Attitudes towards mathematics in correspondence with school performance in the área

Authors

  • Juan Carlos Navarro-Valencia Secretaria de Educación Departamental Guaviare
  • Sonia Maritza Mendoza-Lizcano Universidad Francisco de Paula Santander https://orcid.org/0000-0001-8477-2937
  • Alejandra María Serpa-Jiménez Universidad Francisco de Paula Santander

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1085

Keywords:

attitudes, association, components, performance level, school performance

Abstract

There is research related to students' attitudes towards mathematics, in most cases oriented to higher education levels.  The present one is developed with tenth grade students belonging to the Sacred Heart of Jesus Educational Institution. Its main objective is to determine the association between each of the components of attitudes towards mathematics with school performance.  The research is developed through the quantitative approach of descriptive type, starting with the adaptation of an instrument that allows to value the pedagogical components; affective, cognitive and behavioral that determine the attitudes towards mathematics, to then carry out the correspondence analysis that determines the association that exists between the attitudinal components, the performance levels and the results of the test saber 9°. Standing out the indifference that the students present before the learning processes of the area with the minimum result obtained.

Downloads

Download data is not yet available.

References

S. Breckler, “Empirical validation of affect, behavior, and cognition as distinct components of attitude", Journal of Personality and Social Psychology, vol. 47 n°.6, pp.1191- 205,1984

L. Alemany, y A. Lara, “Las actitudes hacia las matemáticas en el alumnado de ESO: un instrumento para su medición”, Publicaciones, vol. 40, pp.49-71, 2010

E. Auzmendi, "Factors Related to Attitudes toward Statistics: A Study with a Spanish Sample", 71ST Annual Meeting of the American Educational Research Association, pp. 25. España. 1991

E. Auzmendi, "Las actitudes hacia la matemática–estadística en las enseñanzas media y universitaria. Características y medición", vol. 2, Bilbao: Mensajero. 1992

A. Bolívar, "La evaluación de valores y actitudes”, Madrid: Grupo Anaya, S.A.España, 1995.

I. Gómez-Chacón, "Affective influences in the knowledge of mathematics", Educational Studies in Mathematics, vol. 43 n°2, pp.149-168. 2000

M. Barbero, F. Holgado, E. Vila, y S. Chacón, "Actitudes, hábitos de estudio y rendimiento en Matemáticas: diferencias por género", Psicothema, vol. 19, n° 3, pp.413-421. 2007

A. Caballero, L. Blanco, y E. Guerrero, "Las actitudes y emociones ante las Matemáticas de los estudiantes para Maestros de la Facultad de Educación de la Universidad de Extremadura", XI SEIEM. Simposio de Investigación y Educación Matemática, pp. 1 -14, Universidad de La Laguna, 2007

A. Caballero, L. Blanco, y E. Guerrero, "Construcción y administración de un instrumento para la evaluación de los afectos hacia las matemáticas", Campo Abierto, Vol. 33, n°1, pp.47-71, 2014

G. Cerda, C. y otros, "Influencia de variables cognitivas y motivacionales en el rendimiento académico en matemáticas en estudiantes chilenos", Educación XXI: revista de la Facultad de Educación, Vol. 20, n°2, pp.365-385, 2017

M. J. Hernández-Amorós, et al., "Actitudes de los maestros en formación sobre la diversidad e inclusión educativa", International Journal of Developmental and Educational Psychology, vol. 4, no 1, p. 45-53, 2017

J. Abal, S. Auné, H. Attorresi, "Construcción y validación de una escala de actitud hacia la matemática para estudiantes de psicología", Universitas Psychologica, vol. 17, no 4, 2018

W. Pineda-Isaza, C. Hernández-Suárez, y R. Prada-Núñez, "Uso de estrategias didácticas en la enseñanza de las matemáticas", Mundo FESC, vol. 10, n°20, 74-86. 2020

R. Bisquerra, Psicopedagogía de las emociones. Editorial síntesis, 2008

H. Eysenck, "Biological dimensions of personality", En L. Pervin, Handbook of personality: Theory and research 1 ed. ed., págs. 244-276. New York: Guilford Press,1990

W. James, The Principles of Psychology. United States: Henry Holt and Company, 1890

M. Zanna, y J. Rempel, "Attitudes; a new look at an old concept". En D. Bar-Tal, & A. Kruglanski, The social psychology of knowledge, pp.315-334, New York: Editions de la Maison des Sciences de l'Homme, 1988

Guía de uso e interpretación de resultados.[Online]. http://www.icfesinteractivo.gov.co/resultados-saber2016-web/resources/docs/Guia_Reporte_Resultados_Saber359_2018.pdf

L. Cronbach, J. Lee, y P. Meehl, "Construct validity in psychological tests. Psychological bulletin", Psychological Bulletin, vol. 52, no. 4, pp. 281–302, 1955. Doi: 10.1037/h0040957

S. De la Fuente, Análisis de correspondencias simples y múltiples. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid: Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 2011

Published

2021-10-11

How to Cite

Navarro-Valencia, J. C., Mendoza-Lizcano, S. M., & Serpa-Jiménez, A. M. (2021). Attitudes towards mathematics in correspondence with school performance in the área. Mundo FESC Journal, 11(S6), 38–53. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1085

Issue

Section

Articulos

Most read articles by the same author(s)