Quality accounting education and its challenges to address the challenges of a changing environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1048

Keywords:

quality of education, professional competence, Public trust, accounting education, professional formation, pedagogical orientation

Abstract

The professional practice of Public Accountants is inherent to the public trust that society places in them, and to their power to give public faith, understanding that said professionals act correctly, recognizing themselves as suitable to perform the functions granted by law. However, it is necessary that those involved in the training process assume their responsibility regarding what a quality accounting education implies, adjusted to current regulations and in accordance with international trends. From the foregoing, the need arises to analyze how those who offer Public Accounting programs, and practicing professionals, are addressing the commitment to guarantee professional competence through quality education. Therefore, the goal is to reflect on the relevance of the pedagogical processes that are carried out in the training of Public Accountants, and how these professionals recognize the need to continuously prepare themselves to take on the challenges of the changing environment. The research used a descriptive method with a qualitative approach allowing the subject to be understood from the protagonists’ perspective, and to carry out a reflection based on the bibliographic review on the challenges of the accounting profession and the challenge of accounting education regarding them. The article makes it possible to identify the intention to improve the confidence of public opinion in the accounting profession by strengthening quality education and the commitment of national and international regulatory bodies with a comprehensive approach based on skills, abilities, and ethical behavior of the future professional. It is clear that the Public Accountant who assumes the position of permanent and continuous quality training is capable of facing the complex and diverse challenges of a profession immersed in changing environments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

J. L. Gómez Contreras, L. J. Monroy Bermúdez & C. A. Bonilla Torres. “Caracterización de los modelos pedagógicos y su pertinencia en una educación contable”, Entramado, vol. 15, no. 1, pág. 164-189, jun. 2019

A. D. Roncancio García, G. E. Mira Alvarado, y N. M. Muñoz Murcia, “Las competencias en la formación del profesional contable: una revisión de las posturas institucionales y educativas en Colombia”, Rev. fac. cien. econ., vol. 25, n.º 2, pp. 83-103, jun. 2017

G. S. Contreras Cano y S. Marín Herrera, “Definiciones, temáticas, metodologías y factor humano en la educación contable: un análisis documental en el contexto mundial en los períodos 2014-2020”, rev. visión contab., no. 23, pp. 176–194, jun. 2021

H. Quiceno Castrillo. “Educación y formación profesional”, Cuadernos de administración, vol. 18, no. 28, pp. 88 – 98, dic. 2002

B. Gargallo López, “La Teoría de la Educación. Objeto, enfoques y contenidos”, Teor. educ., vol. 14, nov. 2009

O. Quijano Valencia. “Armonización de la educación contable: El proyecto escolar de los gremios económicos”, Cuadernos de administración, vol.28, no. 392, pp. 109 – 117, nov. 2013

E. Quiroz. “Competencias formativas y mercado profesional contable”, Revista Internacional Legis de Contabilidad & Auditoria, no. 32, pp.143- 196, julio 2004

IAESB, Consulta sobre las necesidades de educación contable global y busca una retroalimentación sobre la futura estrategia y prioridades. 2015. [En línea]. Disponible: https://www.iaesb.org/news-events/2015-12/iaesb-consulta-sobre-las-necesidades-de-educaci-n-contable-global-y-busca

Actualícese, Nuevo modelo de educación de contabilidad internacional comenzará a operar desde julio de 2019. 2019. [En línea]. Disponible: https://actualicese.com/nuevo-modelo-de-educacion-de-contabilidad-internacional-comenzara-a-operar-desde-julio-de-2019/

Consejo Técnico de la Contaduría Pública, Orientaciones pedagógicas. 2015. [En línea]. Disponible: https://www.ctcp.gov.co/publicaciones-ctcp/orientaciones-pedagogicas

Portafolio, El rol del Contador Público como Gerente de Información . [En línea] Disponible: https://www.portafolio.co/contenido-patrocinado/rol-del-contador-publico-en-la-globalizacion-como-gerente-de-informacion-526870

C. M. Ospina Zapata, M. Gómez Villegaz & W. Rojas Rojas. “La constitución de la subjetividad en la educación contable del proceso implícito a la visibilizarían de sus impactos”, Cuad. Contab. vol.15 no.37 Bogotá Jan./June 2014

V. Díaz Quero, La practica pedagógica en el aula ¿como mejorarla y/o fortalecerla?, 2003. [En línea]. Disponible: https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/18665

A. Villa, y M. Poblete, Aprendizaje Basado en Competencias. Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas, 3a ed. Bilbao: Ed. Mensajero, 2007

Congreso de la República, Ley 1314 de 2009, por la cual se regulan los principios y normas de contabilidad e información financiera y de aseguramiento de la información aceptada en Colombia. 2009. [En línea]. Disponible: http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1314_2009.html

L. M. . Sánchez, “International Standards and Accounting Education”, Apuntes CENES, vol. 32, no. 55, pp. 239–261, Oct. 2013

J. J. Quintero Rivera, L. D. Rodríguez Díaz, y A. Sánchez-Quiñones, “Educación contable en colombia frente a la pandemia del covid-19”, Innovajournal, vol. 9, n.º 1, pp. 58-65, dic. 2021

L. E. Malagón Vélez. “Reflexiones sobre el efecto de la crisis de la modernidad y la globalización en la formación contable”, En Jornada internacional de estudios disciplinares en contabilidad, Universidad Militar Nueva Granada, pp. 455- 469, agosto de 2015

L. M. Ortiz Sánchez, “La teoría fundamentada como método de investigación para el desarrollo de la educación contable”, Rev. Visión Contab., n.º 22, pp. 60–77, dic. 2020

P. L. Bohórquez, L. M. Obando, L. Barón Garcia, W. Maticorena, Instituciones de educación superior han hecho cambios para hacer del contador un profesional competente, 2019. [En línea]. Disponible: https://actualicese.com/instituciones-de-educacion-superior-han-hecho-cambios-para-hacer-del-contador-un-profesional-mpetente/#:~:text=%E2%80%9CEs%20evidente%20que%20las%20instituciones,algunos%20casos%20hace%20falta%20m%C3%A1s

I. B. Hernandez , N.Lay, H. Herrera, M. Rodríguez, “Estrategias pedagógicas para el aprendizaje y desarrollo de competencias investigativas en estudiantes universitarios”, Revista de Ciencias sociales, vol. XXVII, no.2, pp.242-255, abril 2021

S. Olivares. La generación Z y los retos del docente. 2016. [En línea] Disponible: www.researchgate.net/publication/327176360

N. E. Arévalo Galindo, "Huellas de la educación contable a inicios del siglo XX", Saber Cienc. Lib., vol. 10, n.º 2, pp. 195–204, jul. 2015

V. Díaz Quero, “Teoría emergente en la construcción del saber pedagógico”, RIEOEI, vol. 37, no. 3, pp. 1-19, dic. 2005

M. Gómez Villegas, “Las insuficiencias disciplinares de los estándares internacionales de educación –IES– para contadores profesionales”, Lúmina, vol. 8, pp. 24–42, dic. 2008

Federación Internacional De Contadores - IFAC , “Manual de los Pronunciamientos Internacionales de Formación”, 2019. [En línea]. Disponible en:https://www.ifac.org/system/files/publications/files/2019-IAESB-Handbook_ESP_Secure.pdf

F. Flores Vazquez. “Configuración de la práctica profesional desde el enfoque de la reflexividad”. D. tesis, CESE, Mexico D.F., Mexico, 2016

M. Martínez, Ciencia y Arte en la Metodología Cualitativa 2da edición. México: Trillas, 2015

Published

2022-07-01

How to Cite

Ospina-Hernández, G. . (2022). Quality accounting education and its challenges to address the challenges of a changing environment. Mundo FESC Journal, 12(24), 24–37. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1048

Issue

Section

Articulos