva estratégica: Problemas y métodos, París: Laboratoire d'investigacion prospective et stratégique, 2007

R. Hernández Sampieri, C. Fernández Collado y M. Baptista Lucio, Metodología de la investigación, vol. 6a Edición, México D.C:McGraw-Hill/Interamericana Editores, 2014

J. Inche Mitma y A. R. Chung Pinzás, "Estudio prospectivo para la enseñanza superior virtual al 2030", Industrial Data, vol. 15, nº 1, pp. 120 - 126, 2012

B. Labrador y F. Ponce de León, "Hermenéutica del modelo prospectivo para la educación", Telos, vol. 10, nº 2, pp. 262 - 276, 2008

C. Méndez, Metodología de la Investigación, Bogotá D.C.: Editorial Limusa, 2007

E. Méndez Quintero, "Gerencia de las organizaciones educativas", Negotium, vol. 8, nº 23, pp. 202 - 226, 2012

F. J. Mojica, La construcción del futuro, Bogotá D.C.: Universidad Externado de Colombia, 2005

F. J. Mojica, Determinismo y construcción del futuro. Concepto y modelo de prospectiva estratégica, territorial y tecnológica, Bogotá D.C.: Universidad Externado de Colombia, 2015

Á. Rodríguez de Torrealba, "Hacia una visión prospectiva de la gerencia y supervisión educativa", Investigación y postgrado, vol. 23, nº 2, pp. 447 - 461, 200

Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Manual de trabajos de grado de especialización y maestría y tesis doctorales, Caracas, Venezuela: Universidad Pedagógica Experimental Libertador, 2002

Published

2021-09-01

How to Cite

Palacios-Alvarado, W. ., Medina- Delgado, B., & Herrera-Rubio, J. E. (2021). Educational management with a prospective vision: Effective strategy in the relevance of the teaching-learning process. Mundo FESC Journal, 11(S2), 172–180. https://doi.org/10.61799/2216-0388.969

Issue

Section

Articulos

Most read articles by the same author(s)