Theoretical approach to andragogic learning modality distance education, from the use of ICT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.971

Keywords:

adult learning, digital divide, information society, communication technology

Abstract

The accelerated advance in the technological development of the XXI century, has been imposing great challenges for humanity, to such an extent that it has turned the ICT-Education binomial into the most influential resource to set the course for progress. Clearly, ICTs have facilitated teaching-learning alternatives, given their capacity for interaction, communication and access to information, resources that empower educational activities, even more so in a distance mode, promoting social inclusion, in this case, through andragogic education. The objective of the research was to develop a theoretical approach to andragogic learning in a distance education modality supported by ICT, from the Bachelor's degree in Computer Science at the Francisco de Paula Santander University (UFPS). It was approached under the qualitative methodology, supported by hermeneutics and ethnomethodology, results were achieved through the collection of information through in-depth interviews with key informants made up of students, teachers - tutors and graduates-graduates. Consequently, the operational phase became the foundation that is explained and interpreted in the application of the foundations framed in the theories, competencies, transversal axes and principles of complementarity that when implemented will substantially contribute to the integral and holistic formation of the future computer science graduates.

Downloads

Download data is not yet available.

References

N. Pedraza, N. Pedraza, G. Farías, J. Lavín y A. Torres, "Las competencias docentes en TIC en las áreas de negocios y contaduría. Un estudio exploratorio en la educación superior", Perfiles educativos, vol. 35, nº 139, pp. 8-24, 2013

C. O. Ruiz, "Inclusión de las TIC en la empresa colombiana", Suma de Negocios, Vols. %1 de %25, Issue 10, pp. 29-33, 2015

J. Furguerle, B. Villegas y Z. Daboín, "Las TICs y el perfil del docente para el desarrollo de actividades didácticas", Aibi, vol. 4, nº 1, pp. 21-28, 2016

R. Durán, C. Estay-Niculcar y Humberto Álvarez, "Adopción de buenas prácticas en la educación virtual en la educación superior", Aula Abierta,, vols. %1 de %243, Issue 2, pp. 77-86, 2015

P. Gómez y Y. Prado, "Modelo andragógico para el aprendizaje significativo de la investigación educativa", vol. 19, nº 10, pp. 52-66, 2015

R. Sierra, "La Andragogía, modelo propicio para el desarrollo de la educación de adultos", Prospectiva, vol. 4, nº 1, pp. 100-102, 2006

F. Juca, "La educación a distancia, una necesidad para la formación de los profesionales", Universidad y sociedad. Revista científica de la Universidad de Cienfuegos, vol. 8, nº 1, pp. 106-111, 2016

L. Colina y S. Bustamante, "Educación a distancia y TIC", Télématique Revista Electrónica de Estudios Telemáticos, vol. 8, nº 1, pp. 100-122, 2009

Á. Díaz-Barriga, "TIC en el trabajo del aula. Impacto en la planeación didáctica", Revista Iberoamericana de Educación Superior, vols. %1 de %24, Issue 10, pp. 3-21, 2013

Unesco, Hacia las sociedades del conocimiento: informe mundial de la UNESCO, Paris: Unesco, 2005

R. Jiménez, Educación de personas adultas en el marco del aprendizaje a lo largo de la vida, Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia , 2010.

P. Alonso, "La Andragogía como disciplina propulsora de conocimiento en la educación superior", Revista Electrónica Educare, vol. 16, nº 1, pp. 15-26, 2012

M. Area, "Del texto impreso a los webs inteligentes. Los materiales didácticos en la era digital", Educar en la sociedad de la información, Bilbao, Descleé de Brouwer, 2001, pp. 409-441

L. García, Bases, mediaciones y futuro de la educación a distancia en la sociedad digital, Madrid: Síntesis, 2014

A. Novoa y J. Pirela, Miradas sobre el acompañamiento tutorial, Bogotá: Universidad de La Salle, 2019

A. Gurdián-Fernández, El paradigma cualitativo en la Investigación socio-educativa, San José: CECC, AECI, 2007

H. Garfinkel, Estudios en Etnometodología, España: Anthropos , 2006

[18] F. Cárdenas, "Las TIC como factor de aprendizaje andragógico y fundamento para la construcción teórica de la modalidad de educación a distancia de la licenciatura en informática de la UFPS", Estado de Táchira: [Tesis doctorado] Universidad Pedagógica Experimental Libertador Instituto Pedagógico Rural Gervasio Rubio, 2018

C. Martínez, "La educación a distancia: sus características y necesidad en la educación actual", Educación, vol. 17, nº 33, 2008

L. García, "Educación a distancia y virtual: calidad, disrupción, aprendizajes adaptativo y móvil", RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, vol. 20, nº 2, pp. 9-25, 2017

S. Morales, "Perfeccionamiento docente virtual: Una experiencia con tutores/as", Perfiles Educativos, vol. 1, no. 143, pp. 180-194, 2014

F. Cárdenas, M. Cárdenas y J. Cañizarez, "Information and communications technologies in androgynous learning", Journal of Physics: Conference Series, vol. 1513, 2020

Published

2021-09-01

How to Cite

Cárdenas-García, F. M., Cañizares-Arévalo, J. de J., & Cárdenas-García, M. . (2021). Theoretical approach to andragogic learning modality distance education, from the use of ICT. Mundo FESC Journal, 11(S2), 224–238. https://doi.org/10.61799/2216-0388.971

Issue

Section

Articulos

Most read articles by the same author(s)